برترین زمان سفر به هند

به گزارش مجله فازنما، چه زمانی به هند سفر کنیم؟

هندوستان کشوری بسیار پهناور و متنوع است و به هر شهر و بخشی از این کشور که سفر کنید با شگفتی ها و جاذبه های متفاوتی روبرو می شوید. سفر به هند در هر فصل و زمانی جذابیت های خاص خود را دارد و مسافران زیادی در تمام طول سال به وسیله تور هند به این کشور شگفت انگیز سفر می نمایند. البته اگر دوست دارید به صورت شخصی و ماجراجویانه به هند سفر کنید هم می توانید با تهیه بلیط هواپیما دهلی یا هر شهر دیگری سفر هیجان انگیز خود را شروع کنید. آب و هوای هند به علت وسعت این کشور بسیار متنوع است و به هر گوشه ای از هند که سفر کنید با آب و هوای متفاوتی روبرو خواهید شد. اگرچه بیشتر افراد تصور می نمایند که هند کشوری گرمسیری و کاملا گرم و سوزان است، اما اگر به نواحی شمالی هند سفر می کنید کوه های سر به فلک کشیده و پوشیده از برف شما را غافلگیر خواهد نمود. در این مطلب می خواهیم در خصوص برترین زمان سفر به هند صحبت کنیم. به نظرتان چه زمانی برای سفر به هند مناسب تر است؟ در هر فصل چه جذابیت ها و دیدنی هایی انتظار ما را می کشند؟ در ادامه با خبرنگاران همراه باشید.

برترین زمان سفر به هند

بهار

بهار در هند به خاطر رنگارنگ بودن و جلوه های زیبای طبیعت معروفیت دارد. اما شاید یکی از مشهورترین و پرطرفدارترین رویداد فصل بهار هند برگزاری فستیوال هولی یا جشن رنگ هند باشد. در این فستیوال که به مناسبت آغاز فصل بهار برگزار می گردد مردم پودرهای رنگی را که اغلب از مواد کاملا گیاهی تهیه شده روی همدیگر می پاشند و به این ترتیب رنگارنگ ترین صحنه ها را خلق می نمایند. مردم هند با رنگی کردن همدیگر آمدن فصل رنگارنگ بهار را جشن می گیرند. فستیوال هالی آنقدر هیجان انگیز و مشهور است که خیلی از افرادی که قصد سفر به هند را دارند برنامه سفرشان را با این فستیوال هماهنگ می نمایند. فستیوال هولی در تمام منطقه ها هند برگزار می گردد اما در استان اوتار پرادش و بیهار این جشن با شور و حرارت بیشتری اجرا می گردد. هرچند اگر در شهرهای بزرگ و توریستی هند مثل دهلی، بمبئی و .. باشید می توانید در برنامه ها و جشن های ویژه این روز شرکت کنید. تاریخ برگزاری فستیوال هولی هر سال در تاریخ متفاوتی برگزار می گردد اما به طور کلی این جشن رنگارنگ و شاد و زیبا حوالی 20-21 مارچ و دقیقا مصادف با آغاز بهار ما ایرانی ها برگزار می گردد.

با این حال، اگر در فصل بهار به هند سفر کردید نباید سایر منطقه ها هند را از قلم بیندازید. به طور مثال در استان های جنوبی تامیل نادو و آندرا پرادش بهار به زیبایی هرچه تمام تر خودنمایی می نماید و طبیعت این منطقه ها واقعا مسحورنماینده و نفس گیر می گردد. منطقه های مثل اوتی در تامیل نادو که به خاطر باغ های سرسبز و رنگارنگش معروفیت دارد یا دره آراکو در آندرا پرادش در فصل بهار فوق العاده زیبا و نفس گیر می شوند و به مقصدی ایده آل برای طبیعت گردان تبدیل می شوند.

تابستان

تابستان به علت تعطیلی مدارس و دانشگاه ها فصل سفر به شمار میرود و خانواده ها بیشتر در این فصل به سفر می فرایند. گرم شدن هوا و امکان لذت بردن از تفریحات فضای باز هم مزید بر علت می گردد تا تابستان برای بسیاری از افراد برترین زمان سفر به هند باشد. در فصل تابستان تفرجگاه های کوهستانی هند رونق و محبوبیت زیادی پیدا می نمایند. این تفرجگاه ها که در تمام نقاط هند و در ارتفاعات ساخته شده اند یادگار دوران استعمار انگلیس هستند. درآن زمان انگلیسی ها برای فرار از گرمای طاقت فرسای هند اقامتگاه هایی در ارتفاعات کوهستانی و منطقه ها ییلاقی ساختند که همچنان هم کاربرد دارد. از جمله این تفرجگاه ها می توان به ننیتال (Nainital)، مک لودگونی (McLeodgunj) و موسوری (Mussoorie) در شمال و دارجلینگ و شیلونگ در شرق و کادایکانال (Kodaikanal)، مونار و وایاناد (Wayanad) در جنوب اشاره نمود. همان طور که می بینید که به هر گوشه از این کشور پهناور که سفر می کنید حتما یکی دوتا از این تفرجگاه های کوهستانی نزدیک شما قرار گرفته است.

اگرچه این تفرجگاه ها که هیل استیشن هم نامیده می گردد مقاصد محبوبی برای سفر تابستانی به هند هستند، اما مقاصد مجذوب نماینده دیگری هم در هند وجود دارد که مسافران زیادی را به سمت خود می کشاند. از جمله محبوب ترین این منطقه ها می توان به مقاصد ساحلی مشهور هند مثل گوا، کرالا و اوریسا اشاره نمود. مسافران زیادی از سرتاسر جهان برای لذت بردن از تفریحات ساحلی و آبی به این سواحل توریستی هند سفر می نمایند.

اگر بخواهیم چند مورد دیگر از مقاصد تابستانی هند را به شما معرفی کنیم می توانیم به منطقه ها کوهستانی و خنک کشمیر مثل گولمارگ، لاداخ و سونمارگ و همین طور منطقه ها کوهستانی هیمالیا اشاره نمود که در اوج تابستان هم خنک و زمستانی هستند.

فصل مانسون یا موسمی | Monsoons

از اوایل اکتبر فصل باران های موسمی در هند آغاز می گردد، هرچند در نقاط مختلف هند این فصل در زمان های متفاوتی آغاز می گردد. بیشترین اندازه بارش در نواحی جنوب غربی و شمال شرقی هند و در بین ماه های ژوئن، جولای و اکتبر-نوامبر اتفاق می افتد. شاید بارش باران در بسیاری کشورها باعث به هم ریختن برنامه های سفر گردد، اما در هند برعکس با آغاز بارش ها هوا آنقدر دلپذیر می گردد که می توان آن را برترین زمان سفر به هند قلمداد کرد. در طول ماه های ژوئن و جولای استان هایی مثل کرالا، گوا، کارناتاکا و مهاراشتا شاهد بارش های خوبی هستند که در نتیجه بادهای موسمی جنوب به غرب رخ می دهند. سایر منطقه ها هند که از این بارش های موسمی بهره مند می شوند منطقه ها شمال شرقی هند است. در این منطقه ها در طول ماه های آگوست و سپتامبر بارش های خوبی وجود دارد که باعث ملایم شدن دمای هوا و مطبوع شدن آن می گردد. انتخاب فصل مانسون برای سفر به هند تا حد زیادی به روحیه شما بستگی دارد، اگر شما هم عاشق باران و آب و هوای بارانی و ابری هستید شاید همین بارش های موسمی برترین زمان سفر به هند برایتان باشد.

زمستان

جالب است بدانید در بعضی نقاط هند به ویژه منطقه ها جنوبی چیزی به نام زمستان وجود ندارد! به همین علت اگر دوست دارید در فصل زمستان به هند سفر کنید و آب و هوای برفی و زمستانی این کشور را تجربه کنید باید به نواحی شمالی بروید. در این منطقه ها حتی می توانید از تفریحات کاملا زمستانی مثل اسکی هم لذت ببرید و به همین علت، برای افراد زیادی زمستان برترین زمان سفر به هند محسوب می گردد. فصل زمستان بعلاوه برترین زمان سفر به مقاصدی مثل راجستان است که به علت وجود بیابان تار و داغی بیش از حدش در فصول دیگر قابل بازدید نیست. علاوه بر این، مقاصد پرطرفدار هند مثل جیپور، جیسالمر، پوشکار در راجستان و گجرات بعضی از برترین انتخاب ها برای سفر به هند به حساب می آیند. از آنجا که جیپور یکی از مثلث طلایی هند (دهلی، اگرا و جیپور) است شاید فصل زمستان را بتوان برترین زمان سفر به هند دانست. مقرون به صرفه تر شدن هزینه ها و قیمت ها در مقایسه با تابستان هم مزید بر علت می گردد تا این فصل را به زمانی ایده آل برای مسافرت به هندوستان تبدیل کند. حتی اگر خیلی در قید و بند آفتاب گرفتن نیستید مقاصدی مثل گوا یا مهاراشترا هم می توانند مقاصدی مناسب برای سفر زمستانی به هند باشند، زیرا در این فصل هوا بسیار دلپذیر است و لازم نیست نگران گرمای بیش از حد هوا باشید.

برترین زمان سفر به هند

تغییرات شدید آب و هوا در هندوستان امری رایج و متداول است و هنگام سفر به هند باید این موضوع را هم در نظر داشت. فصل تابستان در استان های جنوبی و مرکزی هند بسیار داغ و سوزان است و به ویژه شهرهایی مثل ناگپور، چنای، رانچی یا حیدرآباد شاهد گرمای زیادی است. از طرفی، در فصل زمستان منطقه ها شمالی تر هند مثل دهلی نو شاهد سرما و مه زیادی خواهد بود و منطقه ها هیمالیایی شمال هند آنقدر سرد و پوشیده از برف می شوند که عملا تردد به آن ها غیرممکن خواهد بود. در طول فصل موسمی هم شهرهایی مثل بمبئی یا چنای شاهد بارش های بسیار زیادی است و احتمال سیلاب و آب گرفتگی در این فصل بسیار زیاد است. بنابراین همان طور که می بینید در نقاط مختلف هند آب و هواهای مختلفی وجود دارد و برترین زمان سفر به هند کاملا به مقصد شما بستگی دارد. در خصوص بعضی شهرها، بهار برترین زمان سفر به هند است، در خصوص بعضی دیگر تابستان و بعضی دیگر زمستان یا فصل مانسون زمان مناسبی برای سفر به شمار میرود. اما خوبی هند این است که آنقدر پهناور و وسیع است که در هر زمانی از سال که دلتان بخواهد می توانید به یک خطه کاملا خوش آب و هوا سفر کنید و از سفرتان نهایت لذت را ببرید. هندوستان کشوری پهناور و واقعا شگفت انگیز است و آنقدر جاذبه و دیدنی دارد که بارها هم اگر به این کشور سفر کنید باز هم نمی توانید تمام دیدنی های آن را ببینید.

منبع: theculturetrip.com

منبع: الی گشت
انتشار: 26 اسفند 1400 بروزرسانی: 26 اسفند 1400 گردآورنده: fazenama.ir شناسه مطلب: 1395

به "برترین زمان سفر به هند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برترین زمان سفر به هند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید