چه اشتباهاتی هنگام شست وشو باعث چرب شدن مو می گردد؟

به گزارش مجله فازنما، کارشناسان می گویند که ممکن است شست وشوی موها با شامپو ساده به نظر برسد اما این احتمال وجود دارد که این کار را اشتباه انجام دهید. در واقع، بیشتر مردم هر بار که از شامپو استفاده می نمایند حداقل یک مرتبه دچار اشتباه می شوند. در این مقاله، اشتباهات رایجی که باعث چرب شدن مو می شوند و راهکارهایی برای حل این مشکل را می خوانید.

چه اشتباهاتی هنگام شست وشو باعث چرب شدن مو می گردد؟

اشتباهات رایج که به چرب شدن مو منتهی می شوند

ممکن است موهایتان به صورت مادرزادی چرب نباشند اما پس از مدتی متوجه شوید که موها و پوست سرتان همواره چرب هستند. علت این اتفاق ممکن است مسائل مختلفی باشد که از نحوه شست وشوی موها با شامپو تا استفاده از محصولات مراقبتی اشتباه متغیر هستند.

1. موها را کاملا خیس نمی کنید

بیشتر افراد قبل از استفاده از شامپو موهای خود را به طور کامل خیس نمی نمایند. کارشناسان معتقدند که باید پیش از هر کاری در حمام موهای خود را کاملا خیس کنید. یک تا دو دقیقه زیر دوش بایستید و موهای خود را چنگ بزنید. به این ترتیب، مطمئن می شوید که آب به تمام قسمت های پوست سر و موهایتان می رسد.

تمام تارهای مو باید کاملا خیس شوند تا بتوانید آن ها را تمیز کنید. فقط یک دقیقه کامل طول زیر دوش طول می کشد تا مطمئن شوید که همه تارهای مو خیس شده اند. البته، ممکن است این مدت بسته به جنس موهای شما کمی متفاوت باشد. اگر موهایتان پرپشت است و حتی ضخیم هم نیست، انگشتان خود را لابه لای آن ها بکشید تا بتوانید آنالیز کنید که آب از ریشه تا انتهای موهای شما رسیده است.

2. از شامپو بیش از حد استفاده می کنید

مردم معمولا نمی دانند که در حمام باید از چه میزان شامپو استفاده کرد. اگر هم از یک شامپوی فانتزی استفاده می کنید، ممکن است مقادیر فراوانی از آن را در شست وشو هدر دهید. به طور کلی، مردم از میزان بیشتری شامپو استفاده می نمایند چون میزان کمی از آن باعث ایجاد کف نمی گردد. شامپوهای بدون سولفات معروف به شامپوهای بی رنگ اغلب زیاد کف نمی نمایند و ممکن است شما را فریب دهند. در واقع، این احتمال وجود دارد که فکر کنید این شامپوها به درستی موهایتان را شست وشو نمی دهند. مردم به امید ایجاد کف بیشتر میزان شامپو را بیشتر می نمایند.

برای موهای کوتاه باید از شامپو به میزان یک سکه بهره ببرید. موهایی که میزان میانهی دارند را هم می توانید با یک چهارم بیشتر از این میزان بشویید. اگر موهای بلندی دارید هم از شامپو به میزان دو برابر یک سکه معمولی بهره ببرید. شامپو را در کف دست خود بریزید و از انگشتان خود برای شست وشو بهره ببرید. شست وشو را هم از پوست و فرق سر آغاز کنید.

3. پوست سر خود را نمی شویید

برای شست وشوی سر باید از پوست آغاز کنید. اگر تابه حال از شامپویی حرفه ای در سالن آرایشی استفاده نموده باشید، می دانید که باید چقدر زمان صرف شست وشوی پوست سر کرد. این کار فقط یک ماساژ ساده پوست سر نیست. شستن پوست سر گامی مهم برای شست وشوی مؤثر موها با شامپو است.

برای تمیز کردن پوست سر باید سه دقیقه وقت بگذارید. این عدد جادویی بدون توجه به طول و جنس موهای شما است. شامپو را باید کف دست خود بمالید. سپس، دستان خود را به هم بمالید تا شامپو امولسیون گردد و میزان اندکی کف ایجاد کند. از نوک انگشتان خود برای ماساژ دادن شامپو روی پوست سر خود بهره ببرید. سپس، شامپو را به آرامی به سمت پایین موهای خود و نوک آن ها بکشید.

اگر در ابتدا برای تمیز کردن پوست سر خود با شامپو کوشش کنید، کثیفی، سبوم و تجمع چربی در آن پاک می گردد. صرف زمانی کمتر از سه دقیقه برای ماساژ دادن پوست سر مثل این است که به جای پاک کردن زمین کثیف، به سرعت تی را روی آن بکشید. هفته ای یک بار باید پوست سر خود را به درستی لایه برداری کنید.

4. از شامپوی درستی استفاده نمی کنید

بزرگ ترین اشتباهی که افراد موقع خرید شامپو مرتکب می شوند، انتخاب نکردن شامپوی مناسب برای جنس موهایشان است. کارشناسان توصیه می نمایند که از محصولی مناسب برای همه انواع مو مانند شامپویی بدون سولفات بهره ببرید. اگر هم جنس موهای خود را می دانید، شامپویی مناسب آن ه انتخاب کنید.

مهم نیست از چه شامپویی استفاده می کنید. حتما آن را روی موها بزنید. میزان مناسبی از شامپو را متناسب با طول موهای خود بردارید و به موهایتان بمالید. شامپو را روی موهای خود ماساژ دهید. برای این کار می توانید کم تر از 20 ثانیه وقت صرف کنید یا از شامپوی فراوان که ممکن است روی سرتان جمع گردد استفاده نکنید.

5. موها را کاملا آبکشی نمی کنید

آبکشی در شست وشوی موها با شامپو فقط یک مرحله ساده نیست، بلکه مرحله ای مهم برای آماده سازی یا فاصله انداختن میان مراحل مختلف شست وشوی سر با شامپو است. این مرحله به ویژه برای کسانی که موهای بلند یا ضخیم دارند، مهم تر است.

وقتی موهایتان را کاملا با کف شامپو آغشته کردید، شامپوی به جای مانده را از روی دست هایتان بشویید. سپس، موها را به چند قسمت تقسیم کنید و آغاز به آبکشی آن ها کنید. این کار باید از پوست سر آغاز گردد و به سمت پایین ادامه یابد. پس از آبکشی کردن دستان خود آن ها را میان موهای خود بکشید تا مطمئن شوید که هیچ کف شامپوی روی سرتان باقی نمانده است.

اگر معمولا مرحله آبکشی در فرایند شست وشوی موهای خود را جدی نمی گیرید، ممکن است به تارهای موی خود آسیب برسانید. اهمیت این آسیب زمانی بیشتر می گردد که بدانید این شامپو است که می تواند روی موها جمع گردد نه کاندیشنر یا نرم نماینده مو.

6. از نرم نماینده یا کاندیشنر استفاده نمی کنید

نادیده گرفتن نرم نماینده یا کاندیشنر مو ممکن است باعث صرفه جویی در زمان گردد اما موهای شما در نهایت هزینه آن را پرداخت خواهند کرد. یک نرم نماینده مناسب برای موهای شما به افزایش رطوبت و آبرسانی به موها یاری می نماید. نرم نماینده ها و کاندیشنرهای مو انواع بسیار متنوعی دارند. از نرم نماینده های مخصوص موهای مجعد گرفته تا نرم نماینده های سبک یا ترمیمی همه به لطافت و آبرسانی موهای شما یاری می نمایند. یک نرم نماینده یا کاندیشنر را متناسب با جنس موهای خود و دغدغه هایی که دارید انتخاب کنید. البته، اگر در انتخاب نرم نماینده تردید دارید، می توانید یک نرم نماینده سبک با ترکیبات آبرسان انتخاب کنید.

نکته مهم برای حالت دادن موها به شکلی مؤثر این است که پیش از استفاده از این محصول، اب اضافی موهای خود را خارج کنید. این کار باعث می گردد که موهایتان به میزان کافی خیس بخورند و نرم نماینده کار خود را انجام دهید. برای استفاده از نرم نماینده یا کاندیشنر وقت کافی بگذارید و مطمئن شوید که هر رشته از موها را کاملا با این محصول پوشانده اید.

7. برای تمام بخش های مو از شامپو به یک میزان استفاده نمی کنید

اگر می خواهید از گره خوردن و شکستگی موهایتان جلوگیری کنید، کف سر را با شامپو ماساژ دهید. میزان مناسبی از شامپو را بردارید و روی سر بمالید. سپس، به آن آب اضافه کنید و منتظر بمانید تا کف تمام موها و همه سرتان را فرا بگیرد. برای استفاده از نرم نماینده یا کاندیشنر هم از یک شانه دندانه دار یا یک برس حالت دهنده مو بهره ببرید. نرم نماینده را هم پس از استفاده در حمام کاملا بشویید. به این ترتیب، مطمئن می شوید که تمام بخش های موی شما از شامپو و نرم نماینده استفاده نموده اند. اگر موهایی فرفری یا ضخیم تر دارید، می توانید از نرم نماینده به میزان بیشتری بهره ببرید.

8. وقتی موهایتان چرب است از شامپوی دوقلو استفاده نمی کنید

شامپوی دوقلو به پاک سازی موهای چرب بیشتر یاری می نماید. شامپوی اول کثیفی و چربی را از روی موها پاک می نماید و دومی پوست سر شما را تمیز می نماید. از این روش برای تمیز کردن موها با شامپوهای دیگر هم می توان استفاده کرد. دو مرتبه شست وشوی موها با شامپو به این معنا است که قبل از استفاده از نرم نماینده، موهایتان را با شامپو بشویید، آبکشی کنید و دوباره آن ها را با شامپو شست وشو بدهید. این کار به ویژه زمانی مفید است که موها را یک هفته نشسته باشید یا به صورت مکرر از شامپوهای خشک استفاده نموده باشید. برای شست وشوی مو به این روش می توانید از شامپوهای شفاف نماینده نیز بهره ببرید.

اشتباهاتی که به سلامت موها آسیب می رسانند

شستن موها کاری است که همواره آن را انجام می دهیم اما به ندرت به آن فکر می کنیم. اگر این روزها احساس می کنید که موهایتان کمی چرب یا وز شده اند و علت آن را نمی دانید، احتمالا به این علت است که موهایتان را به روش درستی نمی شویید. اگر اشتباهاتی که به موها آسیب می رسانند را بشناسید، می توانید از آسیب رسیدن به سلامت موهایتان جلوگیری کنید.

1. استفاده از شامپو و نرم نماینده نامناسب برای نوع موها

با وجود شامپوها و نرم نماینده های مختلفی که در بازار وجود دارند، یافتن شامپوی مناسب کار دشواری است. حتی اگر موهای معمولی دارید هم باید مطمئن شوید که از برترین شامپو و نرم نماینده برای نوع موهای خود استفاده می کنید. بعضی از افراد که موهای خشک یا وز دارند، به رطوبت بیشتری احتیاج دارند اما کسانی که موهایشان نازک تر است به شامپو و نرم نماینده ای سبک تر احتیاج دارند که موهایشان را سنگین نمی نماید.

2. استفاده بیش از حد از شامپوهای شفاف نماینده

اگر از محصولات مراقبت مو استفاده می کنید، ممکن است بخواهید یک شامپوی شفاف نماینده را هم به روتین مراقبتی خود اضافه کنید. بااین حال، کارشناسان معتقدند که نباید در این کار زیاده روی کنید. شامپوهای شفاف نماینده برای تمیز نگهداشتن پوست سر عالی هستند اما نباید از آن ها بیش از حد بهره ببرید چون روغن های طبیعی پوست سرتان را از بین می برند.

3. شست وشوی بیش از حد

چه به طور طبیعی موهای چربی داشته باشیم و چه موهایمان وز باشد، بسیاری از ما هر روز موهای خود را می شوییم. بااین حال، شست وشوی بیش از حد موها ممکن است باعث گردد که موها وز شوند. شامپوی بیش از حد می تواند روغن های طبیعی مو را از بین ببرد و باعث گردد که پوست سر شما با فراوری بیش از حد روغن این کمبود را جبران کند. هر چه بیشتر از شامپو استفاده کنیم، نه تنها از شر آلودگی ها و کثیفی های ریز، بلکه از چربی ها نیز خلاص می شویم. پس از آن، پوست سر بیش از حد چربی فراوری می نماید تا مرطوب گردد و چیزی که از بین رفته را جایگزین کند.

به جای شست وشوی هر روزه موهای خود، سعی کنید در فواصل شست وشو از یک شامپوی خشک باکیفیت روی ریشه های موی خود بهره ببرید.

4. شست وشوی کمتر از حد ضرورت

با اینکه بعضی از افراد شست وشوی هفتگی موها را توصیه می نمایند اما حرفه ای ها چنین توصیه ای ندارند. شستن موها به میزان ناکافی می تواند باعث تجمع و انسداد فولیکول های مو گردد و به ناسالم شدن پوست سر منتهی گردد. کارشناسان توصیه می نمایند که حداقل یک روز در میان موها را بشویید تا به برترین نتیجه برسید.

5. استفاده از آب با دمای نامناسب

شستن موها با آب داغ ممکن است احساس فوق العاده ای داشته باشد اما می تواند به موهایتان آسیب برساند. هر چه آب گرم تر باشد، روغن های طبیعی مو بیشتر از بین می روند و موها خشک می شوند. در مقابل، هر چه آب سردتر باشد، موهایی براق و هیدراته خواهید داشت. اگر حمام کردن با آب گرم را دوست دارید، پیشنهاد می کنیم که حداقل از آب ولرم برای شست وشوی موهای خود بهره ببرید.

6. موها را شتابزده خشک کردن

ممکن است برای خارج شدن از حمام و بیرون رفتن از خانه عجله داشته باشید اما کارشناسان توصیه می نمایند که حتی در این صورت هم موها را به شدت و با عجله خشک نکنید. با موهایتان مهربان باشید. آن ها را پس از شست وشو با یک حوله از جنس پارچه میکروفایبر فشار دهید تا آب اضافی کاملا خارج گردد. این کار یاری می نماید که موهای موج دار و مجعد کمتر وز شوند، موهای نازک نشنمایند و موهای رنگ شده در سالم ترین و برترین حالت خود باقی بمانند.

کلام آخر

برای جلوگیری از چرب شدن مو باید روش درست شست وشوی موها را بدانید. درست نیست که موها را با هر شامپویی که تبلیغات جذابی داشته شست وشو دهید. موها باید با شامپو و نرم نماینده مناسب برای موهای شما شست وشو و تمیز شوند. شست وشو و ماساژ دادن پوست سر هنگام شست وشو با شامپو نیز اهمیت بسیاری دارد. در واقع، هر مرتبه شست وشوی موها باید با ماساژ دادن پوست سر آغاز گردد.

میزان شامپویی که به کار می برید هم اهمیت دارد. اگر موهایتان کوتاه هستند باید به میزان یک سکه شامپو کف دست خود بریزید. کسانی که موهایی با میزان میانه دارند هم باید به میزان یک چهارم سکه به این میزان شامپو اضافه نمایند. برای شست وشوی موهای بلند هم باید به میزان دو برابر یک سکه معمولی از شامپو استفاده کرد.

در نهایت، پس از شست وشوی موها برای خشک کردن آن ها وقت بگذارید و عجله نکنید. به این ترتیب، می توانید مطمئن باشید که موهایتان همواره سالم باقی می مانند.

منبع: realsimple

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 19 اردیبهشت 1403 بروزرسانی: 19 اردیبهشت 1403 گردآورنده: fazenama.ir شناسه مطلب: 1708

به "چه اشتباهاتی هنگام شست وشو باعث چرب شدن مو می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چه اشتباهاتی هنگام شست وشو باعث چرب شدن مو می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید