آیا بیل گیتس ناجی زمین است؟

به گزارش مجله فازنما، چهارمین فرد ثروتمند دنیا، برنامه ای برای نجات کره زمین از تغییرات فاجعه بار آب وهوایی دارد که بسیار ارزان تر از تصورات است. بیل گیتس می خواهد شما دو عدد را در نظر داشته باشید، 51 میلیارد و صفر؛ اولی میزان گازهای گلخانه ای برحسب تن است که به طور معمول هرساله در نتیجه فعالیت های انسانی به اتمسفر افزوده می گردد و دومی میزانی است که برای جلوگیری از بحران آب وهوا باید تا سال 2050 به آن دست یابیم.

آیا بیل گیتس ناجی زمین است؟

گیتس طرحی برای چگونگی رسیدن از 51 میلیارد به صفر دارد و می گوید این برنامه با برچسب قیمت تریلیون دلار ارائه نشده و راه چاره پیشنهادی وی تا حد زیادی با نوآوری همراه شده است. وی این طرح را در کتاب جدید خود، چگونگی جلوگیری از یک فاجعه آب و هوایی: راه چاره های ما و پیروزیت های لازم (How To Avoid A Climate Disaster: The Solutions We Have And The Breakthroughs We Need) بیان می نماید که در 16 فوریه منتشر می گردد. وی جزئیاتی را که در این کتاب ذکر نشده است، ازجمله میزان سرمایه گذاری وی در شرکت هایی با انتشار کربن صفر ازجمله نوع جدیدی از نیروگاه هسته ای و مواردی که احتمالا در آینده سرمایه گذاری خواهد نمود را در مصاحبه ای با فوربس اعلام کرد.

گیتس می گوید: هدف شماره یک کتاب من این است که معین کند، کدام بخش های اقتصادی 51 میلیارد تن گازهای گلخانه ای فراوری و به جو اضافه می نمایند. چارچوب عددی واقعی، اساسی ترین مسئله برای هر برطرف هر مسئله ای است و در این مورد واقعا از دست رفته است. هدف ما باید انتشار صفر تا سال 2050 باشد. گیتس خوش بین است و بیان می نماید هرچند این مورد سخت به نظر می رسد اما قادر هستیم به آن برسیم.

شایان ذکر است، پیش از این گیتس در یک سخنرانی در سال 2015 در خصوص خطرات یک بیماری همه گیر جهانی و آنچه برای آماده شدن برای آن باید انجام می دادیم، هشدار داده بود.

این اولین نسخه عمومی وی برای آب وهوا نیست. در سال 2010 وی در یک سخنرانی خواستار حذف گازهای گلخانه ای برای حذف کربن تا سال 2050 شد. وی به مشاوره با کارشناسان در این زمینه ادامه داد و به جدیدترین علوم و سیاست های اقلیمی پرداخت. در سال 2015 در اجلاس آب وهوای پاریس شرکت کرد و با رئیس جمهور وقت فرانسه، فرانسوا اولاند تماس گرفت و وی را تشویق کرد تا با موافقت دیگر کشورها بودجه تحقیق و توسعه خود را برای نوآوری در فناوری پاک جمع آوری کند؛ 20کشور این توافقنامه را امضاء کردند.

گیتس می گوید: اگرچه ندیدیم که همه این کشورها بودجه تحقیق و توسعه خود را دو برابر نمایند اما با افزایش استقبال از این طرح روبرو شدیم و می توانیم این نوآوری را تحقق بخشیم.

برای یاری به ایجاد چارچوبی درمورد پیشرفت و هزینه نوآوری های جدید بدون کربن، گیتس و گروه وی اصطلاحی به نام Green Premium ارائه و آن را در سپتامبر سال گذشته در وبلاگ خود، Gates Notes معرفی کرد. همان طور که وی شرح داد، Green Premium یا فراوری محصولات سبز، تفاوت هزینه بین فراوری محصول یا فرآیندی است که کربن منتشر نمی نماید. فراوری سبز در بخش خودروهای سواری کاهش یافته است درحالی که افراد بیشتری خواستار خرید خودروهای الکتریکی هستند (البته گیتس اشاره می نماید که فقط دو درصد از فروش جهانی در بخش خودروسازی، خودروهای الکتریکی هستند). بااین حال، در بخش صنعتی فراوری محصولات سبز بسیار بالاتر است. گیتس می گوید: سخت ترین مرحله برای برطرف این مشکل در بخش هایی مانند فولاد و بتن و حتی موارد حمل ونقل مانند سوخت هواپیماست. وی به ایجاد فرایندهایی برای فراوری محصولاتی که گازهای گلخانه ای منتشر نمی نمایند اشاره و پیشنهاد کرد که این تحقیقات در مراحل اولیه است و در آنجاست که تحقیق و توسعه دولت می تواند نقش داشته باشد.

هزینه تمام شده چیست؟

در ماه دسامبر، گیتس در وبلاگ خود پیشنهاد کرد که ایالات متحده یک موسسه ملی نوآوری انرژی ایجاد تا به این کشور یاری کند تا در ابتکار برنامه های تغییرات آب وهوایی پیشگام باشد. ایده وی این است که این مورد پس از موسسه های ملی بهداشت، ستون فقرات تحقیقات پزشکی ایالات متحده که بودجه سالانه آن حدود 37 میلیارد دلار است، مدل سازی گردد. گیتس می گوید: هزینه های تحقیق و توسعه دولت ایالات متحده در زمینه نوآوری انرژی سالانه حدود 7 میلیارد دلار است و برای تطبیق آن با هزینه های دولت در موسسه ملی سلامت (NIH) باید این میزان پنج برابر گردد.

پیشنهاد دیگر گیتس، انتقال اعتبارات اقتصادیاتی برای استفاده از انرژی خورشیدی و باد در حال پیشرفت مانند استفاده از انرژی باد در سواحل، ذخیره انرژی و انواع جدید فولاد است. وی شرح می دهد: اگر این کار را انجام دهید، ممکن است سود بیشتری نسبت به هزینه پرداختی برای مزایای اقتصادیاتی به میزان دو یا سه برابر داشته باشد، پس من فکر می کنم که این فقط یک یاری تاریخی از دولت بایدن است.

گیتس اعلام کرد: هر نوآوری در فناوری در ایالات متحده یا جاهای دیگر باید به اندازه کافی مقرون به صرفه باشد که کشورهایی مانند هند بتوانند آن را به کار گیرند. در حال حاضر، ایالات متحده 14 درصد از انتشارات جهان را تشکیل می دهد. اگر فقط ایالات متحده میزان انتشار کربن را به صفر برساند، ما نمی توانیم مشکل را در سطح جهانی حل کنیم.

گیتس چه جایی سرمایه گذاری نموده است؟

وی در این کتاب می گوید: بیش از یک میلیارد دلار به شرکت هایی که فراوری گازهای گلخانه ای صفر دارند، یاری نموده است. او خود را شاید بزرگ ترین سرمایه گذار فناوری های جذب مستقیم هوا و روش های جذب کربن از هوا توصیف می نماید. دو شرکت شناخته شده (Impossible Foods و Beyond Meat) که وی در آن ها سرمایه گذار بوده است، در حال فراوری گوشت های گیاهی هستند. بعضی سرمایه گذاری های وی مانند هزینه ای که برای مدل آب وهوای منبع آزاد صرف نموده و هدف آن نشان دادن نحوه کارکرد برق در دوره های طولانی هوای سخت هنگام خاموش شدن باد و خورشید است را بشردوستانه می دانند.

بزرگ ترین سرمایه گذاری گیتس مربوط به شرکت تراپاور (TerraPower)، شرکت طراحی راکتور هسته ای است که از اورانیوم ضعیف شده به عنوان سوخت خود استفاده می نماید. بیش از یک دهه پیش، گیتس این شرکت را با چند شرکت دیگر تاسیس کرد. در سال 2017، تراپاور با یک شرکت چینی کاری مشترک شروع کرد و قصد داشت اولین راکتور خود را در چین فراوری کند. این معامله توسط دولت ایالات متحده فسخ شد و در اواخر سال 2019 همکاری ایالات متحده در خصوص انرژی هسته ای غیرنظامی با چین ممنوع شد. اکنون برنامه ساخت این نیروگاه در ایالات متحده صورت می گیرد. در ماه اکتبر، وزارت انرژی ایالات متحده 80 میلیون دلار به تراپاور برای ساخت نیروگاه اعطاء کرد. توافق این است که نیمی از بودجه از بخش خصوصی تامین گردد و گیتس می گوید: بیشتر هزینه را وی پرداخت می نماید.

وی امیدوار است که این کارخانه طی پنج تا هفت سال ساخته گردد و اگر همه چیز خوب پیش برود، بدان معناست که شاید طی 10 سال، سازندگان کارخانه های تجاری این طرح را استفاده نمایند و این همان چیزی است که برای تاثیرگذاری بر تغییرات آب وهوایی نیاز است.

گیتس همچنین در شرکت هایی با کربن صفر به وسیله گروه Breakthrough Energy Ventures که در دسامبر 2016 ایجاد کرد، سرمایه گذاری نموده است. وی گفت: جمع آوری پول بسیار راحت تر از حد انتظار من بود؛ حدود 22 تماس برقرار و حدود 20 پاسخ مثبت برای اولین میلیارد دلار دریافت کردم. سرمایه گذاران شامل میلیاردرهایی مانند جف بزوس، وینود خوسلا، جان آرنولد و جان دوئر هستند وگیتس بزرگ ترین سرمایه گذار است. تا به امروز Breakthrough Energy Ventures در 40 شرکت سرمایه گذاری نموده است. یکی از آن ها شرکت QuantumScape که در حال فراوری باتری های فلزی لیتیوم برای وسایل نقلیه الکتریکی است و هنوز هیچ درآمدی ندارد و در نوامبر گذشته به وسیله SPAC به عموم معرفی گردید. اگرچه بسیاری از شرکت ها هنوز در مراحل اولیه هستند اما گیتس بعضی را بسیار خطرپذیر توصیف می نماید، از جمله QuidNet که با پمپاژ آب از چاه های زیرزمینی تحت فشاربرای فراوری برق کار می نماید. در صورت نیاز به انرژی، آب آزاد شده به وسیله توربین عبور نموده و باعث ایجاد برق می گردد.

Breakthrough Energy Ventures در ژانویه یک میلیارد دلار دیگر با بیشترین سرمایه گذاران اولیه و بعضی تازه واردان جمع آوری کرد. وی می گوید: بزرگ ترین سرمایه گذار در آخرین صندوق ایجاد شده نیز هست. صندوق جدید به دنبال سرمایه گذاری در بیشتر فرآیندهای صنعتی مانند فراوری سیمان و فولاد کم کربن و همچنین فناوری های جذب کربن از هواست.

گیتس می گوید: طی پنج سال آینده، حداقل دو میلیارد دلار برای فناوری های کربن صفر هزینه می کنم.

یکی دیگر از سرمایه گذاری های گیتس که اخیرا در صدر اخبار قرار گرفته است و به نظر می رسد در مقابل تمرکز کربن صفر وی واقع شده، خرید بزرگ ترین اپراتور پایگاه های خصوصی جت در جهان است. در اوایل ماه فوریه، بخش سرمایه گذاری گیتس Cascade، در معامله 4.7 میلیارد دلاری برای خرید Signature Aviation، بزرگ ترین اپراتور پایگاه های خصوصی جت در جهان، با Blackstone Group و شرکت سرمایه گذاری خصوصی Global Infrastructure Partners همکاری کرد. سفرهای جت خصوصی طی همه گیر شدن از رونق خوبی برخوردار شده است، اما چنین مسافرتی گازهای گلخانه ای زیادی فراوری می نماید.

کلیات کتاب بیل گیتس

با توجه به این که این کتاب به مطالب سنگینی می پردازد، خواندن آن کاملا آسان و بر اساس مشاهدات شخصی گیتس ارائه شده است. گیتس می خواهد مردم تبادل نظر نمایند و می گوید: امید من این است که ما بتوانیم تبادل نظر را با به اشتراک گذاشتن حقایق با افراد زندگی خود، اعضای خانواده، دوستان و رهبران تغییر دهیم و نه فقط حقایقی که به ما می گویند چرا باید عمل کنیم، بلکه مواردی که عملنمودهایی را به ما نشان می دهد و بیشترین سود را خواهد داشت.

بیل گیتس یک دهه وقت خود را صرف آنالیز علل و تاثیرات تغییر اقلیم نموده است و با یاری متخصصان در زمینه های فیزیک، شیمی، زیست شناسی، مهندسی، علوم سیاسی و اقتصادی آنچه باید انجام گردد تا جلوی فاجعه زیست محیطی خاص گرفته گردد را ارائه نموده است. در این کتاب نه تنها شرح می دهد که چرا ما باید در جهت انتشار صفر خالص گازهای گلخانه ای کوشش کنیم، بلکه جزئیات آنچه که باید برای رسیدن به این هدف مهم انجام دهیم را بیان می نماید.

گیتس با استفاده از درک خود از نوآوری و آنچه برای ورود ایده های جدید به بازار ضروری است، بخش هایی را توصیف می نماید که در حال حاضر فناوری به کاهش انتشار گازهای گلخانه ای آن یاری نموده است و بیان می نماید در کجا و چگونه می توان از فناوری فعلی به طور موثرتر استفاده کرد و بخش هایی نیازمند به پیشرفت در فناوری و کاربرانی که بر این نوآوری های اساسی کار نمایند را معرفی می نماید. پایان طرحی عینی و عملی برای دستیابی به هدف انتشار صفر ارائه می دهد نه تنها در خصوص سیاست هایی که دولت ها باید اتخاذ نمایند، بلکه کاری که افراد می توانند انجام دهند را نیز پیشنهاد می نماید.

بیل گیتس شرح می دهد که دستیابی به انتشار صفر کار ساده یا آسانی نخواهد بود، اما طرح ارائه شده وی هدفی دست یافتنی است.

نظرات در خصوص کتاب بیل گیتس

کلینتون لیف، مجله فورچون (Fortune) اظهار کرد: قابل فهم ترین شرح برای آنچه باعث گرم شدن سیاره ما می گردد محاسبه تاثیر مشارکت های بی شمار در این مسئله به ظاهر غیرقابل اندازه گیری است و درنهایت چگونه می توان به دنبال یافتن روینمودهای موثرتر برای هر یک از آن ها بود. این نزدیک ترین چیزی است که من برای هدایت برای رسیدگی به بحران آب و هوا دیده ام.

کریستینا بینکلی، مجله وال استریت ژورنال (Wall Street) گفت: چگونه می توان از یک فاجعه آب وهوایی جلوگیری کرد، ایده هایی را با رویکرد روشمند یک کتاب درسی دانشگاه ارائه می دهد، قابل توجه است، با توجه به شرایط جهان، این یک کتاب خوش بینانه، قابل انجام و پر از راه چاره است.

مجله اقتصاد (Economist) نوشت: این کتاب ویژگی های واقعیت گرایانه را به همراه خوش بینی بازسازی می نماید و الفبای چگونگی سازماندهی مجدد اقتصاد جهانی است به طوری که با نوآوری بر بزرگ ترین مشکل جدی جهان تمرکز دارد. این کتای یک یادآوری نماینده قدرتمند است که اگر بشر بخواهد در خصوص مسائل جدی باشد و با آن ها مقابله کند، باید کارهای بیشتری برای مهار یک منبع طبیعی موجود در مقیاس بیکران بر اساس نبوغ انسان انجام دهد.

ریچارد شیفمن، روزنامه The Christian Science Monitor گفت: اشتیاق و کنجکاوی نویسنده در خصوص روش کار مسری است. او نه تنها به وسیله دانش اساسی گرم شدن کره زمین، بلکه تمام راه های تاثیرگذار زندگی مدرن که به این مشکل می افزاید را آنالیز می نماید ... به نظر می رسد گیتس از شدت و پیچیدگی چالش، انرژی گرفته است. این یکی از بهترین چیزهای این کتاب است؛ خوش بینی و اعتقاد به توانایی که علم در همکاری با صنعت انجام می دهد.

جرج ویلیامز از مجله wired می گوید: بیل گیتس برنامه ای برای نجات جهان دارد ... اگرچه تصدیق می نماید که چالش دلهره آورای است و این که چگونه موارد را درست کنیم، مواردی را توسعه دهیم، حرکت کنیم، خنک شویم و گرم بمانیم اما همه این موارد به تغییر اساسی نیاز دارند، گیتس استدلال می نماید که تحول در عمده فروشی با حفظ سبک زندگی در کشورهای با درآمد بالا و ادامه دادن به آن با از بین بردن میلیاردها فقر امکان پذیر است.

چگونه از فاجعه آب وهوایی جلوگیری کنیم: راه چاره هایی که ما داریم و دستیابی به پیروزیت های بیل گیتس، شرح قانع نماینده ای در خصوص چگونگی توقف گرم شدن کره زمین در جهان با کاهش انتشار گازهای گلخانه ای ارائه می دهد.

گیتس و همسرش، ملیندا به دلیل کارهای بزرگ بنیادشان در زمینه بهبود سلامت و مقابله با بیماری ها در سراسر جهان، به ویژه در کشورهای فقیر مشهور هستند. این نگرانی برای آسیب پذیرترین افراد کره زمین است که باعث شده گیتس گاهی اوقات در خصوص سیاست های آب وهوا و انرژی، مبهم صحبت کند و فکر می نماید می تواند مبارزه با فقر و بیماری را تضعیف کند. بااین حال، این کتاب درک وی را از تاثیر تغییرات آب وهوایی تهدیدی بزرگ تر برای زندگی و معیشت در کشورهای در حال توسعه نشان می دهد. این کوشش ها برای ارتقاء سطح زندگی است، زیرا بیشترین خطر خشکسالی، سیل و موج گرما بر افراد فقیر هر کشور بیش از دیگران تاثیر دارد.

گیتس به درستی بر اهمیت بهبود تاب آوری کشورهای ثروتمند و فقیر در برابر تغییرات آب وهوایی فعلی و آینده تاکید می نماید که اکنون نمی توان از آن جلوگیری کرد. اما کتاب وی هیچ شکی باقی نمی گذارد که سازگاری با تاثیر به خودی خود یک راه چاره نیست و باید انتشار جهانی گازهای گلخانه ای را از بین ببریم.

راهبرد او برای دستیابی به میزان انتشار صفر به روش بسیار ساده و با استفاده از اعداد برای هدایت خواننده برای به چالش کشیدن، ارائه شده است. وی اعلام کرد که انتشار سالانه گازهای گلخانه ای قبل از بیماری همه گیرکووید-19 بیش از 50 میلیارد تن در سراسر جهان بود و در حال افزایش است. رسیدن به صفر طی چند دهه آینده هیچ کار بزرگی نخواهد بود.

این کتاب منابع این انتشار را به چند دسته گسترده تقسیم می نماید؛ ساختن ابزارها، اتصال به برق و جابجایی آن ها و گیتس می داند چگونه مسائل را از نظر شرایطی که همه درگیر آن شوند، بدون اینکه مطالب را جا بیندازد ارائه کند.

د ر بالاترین سطح، راهبرد او ساده است؛ فراوری برق را با سوخت های فسیلی با انرژی های تجدید پذیر و هسته ای جایگزین نموده تا انتشار کربن را صفر کند و سپس تا آنجا که ممکن است فعالیت های ما الکتریکی شوند. این از نظر تئوری صحیح است اما چالش های مهمی مانند چگونگی مدیریت وقفه تامین از منابعی مانند صفحات خورشیدی و توربین های بادی ایجاد می نماید.

ابزار اصلی مورد استفاده گیتس برای محاسبه هزینه گزینه های تمیز نسبت به سوخت های فسیلی و در مواردی که در حال حاضر گران ترند، معین کمیت تفاوت فراوری سبز است. وی سپس شرح می دهد که چگونه می توان به وسیله نوآوری و سیاست های دولت این هزینه را کاهش داد. اعتبار استراتژی با ارجاع به فناوری هایی که گیتس در آن سرمایه گذاری می نماید مانند روش های جدید برای دریافت دی اکسیدکربن از جو و سپس ذخیره آن تقویت می گردد. وی همچنین اذعان می نماید که به دلیل ثروت و استفاده از هواپیماهای شخصی، به عنوان مثال، در اخلاص وی مورد تردید قرار خواهد گرفت. اما من فکر می کنم خوانندگان از کتاب او خواهند فهمید که او یک نیروی جدی و اصیل برای تغییر اوضاع است.

تنها نگرانی عمده این است که به نظر می رسد وی در تاکید صحیح بر اهمیت صفر رساندن کشورهای ثروتمند تا سال 2050 به انتشار گازهای گلخانه ای در 10 سال آینده از اهمیت کمتری برخوردار است. در حقیقت، میزان گرم شدن ما به انتشارهای تجمعی بستگی دارد، بنابراین کشورهایی مانند ایالات متحده و انگلیس باید از هم اکنون و تا 30 سال آینده به شدت این میزان را کاهش دهند.

مان، مشهورترین دانشمند آب و هوایی آمریکا اشاره می نماید: اکنون بسیاری از گزینه های کربن صفر برای سوخت های فسیلی با هزینه های رقابتی ارائه می شوند. وی حتی پیشنهاد می نماید که دور از نیاز به معجزه، تنها با فناوری های تجدید پذیر کنونی می توانیم به 100 درصد برق پاک برسیم.

مان و گیتس خوش بین هستند که جهان می تواند تغییرات آب وهوایی را متوقف کند اما در خصوص مقیاس چالشی که با آن روبرو هستیم و موانع زیادی که سر راه ما واقع شده است هیچ توهمی ندارند. آنان همچنین نشان می دهند، افرادی که فکر می نمایند نمی توانیم پیروز شویم یا نباید پیروز شویم اشتباه می نمایند.،ایسنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 15 فروردین 1400 بروزرسانی: 15 فروردین 1400 گردآورنده: fazenama.ir شناسه مطلب: 939

به "آیا بیل گیتس ناجی زمین است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا بیل گیتس ناجی زمین است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید