ویروس هندی مسری تر از نوع انگلیسی ، ردپای دلتا در 80 کشور

به گزارش مجله فازنما، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به شیوع گسترده واریانت دلتا در بیش از 80 کشور، از افزایش سرایت پذیری ویروس کرونا در جریان این جهش نسبت به واریانت انگلیسی اطلاع داد.

ویروس هندی مسری تر از نوع انگلیسی ، ردپای دلتا در 80 کشور

برای دیدن تاج محل و مجسمه های بودا، تور هند ما را تجربه کنید. از دهلی، آگرا و جیپور دیدن کنید و در شهر زیبای بمبئی قدم بزنید، در محیط زیبای فیلم های هندی از لحظات لذت ببرید.

به گزارش خبرنگاران، عاطفه عابدینی در مورد واریانت دلتا، هندی یا B,1.617 کروناویروس که این اواخر خبرهایی از شیوع آن در کشور به گوش می رسد، اسم کرد: مستندات اخیر نشان می دهد این نوع از کروناویروس ها قدرت سرایت پذیری بیشتری نسبت به واریانت انگلیسی دارد و نرخ بستری بیماران را هم افزایش می دهد، اما گزارشی از تفاوت در مقدار مرگ و میر ناشی از واریانت دلتا نسبت به واریانت های پیشین در دست نیست.

وی ادامه داد: گزارش ها از موارد مرگ و میر ناشی از واریانت دلتا در کشورهای دیگر نشان می دهد، افرادی که واکسینه نشده اند یا واکسیناسیون آنها کامل نشده است، در معرض خطر قرار دارند.

عابدینی از شیوع واریانت هندی در 80 کشور جهان اطلاع داد و اضافه کرد: در بعضی کشورها این واریانت به اسم ویروس قالب در حال توسعه است و حتی در کشور آمریکا، علی رغم پوشش 50 درصدی واکسیناسیون، شیوع 20 تا 50 درصدی کرونای هندی گزارش شده و در حال افزایش است.

عضو هیئت علمی دانشگاه، آبریزش بینی و مسائل گوارشی را از علائم اصلی واریانت هندی دانست و توضیح داد: در نوع ووهان ویروس کرونا، آبریزش بینی از علائم ابتلاء محسوب نمی شد و اغلب با گلودرد و درگیری دستگاه تنفسی فوقانی روبرو بودیم، اما در واریانت دلتا، آبریزش بینی شیوع دارد.

وی با اشاره به اینکه برای دستیابی به آمار دقیق مقدار توسعه بیماری در ایران، احتیاج به توالی یابی ژنتیکی ویروس است، اسم کرد: هنوز در کشور آمار دقیقی از شیوع واریانت هندی وجود ندارد، اما افزایش علائم گوارشی قابل مشاهده است.

عابدینی اظهار کرد: بعضی در ابتدای شیوع ویروس هندی، مقدار سرایت پذیری آن را 60 درصد بیشتر از واریانت انگلیسی اعلام کردند، اما اکنون مستندات نشان می دهد این نوع جهش، 40 درصد مسری تر از واریانت آلفا یا نوع انگلیسی است.

فوق تخصص بیماری های ریه گفت: در کشور هند داده هایی ارائه شد که نشان از افزایش میکروترومبوزها (لخته های خونی کوچک) در جریان ابتلاء به واریانت دلتا نسبت به کرونای ووهان داشت، اما به دلیل نبود مستندات کافی از مقدار این عارضه در نوع چینی، این مطالعات قابل تاکید نیست.

عابدینی در انتها بیان نمود: شیوع قارچ سیاه یا ساده که پس از توسعه واریانت دلتا در هند گزارش شد، در زمان همه گیری کروناویروس ووهان در کشور وجود داشت، بنابراین عارضه جدیدی نیست و به نظر نمی رسد با شیوع کرونای هندی، این مشکل هم شایع گردد.

منبع: مهر

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 5 مرداد 1400 بروزرسانی: 5 مرداد 1400 گردآورنده: fazenama.ir شناسه مطلب: 1133

به "ویروس هندی مسری تر از نوع انگلیسی ، ردپای دلتا در 80 کشور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ویروس هندی مسری تر از نوع انگلیسی ، ردپای دلتا در 80 کشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید