نکات ایمنی برای نگهداری و استفاده از کپسول اکسیژن

به گزارش مجله فازنما، گاز اکسیژن یکی از پرکاربردترین انواع گازها در صنایع مختلف است. برای نگهداری این گاز معمولا از کپسول اکسیژن استفاده می شود که با توجه به خطرناک بودن اکسیژن با رعایت استانداردهای خاصی ساخته می شود.

نکات ایمنی برای نگهداری و استفاده از کپسول اکسیژن

به گزارش گروه بازرگانی خبرنگاران، گاز اکسیژن یکی از پرکاربردترین انواع گازها در صنایع مختلف است. برای نگهداری این گاز معمولا از کپسول اکسیژن استفاده می شود که با توجه به خطرناک بودن اکسیژن با رعایت استانداردهای خاصی ساخته می شود. اما نکته مهم اینجا است که رعایت استانداردها در زمان ساخت کپسول برای حفظ ایمنی تجهیزات و پرسنل کفایت نکرده و برخی نکات برای نگهداری و استفاده از این کپسول ها نیز باید موردتوجه قرار بگیرد. در این مقاله درباره مهم ترین نکات ایمنی برای استفاده و نگهداری از کپسول های اکسیژن صحبت خواهیم کرد. امید است که با رعایت این نکات احتمال بروز هر خطری در محیط کار خود را به حداقل برسانید.

اصلی ترین خطر گاز اکسیژن در محیط کار چیست؟

اکسیژن گازی بسیار واکنش پذیر و خطرناک است. این گاز می تواند با مواد مختلف نظیر انواع روغن ها و گریس واکنش داده و باعث احتراق خود به خودی برخی مواد شود. قابلیت اشتعال و انفجار این گاز بسیار بالا است و به همین دلیل نباید در نزدیکی مواد قابل اشتعال قرار گیرد. افزایش غلظت این گاز در محیط می تواند نقطه ای برای شروع آتش سوزی باشد. بنابراین در زمان استفاده از کپسول اکسیژن باید به شدت مراقب نشتی شیلنگ یا شیر کپسول باشید. نکته مهم اینجا است که اکسیژن رنگ، بو یا مزه ندارد و به همین دلیل تشخیص نشت آن کار دشواری است. پس باید در زمان نگهداری یا استفاده از این گاز نکات ایمنی که در ادامه مقاله به آن ها اشاره می کنیم جدی بگیرید.

خرید کپسول از محلی معتبر

این نکته را می توان مهم ترین نکات ایمنی در زمان خرید کپسول دانست. شما باید اطمینان حاصل کنید که محصولات فروشگاهی که از آن خرید می کنید همگی دارای استاندارد هستند و به درستی نگهداری می شوند. ضمن اینکه جنس بدنه کپسول ها باید از مواد مناسب انتخاب شده باشد و در حین فرایند حمل ونقل نیز همه نکات ایمنی رعایت شده اند. یافتن فروشگاهی قابل اطمینان که همه این موارد را رعایت کرده باشد کار چندان دشواری نیست.

فروشگاه بالن گاز فروشگاهی معتبر و متخصص برای عرضه انواع تجهیزات جوشکاری و برشکاری و کپسول های گاز صنعتی است. این فروشگاه دارای بیش از 50 سال سابقه است و محصولات برندهای معتبری نظیر سیفرز و زینسر را وارد می کند. این محصولات مطابق با استانداردهای جهانی ساخته شده اند و از ایمنی مناسبی برخوردار هستند. شما می توانید با اطمینان خاطر خرید از فروشگاه بالن گاز را انجام دهید. چراکه محصولات این فروشگاه علاوه بر ایمنی مناسب دارای بهترین قیمت در بازار نیز هستند.

به شناسنامه کپسول توجه کنید.

هر کپسول استانداردی دارای یک شناسنامه است که معینات آن را معین می کند. شما می توانید از طریق این شناسنامه متوجه شوید که آیا محصول برای کاربرد موردنظر شما مناسب هست یا خیر. همچنین می توانید به کیفیت ساخت محصول و ایمنی آن نیز پی ببرید. در شناسنامه هر کپسول اطلاعاتی نظیر سال ساخت، محل ساخت، وزن کپسول، حجم کپسول، فشار کاری و فشار تست آن آمده است. همچنین از طریق این شناسنامه می توانید استانداردهای ساخت کپسول، ضخامت ورقه بدنه و سریال نامبر اصالت آن را نیز متوجه شوید.

سلامت ظاهری کپسول را آنالیز کنید.

شما باید مطمئن شوید که سطح کپسول کاملا یکدست بوده و بر روی بدنه آن جای جوش وجود ندارد. وجود جای جوش نشان می دهد که کپسول به درستی ساخته نشده یا به دلایلی سوراخی در بدنه آن ایجادشده که از طریق جوش برطرف شده است. این موضوع به شدت ایمنی کپسول را تحت تاثیر قرار داده و ممکن است در حین استفاده باعث ایجاد مسائل جدی شود. همچنین با نگاه به بدنه محصول مطمئن شوید که کپسول ضربه نخورده یا دفرمه نشده است. چراکه این موضوع نیز می تواند باعث ایجاد سوراخ ریز در بدنه کپسول شده یا اتصال آن به شیلنگ های استاندارد یا تجهیزات دیگر را با مشکل روبرو کند.

از تجهیزات کمکی استفاده کنید.

برخی تجهیزات علاوه بر افزایش ایمنی کپسول استفاده از آن را برای شما راحت تر می کنند. به عنوان مثال مانومتر قطعه ای است که اتصال آن به کپسول اکسیژن کار جوش و برش دستی را برای شما راحت تر می کند. با استفاده از این قطعه می توانید فشار گاز اکسیژن خروجی را تنظیم کنید. با استفاده از این قطعه بدون نگرانی درباره نشتی گاز یا هر خطر دیگری کار را به پایان برسانید. تنها باید توجه کنید که مانومتر با سری کپسول سازگار بوده و به درستی بر روی آن قرار گرفته باشد.

شیر کپسول مناسب استفاده کنید.

هر کپسول دارای شیر استانداردی است که متناسب با دهانه خروجی و گازی که در کپسول نگهداری می شود تهیه شده است. به عنوان مثال برای کپسول اکسیژن باید از شیر اکسیژن استفاده کنید که قادر است سطح خروجی اکسیژن را کنترل کرده و فشار سیلندرهای استاندارد آن را به خوبی تحمل کند. استفاده از این شیرها احتمال نشتی اکسیژن از زیر شیر را به حداقل رسانده و باعث افزایش ایمنی کپسول در زمان کار می شود.

با استفاده از آنالیزورها از ایمن بودن محل نگهداری مطمئن شوید.

شما باید مطمئن شوید که در محل نگهداری چیزی وجود ندارد که با اکسیژن واکنش داده و باعث ایجاد حریق شود. برای این کار باید مواد قابل اشتعال نظیر پلاستیک ها را تا حد امکان از کپسول های حاوی اکسیژن دور کنید. با استفاده از سنسورها یا آنالیزورها نیز می توانید از وجود گازهای بی رنگ و بوی خطرناک مطلع شوید. اگر قرار است برای مدتی طولانی کپسول های اکسیژن را در محیطی بسته نگه دارید، حتما محیط ها را به انواع سنسورها مجهز کنید تا مطمئن شوید که به طور مرتب شرایط انبار را آنالیز می کنید. اما در حین استفاده از سیلندر یا نگهداری موقت آن آنالیزورهای دستی می توانند ایمنی شما را تا حد زیادی تضمین کنند.

برای شرایط خطر آماده شوید.

هرچقدر هم که موارد ایمنی را رعایت کرده باشید باز هم احتمال بروز حادثه وجود دارد. بنابراین شما باید خود را برای شرایط خطر آماده کنید. برای این کار حتما به نکات زیر توجه کنید.

  • بهتر است کپسول ها را در محلی خنک نگهداری کنید که احتمال بالا رفتن دما و ایجاد آتش سوزی به صفر برسد.
  • کپسول ها را در محیط های مرتفع قرار ندهید. چراکه این کار ممکن است احتمال افتادن و ضربه خوردن آن ها را بالا برده و مسائلی را ایجاد خواهد کرد.
  • کپسول ها را در محل های رفت وآمد یا خروجی های اضطراری قرار ندهید تا در صورت بروز حادثه بتوانید پرسنل را در زمانی مناسب از محل دور کنید.
  • مواد خطرناک را از کپسول های اکسیژن دور کرده و حتی الامکان آن ها را جدا از سایر کپسول ها قرار دهید.

نکات ایمنی را در حین کار نیز جدی بگیرید.

کپسول اکسیژن یکی از لوازم جوشکاری است. ازآنجایی که جوشکاری با دمای بالا انجام می شود، شما باید مطمئن شوید که در حین استفاده از این کپسول همه موارد ایمنی را به درستی رعایت کرده اید. برخی از مهم ترین نکات ایمنی را در زیر بیان می کنیم.

  • در زمان حمل ونقل و استفاده از این کپسول ها باید آن ها را با استفاده از زنجیر و دیگر تجهیزات ثابت نگه دارید.
  • پیش از استفاده از کپسول وجود نشتی را آنالیز کرده و پس ازآن بدون آنکه اصطکاکی ایجاد کنید شیرها را باز کنید. در پایان کار نیز مطمئن شوید که شیر به درستی بسته شده و نشتی ندارد.
  • دستورالعمل های استفاده از کپسول را رعایت کنید و آن ها را در محیط های گرم قرار ندهید.
  • از روغن ها یا گریس برای روان کاری شیرها یا مهره ها استفاده نکنید.
  • مطابق دستورالعمل استفاده، کپسول را در فاصله مناسبی از محل قرار دهید تا نیاز به استفاده از شیلنگ های طولانی نبوده و در حین استفاده نیز مسئله ای برای تکنسین ایجاد نشود.

به کاربرد کپسول دقت کنید.

کپسول های اکسیژن برای مصارف مختلفی تولید و عرضه می شوند. در یک دسته بندی کلی این کپسول ها را می توان در دو دسته صنعتی و پزشکی قرار داد. معمولا رنگ کپسول های صنعتی با پزشکی متفاوت است و از همین طریق می توان آن ها را به سادگی تشخیص داد. اما تفاوت های دیگری نیز میان این دو نوع کپسول وجود دارد. مقدار خلوص اکسیژن، حجم کپسول، فشار کاری و مواد سازنده بدنه این کپسول ها با هم متفاوت است و بر همین اساس باید در شرایط متفاوتی نگهداری شوند. به همین جهت باید در زمان خرید به این نکته توجه کافی داشته باشید.

در زمان استفاده لباس ایمنی به تن داشته باشید.

نکته مهم دیگر برای حفظ ایمنی اپراتور استفاده از لباس های ایمنی است. تکنسین باید در زمان باز کردن یا بستن شیر کپسول و تماس با آن حتما دستکش ایمنی به دست داشته باشد. این موضوع باعث می شود که چرب بودن دست های تکنسین یا وجود روغن یا گریس بر روی دستان او باعث ایجاد احتراق و به خطر افتادن جان او نشود. همچنین لازم است که تکنسین در زمان تماس با کپسول از عینک ایمنی استفاده کند تا در صورت خروج گاز با فشار زیاد چشمان فرد صدمه ای نبیند.

سخن پایانی

رعایت نکات ایمنی در هر کاری شرط لازم برای شروع کار است. برخی افراد به دلیل هزینه هایی که رعایت این نکات روی دست آن ها می گذارد، اقدامات ایمنی را نادیده گرفته یا تنها به رعایت بخشی از آن ها بسنده می کنند. این در حالی است که هزینه ای که شما صرف تهیه تجهیزات ایمنی می کنید به طورقطع کمتر از هزینه ای است که در صورت بروز حادثه باید بپردازید. کپسول اکسیژن یکی از خطرناک ترین کپسول های مورداستفاده در صنعت است. به همین دلیل باید نکات ایمنی را درباره آن جدی تر بگیرید. با رعایت نکاتی که در این مقاله بیان شد می توانید ایمنی کار را به حداکثر رسانده و جان خود و پرسنل را حفظ کنید.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 12 اسفند 1399 بروزرسانی: 12 اسفند 1399 گردآورنده: fazenama.ir شناسه مطلب: 872

به "نکات ایمنی برای نگهداری و استفاده از کپسول اکسیژن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نکات ایمنی برای نگهداری و استفاده از کپسول اکسیژن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید