در قمر اروپای سیاره برجیس، یخی کرکی در اعماق اقیانوس های ایجاد می گردد که به مانند برف، اما به صورت معکوس، از عمق به سمت سطح می بارد!

به گزارش مجله فازنما، برای اختر زیست شناسان، قمر اروپا یکی از مجذوب کننده ترین اجرام در منظومه شمسی است. به گفته ناسا، این ماه سیاره برجیس (مشتری) به وسیله اقیانوسی به عمق 60 تا 150 کیلومتر پوشیده شده که در روی خود یک پوسته یخی به ضخامت 15 تا 25 کیلومتردارد.

در قمر اروپای سیاره برجیس، یخی کرکی در اعماق اقیانوس های ایجاد می گردد که به مانند برف، اما به صورت معکوس، از عمق به سمت سطح می بارد!

مقدار اروپا یک چهارم زمین است، اما اقیانوس سراسری آن ممکن است دو برابر تمام اقیانوس های زمین آب در خود جا داده باشد و اروپا را به مکانی مجذوب کننده برای جستجوی حیات فرازمینی تبدیل نموده است.

مطالعه نوی که در شماره آگوست مجله Astrobiology منتشر شده، نشان می دهد که پوسته یخی اروپا ممکن حاوی یخ فرازیل frazil ، یعنی تجمع کرکی مانند از کریستال های یخ باشد. این لایه یخ نازک کسری از نمک صفحه یخی زیر خود را دارد. پس صفحات یخی اروپا ممکن است کمتر از آنچه قبلاً تصور می شد شور باشند.

ناتالی ولفنبرگر، سرپرست تیم تحقیق، می گوید: زمانی که اروپا را آنالیز می کنیم، به پژوهش در خصوص شوری و ترکیب اقیانوس های آن علاقه مندیم، زیرا این مطلب یکی از مواردی است که بر قابلیت سکونت بالقوه آن یا حتی وجود نوع حیات در آن تاثیر می گذارد.

مدارگرد نو ناسا، اروپا کلیپر Europa Clipper، قرار است در اکتبر 2024 به فضا پرتاب گردد تا در کنار ماه یخی پرواز کند تا ببیند آیا ممکن است زیستگاه مناسبی برای زندگی باشد یا خیر.

دانشمندان دانشگاه تگزاس در آستین در حال توسعه ابزار راداری ویژه اروپا کلیپر هستند که امواج آن می توانند به زیر لایه های یخی و اقیانوس آن برسند.

به عنوان بخشی از این کوشش، محققان می خواهند به درک نو از ساختار یخی اروپا برسند.

فعلا برای شبیه سازی شرایط یخ سازی و لایه های یخی اروپا، آنها به پژوهش روی زمین هم می پردازند , دو روش اصلی تشکیل یخ در زیر ورقه های یخی قطب جنوب را آنالیز نموده اند.

در یک شکل، یخ از سطح قفسه یخ رشد می نماید.

و در شکل دیگر، یخ پولکی یا کرکی frazil ، در آب سرد دریا شکل می گیرد و مانند برفی با جریان معکوس به سمت بالا حرکت می نماید و در نهایت در زیر ورقه یخ به دام می افتد!

احتمالا در اروپا هم یخ کرکی با تنها 10 درصد مقدار نمک آب تشکیل می گردد.

این یخ کم نمک نه تنها می تواند بر ساختار و استحکام پوسته یخی اروپا تأثیر بگذارد، بلکه می تواند بر مقدار نفوذ رادار کلیپر به یخ نیز تأثیر بگذارد.

منبع

منبع: یک پزشک
انتشار: 26 مرداد 1401 بروزرسانی: 26 مرداد 1401 گردآورنده: fazenama.ir شناسه مطلب: 1524

به "در قمر اروپای سیاره برجیس، یخی کرکی در اعماق اقیانوس های ایجاد می گردد که به مانند برف، اما به صورت معکوس، از عمق به سمت سطح می بارد!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "در قمر اروپای سیاره برجیس، یخی کرکی در اعماق اقیانوس های ایجاد می گردد که به مانند برف، اما به صورت معکوس، از عمق به سمت سطح می بارد!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید