خواص خرمالو و مضرات خرمالو

به گزارش مجله فازنما، خرمالو به عنوان یک میوه گرمسیری آسیایی نه تنها طعم خوبی دارد، بلکه دارای فواید زیادی برای سلامتی است، خرمالو پر از فیبر و آنتی اکسیدان است. این ویژگی ها می تواند به مدیریت چاقی، کلسترول، سلامت روده و قند خون کمک کند. اما مصرف این میوه می تواند معایبی نیز به همراه داشته باشد که در این مطلب بیشتر به بررسی خواص خرمالو و مضرات خرمالو خواهیم پرداخت.

خواص خرمالو و مضرات خرمالو

میوه خرمالو بسکمک از ویتامین ها و مواد معدنی ضروری را همراه با مواد مغذی گیاهی مورد نیاز بدن تأمین می کند. این میوه همچنین حاوی دو نوع فیبر محلول و نامحلول است. وجود میزان کافی آنتی اکسیدان و عناصر گیاهی مفید در این میوه بدن را در برابر استرس اکسیداتیو، رادیکال های آزاد و التهاب محافظت می کند. محافظت در برابر این سه عامل می تواند خطر ابتلا به بیماری های مزمن در انسان را کاهش دهد. برای آشنایی بیشتر با ضرر و خواص خرمالو، در ادامه فواید و معایب احتمالی آن را مورد بررسی قرار می دهیم.

خواص و مضرات خرمالو

خرمالو منبع عالی فیبر، ویتامین A و C، ویتامین B6، پتاسیم و مواد معدنی نظیر منگنز است. خرمالو فاقد چربی بوده و منبع خوبی از کربوهیدرات های سالم و قند طبیعی است. در این مقاله قصد داریم به ترتیب خواص و مضرات خرمالو، این میوه خوش رنگ و خوش طعم را معرفی کنیم.

فواید خرمالو و خواص خرمالو

درختان خرمالو که اصالتا از کشور چین هستند، هزاران سال است که به علت میوه های خوشمزه و چوب های زیبا، پرورش داده می شوند. در ادامه به بررسی فواید این میوه شگفت انگیز می پردازیم.

سرشار از مواد مغذی

هرچند خرمالوها میزان کوچکی دارند، اما میزان قابل توجهی مواد مغذی در آن ها یافت می شود. مصرف 168 گرم خرمالو می تواند درصدی از نیاز روزانه به برخی ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن را تامین کند:

  • کالری: 118
  • کربوهیدرات: 1 گرم
  • فیبر: 6 گرم
  • ویتامین آ: 55%
  • ویتامین ث: 22%
  • ویتامین ای: 6%
  • ویتامین کا: 5%
  • ویتامین ب6: 8%
  • پتاسیم: 8%
  • مس: 9%
  • منگنز: 30%

خرمالو همچنین منبع خوبی از تیامین (B1)، ریبوفلاوین (B2)، فولات، منیزیم و فسفر است.

منبع عالی آنتی اکسیدان

خرمالو حاوی ترکیبات گیاهی مفیدی است که دارای کیفیت آنتی اکسیدانی هستند. آنتی اکسیدان ها با خنثی سازی استرس اکسیداتیو (فرایندی که از طریق مولکول های ناپایداری به نام رادیکال های آزاد ایجاد می شود)، از آسیب به سلول ها جلوگیری کرده یا آن را کند می کنند. استرس اکسیداتیو با برخی بیماری های مزمن، از جمله بیماری های قلبی، دیابت، سرطان و بیماری های عصبی مانند آلزایمر در ارتباط است. خوشبختانه، مصرف غذاهای غنی از آنتی اکسیدان مانند خرمالو می تواند به مبارزه با استرس اکسیداتیو کمک کند و می تواند خطر ابتلا به برخی بیماری های مزمن را کاهش دهد. رژیم های غذایی حاوی فلاونوئیدها، که آنتی اکسیدان های قدرتمندی هستند و در پوست و گوشت خرمالو با غلظت زیاد یافت می شوند، با کاهش میزان بیماری های قلبی، زوال عقل ناشی از افزایش سن و سرطان ریه ارتباط دارند.

تقویت سلامت قلب

بیماری های قلبی علت اصلی مرگ در سراسر جهان است و بر زندگی میلیون ها انسان تأثیر منفی می گذارد. خوشبختانه با کاهش عوامل خطر زایی مانند رژیم غذایی نادرست می توان از بسکمک از بیماری های قلبی پیشگیری کرد. ترکیب قدرتمند مواد مغذی موجود در خرمالو آن را به گزینه ای عالی برای تقویت سلامت قلب تبدیل می کند. خرمالو حاوی آنتی اکسیدان های فلاونوئیدی از جمله کوئرستین و کامفرول است. در چندین مطالعه مصرف رژیم غذایی حاوی فلاونوئیدها با کاهش خطر بیماری های قلبی مرتبط بوده است. رژیم های غذایی حاوی غذاهای غنی از فلاونوئید می توانند با کاهش فشار خون، کاهش کلسترول بد و کاهش التهاب، از سلامت قلب حمایت کنند.

کمک به کاهش التهابات

بیماری هایی مانند بیماری های قلبی، آرتروز، دیابت، سرطان و چاقی همه با التهاب مزمن در ارتباط هستند. خوشبختانه، انتخاب مواد غذایی سرشار از ترکیبات ضد التهابی می تواند به کاهش التهاب و کاهش خطر بیماری کمک کند. خرمالو منبع بسیار خوبی از آنتی اکسیدان قوی ویتامین C است. در واقع، یک خرمالو حاوی 20٪ از میزان توصیه شده روزانه از این ویتامین است. ویتامین C به محافظت از سلول ها در برابر آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد کمک کرده و با التهاب در بدن مقابله می کند. ویتامین C با اهدای الکترون به این مولکول های ناپایدار، آسیب رادیکال های آزاد را کاهش می دهد، بنابراین اثر آن ها را خنثی کرده و از آسیب بیشتر آن ها جلوگیری می کند. پروتئین واکنشی C و اینترلوکین 6 موادی هستند که در واکنش به التهاب، از طریق بدن تولید می شوند.

مملو از فیبر

داشتن کلسترول بیش از حد، به ویژه کلسترول بد، می تواند خطر بیماری قلبی، سکته و حمله قلبی را افزایش دهد. غذاهای سرشار از فیبر محلول، مانند میوه ها و سبزیجات، با کمک به بدن در دفع مقادیر اضافی کلسترول، می توانند به کاهش سطح کلسترول بالا کمک کنند. خرمالو میوه ای با فیبر بالا است که ثابت شده سطح کلسترول بد (LDL) را کاهش می دهد. فیبر برای حرکات منظم روده نیز مهم است و می تواند به کاهش سطح قند خون بالا کمک کند. غذاهای غنی از فیبر محلول مانند خرمالو هضم کربوهیدرات و جذب قند را کُند می کنند، که در جلوگیری از افزایش قند خون موثر هستند. به علاوه، فیبر به افزایش باکتری های خوب روده کمک می کند، که می تواند بر سلامت دستگاه گوارش و سلامت شما تأثیر مثبت بگذارد.

خواص خرمالو بر سلامت پوست و مو

یکی از جالب ترین نتایج مصرف میوه و سبزیجات پرفیبر همانند خرمالو، بهبود سلامت پوست و مو می باشد. مصرف خرمالو موجب می شود سموم و مواد سمی بدن نظیر اوره، نمک، آمونیاک، کراتین و امثال آن به سادگی دفع شوند. در واقع، عدم دفع صحیح این سموم را می توان علت اصلی چین وچروک های صورت و ریزش مو دانست.

بد نیست بدانید خاصیت خرمالو برای کوچک تر کردن و کاهش منافذ باز پوست صورت، یکی دیگر از علل محبوبیت این میوه خوشمزه و پرفایده است. خرمالوی رسیده را مانند یک اسکراب خانگی به همراه شکر بر روی صورتتان ماساژ دهید تا پوست را در زمانی کوتاه لایه برداری کنید. همچنین می توانید ماسکی از خرمالو به همراه روغن بادام شیرین تهیه کنید تا پوستی نرم و شفاف به خود هدیه دهید.

بهبود سلامت چشم

خرمالو میزان زیادی ویتامین A و آنتی اکسیدان های مهم برای سلامت چشم فراهم می کند. در حقیقت، یک خرمالو 55٪ از میزان توصیه شده ویتامین A را تأمین می کند. ویتامین A از عملکرد غشای ملتحمه و قرنیه پشتیبانی می کند. علاوه بر این، این ویتامین یک جز اساسی رودوپسین است که یک پروتئین ضروری برای بینایی طبیعی محسوب می شود. خرمالو همچنین حاوی لوتئین و زیگزانتین است که آنتی اکسیدان های کاروتنوئید هستند و باعث تقویت بینایی می شوند.

تاثیر مثبت بر عملکرد مغز

طی تحقیقی مشخص شد که عصاره برگ خرمالو باعث بهبود عملکرد شناختی در موش های صحرایی مبتلا به بیماری آلزایمر می شود. احتمالا فلاونوئیدها و تری ترپنوئیدهای موجود در این میوه چنین اثری را دارا هستند، زیرا می توانند آنتی اکسیدان های اصلی را در سلول های مغزی افزایش دهند. مطالعه دیگر بر اثر محافظتی عصاره برگ خرمالو بر آسیب و مرگ سلول های مغزی ناشی از رادیکال های آزاد تاکید دارد. این میوه می تواند میزان آنتی اکسیدان های داخل سلول، از جمله گلوتاتیون و کاتالاز را تقویت می کند. به علاوه، عصاره خرمالو به کاهش استرس اکسیداتیو و التهاب عصبی که در ابتلا به آلزایمر بسیار موثر است، کمک می کند.

کمک به کاهش وزن

میوه خرمالو برای افرادی که در پی کاهش وزن یا حفظ وزن مناسب هستند، یک افزودنی عالی به رژیم غذایی است. خرمالو با داشتن کالری کم، فیبر زیاد و محتوای بالای آب، بهترین میوه برای کاهش وزن است. خرمالو سرشار از فیبر است و خوردن مواد غذایی سرشار از فیبر، در حالی که سعی در کاهش وزن دارید، شما را برای مدت بیشتری سیر نگه می دارد.

جلوگیری از پیری زودرس

رادیکال های آزاد و استرس اکسیداتیو مسئول سرطان و حتی مسئول پیری زودرس هستند. رادیکال های آزاد می توانند به سلول سالم پوست آسیب برسانند، بنابراین فرایند پیری را تحریک می کنند. آنتی اکسیدان و عناصر غذایی گیاهی موجود در خرمالو با محافظت از پوست در برابر آسیب رادیکال های آزاد، پیر شدن را معکوس می کنند. آنتوسیانین (بزرگترین گروه رنگدانه های محلول در آب) موجود در خرمالو از کراتینوسیت ها (یک سلول اپیدرمی که کراتین تولید می کند) در برابر رادیکال های آزاد ناشی از اشعه ماورا UV بنفش و آسیب اکسیداتیو محافظت می کند. از دیگر مزایای خرمالو برای پوست می توان به این موارد اشاره کرد:

ایجاد کلاژن، خنثی کردن و از بین بردن اکسیدان ها پس از قرار گرفتن در معرض اشعه ماورا بنفش

محافظت از کراتینوسیت های پوست در برابر آسیبUV ، بازسازی سلول های سالم پوست

یک میوه کامل 55٪ ویتامین A مورد نیاز را تأمین می کند که در تولید سلول های پوستی سالم موثر است.

مضرات خرمالو

در ادامه مقاله بررسی خواص و فواید خرمالو، به مضرات این میوه خواهیم پرداخت. خرمالو می تواند در برخی واکنش های آلرژیک ایجاد کند. به طور کلی، بهتر است هنگام خوردن خرمالو، به مواردی که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم توجه داشته باشید تا از ایجاد آسیب به سلامتی تان جلوگیری شود.

هنگام گرسنگی خرمالو نخورید

خرمالو حاوی تانن و پکتین است. وقتی خرمالو را با معده خالی می خورید، این دو ماده تحت تأثیر اسید معده قرار گرفته و باعث ایجاد سنگ در معده می شوند. اگر این سنگ ها به طور طبیعی دفع نشوند، دستگاه گوارش را مسدود می کنند و باعث درد بالای شکم، استفراغ و استفراغ خونی می شوند. تنها راه برای برداشتن سنگ معده انجام عمل جراحی است. پس، اگر نمی خواهید به معده خود آسیب بزنید، بهتر است خرمالو را با معده خالی نخورید.

پوست خرمالو را نخورید

بیشتر تانن موجود در خرمالو در پوست آن متمرکز است و خوردن پوست کامل خرمالو به معده آسیب می رساند.

مبتلایان به دیابت یا سوء هاضمه خرمالو نخورند

خرمالو حاوی 10% درصد کربوهیدرات است، علاوه بر این، بیشتر این کربوهیدرات ها دی ساکاریدها و مونوساکاریدهای ساده هستند، بنابراین پس از خوردن غذا، به راحتی جذب شده و باعث بالا رفتن قند خون می شوند. برای افراد دیابتی، به ویژه کسانی که کنترل قند خون ضعیفی دارند، می تواند بسیار مضر باشد. علاوه بر این، افراد مبتلا به اسهال، ضعف بدن، زنان پس از زایمان و اشخاصی که دچار سرماخوردگی شده اند، نباید خرمالو بخورند. افراد با عملکرد ضعیف معده، ورم معده مزمن، سوءهاضمه و دارای بای پس معده نیز مجاز به مصرف این میوه نیستند.

راهکارهایی برای افزودن خرمالو به رژیم غذایی

برای تغییر عادات غذایی به برنامه غذایی سالم، اولین قدم انتخاب مواد مغذی اما ساده و در دسترس است تا بهانه ای برای تهیه و طبخ آن ها نداشته باشیم.

با شروع فصل پاییز، میوه خرمالو به وفور و با قیمتی نه چندان بالا در دسترس همه مردم قرار می گیرد. به همین دلیل گنجاندن خرمالو و استفاده از فواید خرمالو، بسیار آسان خواهد بود. در ادامه این مطلب، با چند روش ساده برای مصرف خرمالو در وعده های غذایی روزانه آشنا می شویم.

  • خرمالوی برش داده شده را در سالاد بریزید تا پیش غذایی خوش طعم داشته باشید.
  • روی ماست یا بلغور جو دوسر خود را با خرمالوی تازه یا پخته شده بپوشانید تا طعمی بی نظیر را تجربه کنید.
  • برای تهیه یک دسر خوشمزه و سالم، خرمالو را در فر بگذارید یا در ماهیتابه تفت دهید و روی آن عسل بریزید و میل کنید.
  • خرمالوی خشک یا تازه را حین پخت مافین، نان یا کیک، در مواد اضافه و مخلوط کنید.
  • خرمالو را آب پز کنید و با بستنی و مرکبات مختلف، برای یک دسر خوشمزه سرو کنید.
  • خرمالو را با مرغ یا گوشت بپزید تا طعمی نو و بی نظیر داشته باشید.
  • خرمالوهای یخ زده را در دستور اسموتی مورد علاقه خود بریزید.
  • خرمالو را برش داده و در فر خشک کنید تا عصرانه ای طبیعی و بدون مواد افزودنی داشته باشید.

نتیجه گیری خواص خرمالو

خرمالو میوه ای شیرین و همه کاره است. خواص خرمالو در ویتامین های مختلف، مواد معدنی، فیبر و ترکیبات مغذی آن خلاصه می شود. مصرف این میوه پرکالری اما هیجان انگیز، سلامت قلب را تقویت کنند، التهاب های موجود در بدن مانند عفونت یا حتی سرطان را کاهش می دهد، از بینایی حمایت می کند و سیستم گوارشی شما را سالم نگه می دارد.

به علاوه، طعم بی نظیر خرمالو آن را در دستور بسکمک از غذاها و دسرهای ما، جای داده است. با تمام فوایدی که خرمالو دارد، افزودن این میوه خوش طعم به رژیم غذایی بی دردسر است و هر ذائقه ای که داشته باشید می توانید از طعم لذیذ و خواص خرمالو، بهره ببرید.

آیا شما دستور غذای ساده ای با خرمالو می شناسید؟ در قسمت نظرات این مقاله آن را با ما در میان بگذارید!

منبع: اسنپ مارکت
انتشار: 13 خرداد 1401 بروزرسانی: 13 خرداد 1401 گردآورنده: fazenama.ir شناسه مطلب: 1457

به "خواص خرمالو و مضرات خرمالو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خواص خرمالو و مضرات خرمالو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید