بی اشتهایی در ماه رمضان ، دلیل و 10 روش درمان آن

به گزارش مجله فازنما، بی اشتهایی در ماه رمضان یکی از رایج ترین مشکلاتی است که بعضی از روزه داران با آن روبرو می شوند. نخوردن آب و غذا برای ساعات طولانی موجب می گردد تا بعضی از افراد روزه دار رغبت خود برای غذا خوردن را از دست بدهند و اشتهای کافی برای خوردن افطار و حتی سحری در روزهای بعد را نداشته باشند. اما دلیل بی اشتهایی در رمضان چیست؟ آیا می دانید برترین روش درمان بی اشتهایی ماه رمضان چیست؟ در این مقاله از سرویس طبق می توانید با دلیل و روش های درمان بی اشتهایی هنگام افطار و سحری آشنا شوید. در انتهای مقاله به سوالات متداول در خصوص بی اشتهایی پاسخ خواهیم داد. با همراه باشید.

بی اشتهایی در ماه رمضان ، دلیل و 10 روش درمان آن

علت بی اشتهایی در ماه رمضان چیست؟

بسیاری از افراد در ماه رمضان به علت کمبود مواد غذایی و عدم مصرف به موقع خوراکی ها دچار پرخوری در این ایام می شوند و حجم غذای زیادی را در زمان سحری و افطار میل می نمایند. اما عده ای هم هستند که درست برخلاف این افراد اشتهای خود را برای غذا خوردن از دست می دهند.

این افراد با نخوردن سحری و افطار و یا مصرف حجم بسیار کم از غذا در طول روز با کمبود انرژی روبرو می شوند و از طرفی هیچ علاقه ای نیز به خوردن غذا ندارند. اگر بی اشتهایی تنها در زمان سحری اتفاق بیفتد، ممکن است این موضوع به خاطر خوردن غذاهای چرب و پرکالری در زمان افطار ایجاد شده باشد.

از طرف دیگر جالب است بدانید که گرلین نام هورمونی در بدن است که موجب ایجاد حس گرسنگی در ما می گردد. این هورمون به طور طبیعی در ساعات مشخصی که همیشه غذا می خوریم، ترشح می گردد.

حال زمانی که عادات غذایی فرد تغییر کند و برای چندین بار در ساعات قبل غذا نخورد، ترشح هورمون گرلین در بدن تغییر پیدا می نماید. درواقع بدن ما بعد از4 تا 7 روز به نخوردن غذا عادت می نماید و پس از آن حس گرسنگی کاهش پیدا می نماید.

درمان بی اشتهایی ماه رمضان

بی اشتهایی در ماه رمضان مشکل رایجی است که خیلی از افراد با آن روبرو می شوند. عدم دریافت مواد غذایی در طول روز موجب می گردد تا بعد از چند روز فرد احساس گرسنگی کمتری را تجربه کند و از طرفی دائم احساس خستگی و بی حالی داشته باشد.

در بسیاری از مواقع علت بی اشتهایی در رمضان مربوط به انتخاب نادرست غذا در زمان سحری و افطار و بعلاوه رعایت نکردن بعضی نکات ساده و لازم است. در ادامه می توانید با روش هایی کاربردی برای درمان بی اشتهایی ماه رمضان آشنا شوید.

1- از غذاهای کم چرب و سالم برای افطار بهره ببرید

مصرف غذاهای پرکالری و چربی یکی از مهم ترین دلایل بی اشتهایی در ماه رمضان است. برای این که در زمان سحری اشتهای کافی برای خوردن غذا را داشته باشید، باید در وعده افطار از غذاهای سالم و کم کالری بهره ببرید. سعی کنید برای افطار غذاهای سبک مثل انتخاب کنید تا برای سحری میل بیشتری به خوردن غذا داشته باشید.

برای افطار به هیچ عنوان از غذاهای سنگینی مثل،، و آش استفاده نکنید و در صورت تمایل تنها میزان کمی از این غذاها را میل کنید. معده قادر به هضم غذاهای سنگین در شب نیست و این موضوع می تواند اشتهای شما را در زمان سحری کاهش دهد.

2- برای سحری از مواد غذایی حاوی پروتئین بهره ببرید

اگر اشتهای زیادی برای خوردن سحری ندارید، باید غذاهایی را انتخاب کنید که دیرهضم تر باشند و انرژی بیشتری به بدن شما بدهند. پیشنهاد می گردد در وعده سحری حتماً از غذاهای حاوی پروتئین با میزانی کربوهیدرات بهره ببرید. این کار موجب می گردد تا بعد از خوردن میزان کمی غذا باز هم در طول روز انرژی بیشتری داشته باشید.

3- به میزان آب بخورید

خوردن مایعات در وعده سحری آن هم بین فواصل مختلف از کم آبی بدن در طول روز جلوگیری می نماید و باعث هم می گردد . اما نوشیدن حجم زیادی آب برای سحری می تواند جلوی اشتهای شما برای غذا خوردن را بگیرد. برای جلوگیری از بی اشتهایی در ماه رمضان سعی کنید آب را به میزان کم و در چند وعده بنوشید.

توجه داشته باشید که خوردن مایعات سرد در زمان افطار به هیچ عنوان برای سلامت مناسب نیست. بهتر است روزه خود را با میزانی آب گرم باز کنید و در فاصله افطار تا سحری حتماً 8 لیوان آب مصرف کنید.

4- فعالیت بدنی داشته باشید

روزه گرفتن به معنای نشستن در یک جا و نخوردن غذا نیست. حتی زمان هایی که روزه هستید، سعی کنید فعالیت بدنی داشته باشید و در حد معقول و البته محدود ورزش کنید. این کار موجب می گردد تا برای خوردن سحری و افطار میل بیشتری به غذا خوردن داشته باشید و همیشه پرانرژی باشید.

5- برای سحری کمی زودتر از خواب بلند شوید

یکی از مهم ترین دلایل بی اشتهای وعده سحری این است که شما به محض بیدار شدن در صبح آغاز به خوردن سحری کنید. برای این که میل بیشتری به غذا خوردن داشته باشید، بهتر است کمی زودتر برای سحری بیدار شوید تا بدن شما برای غذا خوردن آماده گردد. از طرف دیگر بهتر است شب ها زودتر بخوابید تا در طول روز با کمبود خواب و خستگی روبرو نشوید.

6- از سالاد و میوه در وعده سحری بهره ببرید

برای این که اشتهایتان در زمان سحری خوردن بیشتر گردد، پیشنهاد می گردد قبل از آغاز کردن غذا میزانی و میوه میل کنید. این کار موجب می گردد تا میل شما به غذا خوردن افزایش پیدا کند و راحت تر سحری بخورید.

7- از سکنجبین یا شربت به بهره ببرید

طبق توصیه های طب ایرانی در ماه مبارک رمضان برای رفع بی اشتهایی در ماه رمضان آن هم در وعده سحری می توانید قبل از خوردن سحری میزانی یا شربت به مصرف کنید. مصرف این شربت ها به درمان بی اشتهایی یاری زیادی می نمایند.

8- شربت خاکشیر بنوشید

خاکشیر یکی از برترین شربت ها برای رفع عطش است و برای رفع کردن سردرد و بی حالی بدن نیز بسیار مناسب است. نوشیدن در زمان سحری می تواند اشتهای فرد برای خوردن غذا را افزایش دهد.

9- از مصرف غذاهای خیلی خشک برای سحری پرهیز کنید

خوردن غذاهای خیلی خشک برای وعده سحری مناسب نیست. اگر اشتهای زیادی برای خوردن سحری ندارید، بهتر است به جای خوردن غذاهای خشک از غذاهای کمی آبکی یا البته با کمترین روغن بهره ببرید. حتماً غذایتان را خوب بجوید تا فرآیند هضم غذا راحت تر انجام گردد.

10- از تنقلات مفید برای سحری بهره ببرید

اگر اشتهای کافی برای خوردن غذا ندارید بهتر است بعد از غذا یک میزان بادام، پسته، کشمش و خرما بخورید. این کار موجب می گردد تا انرژی بدن شما افزایش پیدا کند و برای مدت زمان بیشتری سیر بمانید.

چه زمانی از پزشک متخصص برای بی اشتهایی در ماه رمضان یاری بگیریم؟

اگر دچار بی اشتهایی در ماه رمضان شده اید و این موضوع ادامه دار شده و با راهکارهایی که پیش تر ذکر شد، مشکل شما حل نمی گردد، بهتر است حتماً از یک پزشک متخصص یاری بگیرید. در بسیاری از مواقع نخوردن مواد غذایی مفید به مدت طولانی بدن را با مسائلی جدی نظیر بی حالی، ضعف، تهوع و مسائل گوارشی روبرو خواهد نمود.

پزشک می تواند با ارائه یک رژیم غذایی مناسب در کنار دارو به شما یاری کند تا از شر این مشکل راحت شوید. البته معمولا بی اشتهایی ماه رمضان در بسیاری از مواقع با رعایت نکاتی ساده و مصرف به موقع غذا رفع خواهد شد.

همان طور که خیلی از افراد در این ماه به پرخوری مبتلا می شوند، بسیاری از افراد نیز اشتهای خود برای خوردن غذا را از دست می دهند. برای رفع بی اشتهایی هنگام افطار بهتر است از غذاهای مقوی و سبک بهره ببرید تا برای سحری اشتهای بیشتری داشته باشید و معده قادر به هضم غذا باشد.

سوالات متداول

علت بی اشتهایی در ماه رمضان چیست؟

مصرف غذاهای چرب و پرکالری در وعده افطار و بعلاوه کاهش ترشح هورمون گرلین که موجب ایجاد حس گرسنگی در بدن می گردد، از مهم ترین دلایل بی اشتهایی در ماه رمضان است.

برترین روش های درمان بی اشتهایی ماه رمضان چیست؟

خوردن غذاهای سبک و سرشار از پروتئین در زمان سحری و بعلاوه مصرف به میزان آب در کنار داشتن فعالیت بدنی متعادل و شربت های مفیدی مثل خاکشیر و سکنجبین می تواند به شما در درمان بی اشتهایی در ماه رمضان یاری کند.

منبع: افق کوروش
انتشار: 5 تیر 1401 بروزرسانی: 5 تیر 1401 گردآورنده: fazenama.ir شناسه مطلب: 1478

به "بی اشتهایی در ماه رمضان ، دلیل و 10 روش درمان آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بی اشتهایی در ماه رمضان ، دلیل و 10 روش درمان آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید