خبرنگاران به خودتان رحم نمی کنید، به نوزاد رحم کنید

به گزارش مجله فازنما، تهران - خبرنگاران - وقتی بخشی از جامعه به جای بالا کشیدن خود به وسیله تخصص یا دانش، به فکر تغییر طبقه اجتماعی به وسیله ثبت اعداد در شناسنامه می افتد، یعنی یک جای کار عیب دارد و شخص حاضر است از صفحه های مجازی تا صفحه شناسنامه، کارهای عجیب انجام بدهد و فریاد بزند که به هر قیمت من را ببنید، خیلی خاص هستم!

خبرنگاران به خودتان رحم نمی کنید، به نوزاد رحم کنید

به گزارش روز یکشنبه خبرنگار سلامت خبرنگاران، لاکچری بازی در بخشی از جامعه ایرانی آن قدر عجیب و غریب شده که در سال های اخیر به ثبت سه یا چهار عدد یکسان در صفحه شناسنامه و عقدنامه هم رسیده است. اتفاقی که امسال در اوج خود به تاریخ 99/9/9 رسیده و سطح تفکر بخشی از جامعه در زمینه سلامت مادر و نوزاد را هم به چالش می کشد.

هرچند وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم در همه سال های اخیر به این ماجرای تکراری واکنش نشان داده، اما بساط این سزارین های مناسبتی و ثبت در تاریخ خاص جمع نشده و همچنان ادامه دارد و به نظر می رسد حتی نمی توان سدی در برابر این اتفاق خود خواسته ایجاد کرد و این جهت همچنان ادامه خواهد داشت.

جدایی از طبقه اجتماعی به یاری اعداد خاص

هر سال همین ماجرا را داریم و تاریخ هایی پیدا می گردد که سه یا چهار عدد کنار هم قرار بگیرد و بهانه ای گردد برای لاکچری بازی و به خطر انداختن جان مادر و نوزاد؛ امسال اوج داستان لاکچری بازی به چهار عدد 9 ختم شده و چه پول هایی که هدر می رود و چه جان هایی که به خطر می افتد. البته ماجرای تاریخ خاص فقط ثبت یک عدد نیست و این داستان را باید از همه جنبه ها و به خصوص جنبه های اجتماعی نگاه کرد.

اباذر اشتری جامعه شناس در این زمینه به خبرنگار سلامت خبرنگاران گفت: امروزه توجه به تاریخ های رُند برای روز تولد یا عقد یا عروسی یا افتتاح شرکت یا پاساژ نیز تلاشی برای جدایی خود از دیگری یا نزدیکی خود به یک گروه یا قشر خاص محسوب می گردد. افراد این فعالیت ها و رفتارها را انجام می دهند که اولاً خود را از طبقه ای که در آن حضور دارند، جدا نموده و ثانیاً خود را به طبقه دیگری که عضو آن نیستند، نزدیک نمایند.

البته ماجرای جدا کردن خود از طبقه اجتماعی فقط محدود به اعداد نیست و حتی در زمینه استفاده از پوشاک برند یا اتومبیل های گران قیمت یا حضور در مکان هایی که شاید به دلیل هزینه های سنگین آن فقط سالی یک بار اتفاق بیفتد هم مشاهده می گردد.

اشتری در این زمینه بیان نمود: دقیقاً صد سال پیش، وبلن یک محقق اجتماعی این پدیده را تئوریزه کرد. در آن دوران در آمریکا گروه هایی که از روش های مختلف به درآمد هنگفتی رسیده بودند و از لحاظ طبقه اجتماعی در طبقه پایین یا متوسط حضور داشتند، برای نزدیک شدن به طبقه های بالای جامعه، با مصرف کالاهای غیرضروری مثل پوشاک مارک یا استفاده از ماشین های گران قیمت یا حضور در رستوران های متفاوت و بریز و بپاش مختلف، سعی در نشان دادن صندلی بالای خود می کردند. امروزه در جامعه با این پدیده که صد سال پیش در غرب وجود داشت، روبرو شده ایم. بسیاری از رفتارهای مردم را به همین صورت می توانیم توجیه کنیم. حتی بسیاری از رفتارهای سیاسی و فرهنگی مثل الگوی رأی دادن در انتخابات نیز از این جمله است.

چرا افراد به این سمت می فرایند؟

نکته قابل توجه این است که راهنمایی بخشی از جامعه به سمت علاقه مند شدن به اعداد خاص، دلایل مختلفی می تواند داشته باشد. از مباحث آموزشی و فرهنگی گرفته تا فشارهای اجتماعی در این راستا مؤثر است.

اشتری در این زمینه اظهار کرد: در جوامعی که امکان جابه جایی و تحرک اجتماعی به صورت عمودی و افقی آماده نباشد، این نوع پدیده ها بیشتر رخ می دهد. اگر در جامعه ای این امکان وجود داشته باشد که به طور مثال یک فرد با تحصیلات یا تخصص به شغل مناسب دست پیدا نموده و درآمد خوبی داشته باشد، از این طریق خود را از طبقه ای به طبقه اجتماعی دیگر می رساند.

وی ادامه داد: وقتی سازکار و این امر معین نیست، افراد مجبور می شوند برای میان بُر زدن و ارتقای طبقه اجتماعی خود، به این نوع اقدامات دست بزنند و از راه های مختلفی خودشان را به طبقه یا قشر دیگری نزدیک نمایند.

به خودتان رحم نمی کنید، به نوزاد رحم کنید

به هر حال بخشی از جامعه ایرانی به این سمت رفته و نکته قابل تأمل این است که بحث سزارین در تاریخ های مناسبتی و با اعداد رُند، در هیچ کشوری به این شدت دیده نمی گردد.

نسرین چنگیزی رئیس اداره سلامت مادران وزارت بهداشت در این زمینه به خبرنگار سلامت خبرنگاران گفت: در هیچ جای جهان بحث سزارین مناسبتی مطرح نیست. انجام سزارین در تاریخ خاص با این حجم در هیچ کشوری مشاهده نمی گردد.

وی ادامه داد: در سزارین های مناسبتی به دلیل هجمه و تعداد بالای مادران که در یک بیمارستان سزارین می شوند و به دلیل عجله و نیروی انسانی کم، ارتباط پوست با پوست مادر و نوزاد برقرار نشده و در نتیجه این قسمت از ارتباط مادر و نوزاد تا زمانی که مادر از اتاق زایمان به بخش منتقل گردد، متوقف می گردد. این زمان حداقل بین یک تا دو ساعت در بهترین حالت طول می کشد.

چنگیزی درباره عوارض این نوع از ختم بارداری بیان نمود: هر مداخله جراحی، عوارضی مانند آسیب احشا و خون ریزی و عفونت یا درد محل جراحی یا احتیاج به داروهای کاهش درد و ایجاد لخته های خون در اندام تحتانی و احتمال آمبولی یا بستری در بخش های مراقبت ویژه دارد. همچنین طولانی شدن زمان بهبود مادر و اختلال ارتباط بین مادر و نوزاد و تماس اولیه پوست با پوست در این زمینه مطرح است.

وی اضافه نمود: بحث های مربوط به اختلالات تنفسی برای نوزاد هم بعد از سزارین ممکن است ایجاد گردد. در طولانی مدت نیز مادرانی که سزارین می شوند، مثل هر جراحی دیگری احتمال چسبندگی داخل شکمی و اختلالات ناشی از آن را خواهند داشت. اختلالات لانه گزینی جفت در بارداری های بعدی نیز ممکن است اتفاق بیفتد. در نتیجه خانواده ای که تصمیم به فرزند آوری بیش از یکی دارند، انتخاب زایمان برای زایمان اول باید طبیعی باشد.

وزارت بهداشت در این زمینه چه نموده است؟

معاون درمان وزارت بهداشت در تاریخ 12 مهر ماه 1399 نامه ای به دانشگاه های علوم پزشکی در این زمینه نوشته است. قاسم جان بابایی در این نامه اخطار داده که عملکرد بیمارستان ها در این زمینه مورد بازدید نظارتی قرار خواهد گرفت و با بیمارستان ها و پزشکان عامل، مطابق با ضوابط و بدون هرگونه اغماض، اعمال مقررات انجام خواهد گرفت.

معاون درمان وزارت بهداشت در تاریخ 6 مرداد 1399 هم نامه ای به معاونان درمان دانشگاه های علوم پزشکی نوشته بود. جان بابایی در این نامه نوشته بود: افزایش انجام زایمان های مناسبتی در تاریخ های خاص به روش سزارین، منجر به ایجاد ترافیک کاری اتاق های عمل بیمارستانی و بخش های بستری در بازه زمانی کوتاه مدت با تأثیر بر سایر اعمال جراحی شده و به دلیل افزایش بار کاری، سطح ایمنی مادر و نوزاد کاهش و در مواردی منجر به تولد نوزاد نارس و تحمیل هزینه های غیرضرور به اقتصاد سلامت می گردد. به همین دلیل این موضوع به صورت ویژه در دستور کار قرار گرفته و در امسال مورد آنالیز، ارزیابی و در صورت ضرورت، اعمال مقررات خواهد شد.

در این نامه تاکید شده که تعداد سزارین به تفکیک پزشکان متخصص زنان و زایمان در تاریخ های خاص نسبت به روزهای کاری هفته های گذشته آنالیز گردد. همچنین تعداد کل سزارین در این تاریخ ها نسبت به سایر روزها در بیمارستان مورد آنالیز قرار گیرد. آمار جراحی های اتاق عمل در تاریخ های خاص نسبت به سایر روزهای مشابه و تأثیر کاهش آن در سایر اعمال جراحی هم باید آنالیز گردد. همچنین بحث حضور جراحان زنان و زایمان در تاریخ های خاص خارج از برنامه کاری ثابت هفتگی آنالیز می گردد.

چنگیزی در زمینه اقداماتی که وزارت بهداشت در برخورد با این ماجرا خواهد داشت نیز گفت: هفته گذشته دو نامه از معاونت درمان و معاونت بهداشت وزارت بهداشت به دانشگاه های علوم پزشکی در این زمینه ارسال شده است. معاونت درمان اعلام نموده که آمار سزارین را بر اساس فرد، بیمارستان و دانشگاه علوم پزشکی دریافت خواهند کرد و با توجه به نظام آماری، واحد نظارت بر درمان این موضوع را به طور خاص آنالیز می نمایند. اگر آمار از میزان مجاز فرد و بیمارستان و دانشگاه بالاتر باشد، برخورد می گردد. در این نامه اشاره شده که برخورد انتظامی با متخصص زنان توسط نظام پزشکی یا پزشکی قانونی انجام می گردد.

وی اضافه نمود: در نامه معاونت بهداشت به دانشگاه های علوم پزشکی نیز این موضوع مطرح شده که در صورت بروز عارضه برای مادر یا نوزاد، آنالیز های نظام مراقبتی سلامت مادران و نوزادان تا 30 آذر انجام می گردد. وزارت بهداشت بر اساس نوع عارضه، با دانشگاه ها وارد تعامل شده و عوارض آنالیز می شوند.

لاکچری بازی در دوران کرونا هم ادامه دارد

این که بخشی از جامعه حتی لاکچری بازی را در دوران شیوع کرونا هم رها نمی نمایند، جای تأمل فراوانی دارد. نکته ای که نمی توان به سادگی از آن گذشت و باید آنالیز کرد که دقیقاً از چه سالی و به چه دلیلی این ماجرا آغاز شده و تا به امروز ادامه داشته است. اگر از بحث زایمان به شیوه سزارین و دلایل طبی و مامایی آن بگذریم، باید به بُعد فرهنگی این داستان توجه کنیم و این که چه اتفاقی افتاده که بخشی از جامعه حتی در این حال و اوضاع شیوع ویروس کرونا هم دست از این رفتارهای غیرضروری و عجیب بر نمی دارد.

از: امیر پروسنان

منبع: ایرنا
انتشار: 13 دی 1399 بروزرسانی: 13 دی 1399 گردآورنده: fazenama.ir شناسه مطلب: 763

به "خبرنگاران به خودتان رحم نمی کنید، به نوزاد رحم کنید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران به خودتان رحم نمی کنید، به نوزاد رحم کنید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید