نرخ سالمندی در ایران رو به افزایش است، افسردگی و آلزایمر، دو اختلال شایع در سنین بالا

به گزارش مجله فازنما، شجاع الدین پزشک و پژوهشگر گفت: مسئله کیفیت زندگی در هر دوره زندگی مهم است و این موضوع در دوره سالمندی هم از اهمیت خاصی برخوردار است.

نرخ سالمندی در ایران رو به افزایش است، افسردگی و آلزایمر، دو اختلال شایع در سنین بالا

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی خبرنگاران، آریستا شجاع الدین پزشک و پژوهشگر طی یک نشست خبری اظهار کرد: مسئله کیفیت زندگی در هر دوره زندگی مهم است و این موضوع در دوره سالمندی هم از اهمیت خاصی برخوردار است و نمیتوان فقط به فرد گفت که همین که زنده ای، کافی است.

وی افزود: نرخ سالمندی در همه جای جهان و بعلاوه کشور ما ایران و سایر کشورهای در حال توسعه، رو به افزایش است و در طول 5 دهه اخیر این نرخ دو برابر شده است.

این پزشک و پژوهشگر یادآور شد: نرخ سالمندی طی دهه های اخیر از 5 درصد به 10 درصد افزایش پیدا نموده و طی 50 سال آینده در ایران، این نرخ به حدود 30 درصد می رسد.

شجاع الدین اعلام نمود: از جمله مهمترین چیزهایی که لازمه داشتن یک زندگی باکیفیت است می توان به موضوع سلامت و اهمیت آن اشاره نمود و از آنجا که درمان انواع بیماری هزینه های گزافی را در بر دارد، در بسیاری از موارد این هدف با پیشگیری قابل حل خواهد بود.

وی بعلاوه توضیح داد: بیماری افراد مقدار رضایت مندی آ ن ها از زندگی را کاهش می دهد و پیشگیری و ارتقاء سلامت مهمترین اقدام عدم ابتلاء به انواع بیماریها محسوب می گردد.

افسردگی و آلزایمر، دو اختلال شایع در سنین بالا محسوب می شوند

این پزشک و پژوهشگر افزود: در همه حوزه های مرتبط با سالمندان هم باید از دانش و تجربه افراد متخصص مطابق با دانش روز جهان استفاده کرد.

شجاع الدین یادآور شد: سازمان های جهانی در حوزه سلامت سالمندان، با گروه بندی سالمندان جوان که تا 65 سال و از 65 تا 85 که به وسیله آن ها سالمندان پیر معین شده، را مورد مراقبت و درمان قرار می دهند و انواع تست ها و معاینات مورد احتیاج را به مرور و با مداخله به هنگام در مورد آن ها اجرایی می نماید.

وی بعلاوه تاکید نمود: افسردگی و آلزایمر، دو اختلال شایع در سنین بالا و دوره سالمندی محسوب می شوند و تشخیص به موقع می تواند یاری بزرگی در کاهش مسائل سالمندان در مواجهه با این دو اختلال باشد.

این پزشک و پژوهشگر افزود: در مرکز پیشگیری و ارتقاء سلامت پویا در کنار طب پیشگیری به موضوع طب سالمندی هم توجه می گردد و یکی از تست های بسیار معتبر تست درک سلامت فرد است و در سطح جهانی هم کاربرد دارد.

شجاع الدین اعلام نمود: امروزه سازمان بهداشت جهانی به شرح قبلی سلامت، ابعاد مالی، اجتماعی، خانوادگی و معنوی را هم اضافه نموده است و این ابعاد را جزو مواردی معرفی می نماید که به سالم ماندن سالمندان یاری خواهد نمود.

وی توضیح داد: خوشبختانه باورهای مذهبی در میان سالمندان کشور ما زیاد است و می تواند به حضور و فعالیت آن ها در سطح جامعه و مشارکت در امور مختلف ، جهت دور ماندن از احساس منفی و افسردگی موثر واقع گردد.

این پزشک و پژوهشگر افزود: در افراد سالمند به طور عادی بیشتر به بیماریهای غیرواگیر مثل دیابت یا پرفشاری خون، سرطان و پوکی استخوان مبتلا می شوند و این موضوع شرایط ابتلاء سالمندان به بیماری واگیر داری مثل کرونا را بیشتر می نماید.

70 درصد فوتی های کرونا مربوط به سالمندان بالای 65 سال است

شجاع الدین یادآور شد: بر اساس یک آمار معتبر 70 درصد فوتی های بیماری کرونا را افراد بالای سن 65 سال شامل می گردد و این مسئله مهمی است که رعایت بهداشت و سلامت بالایی را برای سالمندان می طلبد.

وی اعلام نمود: رعایت فاصله اجتماعی روابط خانوادگی را دچار مشکل و کمرنگ نموده است و از انجام که نقش خانواده در حفظ و ارتقاء سلامت افراد بسیار مهم است، مقدار ابتلاء سالمندان به کرونا را هم افزایش داده است.

این پزشک و پژوهشگر توضیح داد: سلامت سالمندان نظام منسجمی از سلامت را می طلبد و مراقبتهای این دوره از آغاز سالمندی که فرد در سلامت نسبی است تا انتها عمر را هم در برمی گیرد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 18 مهر 1400 بروزرسانی: 18 مهر 1400 گردآورنده: fazenama.ir شناسه مطلب: 1224

به "نرخ سالمندی در ایران رو به افزایش است، افسردگی و آلزایمر، دو اختلال شایع در سنین بالا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نرخ سالمندی در ایران رو به افزایش است، افسردگی و آلزایمر، دو اختلال شایع در سنین بالا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید