مرکز خدمات پیشرفته سنگ دانشگاه خلیج فارس به محققان و پژوهشگران خدمت رسانی می نماید

به گزارش مجله فازنما، مرکز خدمات پیشرفته سنگ در دانشگاه خلیج فارس به کارفرمایان، شرکت های نفتی و صنعتی، محققان و پژوهشگران و دانشگاهیان سراسر کشور خدمت ارائه می نماید.

مرکز خدمات پیشرفته سنگ دانشگاه خلیج فارس به محققان و پژوهشگران خدمت رسانی می نماید

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرنگاران، مرکز خدمات پیشرفته سنگ در دانشگاه خلیج فارس بوشهر به کارفرمایان، شرکت های نفتی و صنعتی، محققان و پژوهشگران و دانشگاهیان سراسر کشور خدمت ارائه می نماید.

مرکز پیشرفته خدمات سنگ، مجموعه ای فعال در صنایع مرتبط با سنگ نظیر صنایع نفت و گاز و صنایع معادن با هدف ارائه خدمات فنی مهندسی و آموزشی به کارشناسان، پژوهشگران و دانشجویان در سال 1399 در دانشگاه خلیج فارس با همکاری اعضای هیئت علمی و فارغ التحصیلان آن دانشگاه تشکیل شده است.

این مجموعه، با ارائه آرشیوی مدون از نمونه مغزه¬های سازند های مختلف زمین شناسی ایران، خدمات وسیعی از انواع تست های آزمایشگاهی و بررسی های مختلف بر روی مغزه های زمین شناسی را ارائه می¬دهد.

همچنین سعی شده است تا در کنار این محصولات، خدمات آموزشی مرتبط با علوم زمین نیز ارائه گردد تا به نحوی تمامی احتیاج های کارفرمایان در زمینه کاری این مجموعه مرتفع گردد. این مجموعه با همکاری دیگر آزمایشگاه ها و مراکز پژوهشی معتبر، آخرین یافته¬های علمی و صنعتی را منعکس نموده و با شناخت چالش های اساتید، دانشجویان و متخصصین صنعت، راه چاره مناسب با احتیاج آن ها را ارائه می دهد.

علی رنجبر، عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی نفت، گاز و پتروشیمی دانشگاه خلیج فارس و مسؤول این مرکز با یک مثال فعالیت های این مرکز را برای عموم ملموس تر می نماید. به گفته او، پژوهشگران این مرکز طبق اکتشافات متوجه شدند که در عمق 4000 متری نفت وجود دارد.

رنجبر اظهار می نماید: دسترسی یه 4000 متر و دستیابی و شناخت سنگ ها در آن عمق سخت است به همین دلیل به وسیله نقشه های توپوگرافی و شناخت و تجربه خودمان به دنبال ناحیه ای می گردیم که آن لایه در عمق 4 هزار متری بر روی زمین رخ نمون نموده باشد و نمونه گیری و مغزه گیری و آزمایشات ما آغاز می گردد که البته همه این ها به درخواست کارفرما انجام می گردد.

وی با اشاره به نقش و فعالیت کلیدی این مرکز می افزاید: تعداد این نمونه ها اندک است، اما میزان آزمایشاتی که ما می توانیم بر روی این سنگ ها انجام دهیم نامحدود است. در ایران مرکز ویژه ای که مانند ما این کار ها را انجام دهد وجود ندارد، اما در جهان یک شرکت وجود دارد که کار آن نمونه گیری از دریای شمال است. ساختار های زمین شناسی هر منطقه متفاوت است و برای بهره گیری و استفاده مفید باید از سازند های مخصوص همان کشور استفاده گردد.

عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی نفت، گاز و پتروشیمی دانشگاه خلیج فارس بوشهر اضافه می نماید: با توجه به توانمندی های این دانشگاه، تصمیم گرفتیم که نمونه گیری و مغزه گیری از سنگ ها را خودمان انجام دهیم و نمونه هایی از سنگ ها را تهیه می کنیم که نماینده ای از مخزن ها با همان ویژگی هایی که در مخزن وجود دارد است چه از لحاظ خلل و فرج، میزان تراوایی و چه میزان رفتار سنگ نسبت به سیال تحت عنوان ترد شوندگی و...

وی در مورد ثبت سفارش و قرارداد ها نیز می گوید: از نقطه نظر نوآوری و کارآفرینی ایجاد شده در اینجا بیشتر پژوهشگران به این نمونه و مغز ها احتیاج دارند و ما می توانیم این مغز ها را با تعداد زیاد و قیمت خیلی مناسب در اختیار آن ها قرار دهیم از زمان فعالیت تا به امروز فروش زیادی به دانشگاه های کشور رقم خورده از جمله اساتید و دانشجویانی از دانشگاه امیرکبیر تهران از دانشگاه صنعتی نفت اصفهان و امیدواریم در آینده محصولاتمان را به خارج از کشور نیز ارسال کنیم. در این خصوص یک قرارداد با دانشگاه های قزاقستان و یکی هم با دانشگاه عمان اجرا شده و در صدد این هستیم که تعدادی مغزه سنگ همراه با نمونه های آزمایشگاهی به آن ها تحویل دهیم.

زاهدی زاده، یکی دیگر از مسؤلان مرکز خدمات پیشرفته سنگ دانشگاه خلیج فارس نیز درباره توانمندی های موجود در این مرکز می گوید: انواع سنگ ها از سازند حوضه زاگرس و ایران مرکزی و هر جا که کارفرمای ما باشد به صورت یک بانک اطلاعاتی هم برای خودمان و هم برای کارفرما نگهداری و ارسال می گردد کاربرد این مغز ها برای مطالعات نفتی مخازن ایران است و زمانی که یک میدان نفتی را ما مورد مطالعه قرار می دهیم.

زاهدی زاده اشاره مى کند: نمونه های سنگ میدان، چون از روی سطح برداشته می گردد نفت ندارد، اما نمونه معرف مخزن ما است و یک سری نمونه ها دارای نفت اولیه مخزن هستند. عمده ارزش این سنگ ها ارزش مطالعاتی است و ما ارزش افزوده نیز ایجاد می کنیم.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 20 تیر 1400 بروزرسانی: 20 تیر 1400 گردآورنده: fazenama.ir شناسه مطلب: 1103

به "مرکز خدمات پیشرفته سنگ دانشگاه خلیج فارس به محققان و پژوهشگران خدمت رسانی می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مرکز خدمات پیشرفته سنگ دانشگاه خلیج فارس به محققان و پژوهشگران خدمت رسانی می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید