بوفه مدرسه و تغذیه تحصیلی

به گزارش مجله فازنما، زنگ سرگرمی، فرصت مناسبی است برای مصرف میان وعده های سالم و کسب انرژی لازم برای درس و بحث و مطالعه. این در حالی است که این روزها بوفه بسیاری از مدارس تبدیل شده است به محلی برای عرضه انواع و اقسام خوراکی های وسوسه برانگیز و ناسالم که بیش از سلامت و مصلحت دانش آموزان، به عایدی بوفه و خوشایند بچه ها فکر

بوفه مدرسه و تغذیه تحصیلی

بوفه مدرسه و تغذیه تحصیلی

زنگ سرگرمی، فرصت مناسبی است برای مصرف میان وعده های سالم و کسب انرژی لازم برای درس و بحث و مطالعه. این در حالی است که این روزها بوفه بسیاری از مدارس تبدیل شده است به محلی برای عرضه انواع و اقسام خوراکی های وسوسه برانگیز و ناسالم که بیش از سلامت و مصلحت دانش آموزان، به عایدی بوفه و خوشایند بچه ها فکر می نماید. این نوشته می کوشد تا به این پرسش دانش آموزان پاسخ بدهد که: از بوفه مدرسه چه بخواهیم؟

1. به هیچ اسم پفک، نوشابه های گازدار (به جز ماءالشعیر)، آدامس، شکلات، پاستیل، سوسیس و کالباس، سالاد الویه، چیپس، لواشک، آلو و آلوچه را از بوفه مدرسه تان نخرید.

2.برترین نوشیدنی ها برای شما شیر با طعم های مختلف، دوغ بدون گاز، ماءالشعیر، انواع آبمیوه های طبیعی و آب معدنی هستند که البته همه آنها باید پاستوریزه و استریلیزه باشند.

3.در بوفه مدارس بهتر است که خشکبار و خرما، انواع مغزها (بادام زمینی، بادام، بادام هندی، فندق، پسته، کشمش، نخودچی، آجیل سویا، توت و انجیر خشک) که از نظر ارزش تغذیه ای بسیار ارزشمندند، عرضه گردد و به دانش آموزان توصیه می گردد در صورت نبودن این قبیل خوراکی ها در بوفه، آنها را از خانه به مدرسه بیاورند.

4.لبنیات هم جزو برترین گزینه های انتخابی اند؛ انواع ماست، پنیر و بستنی (به جز بستنی یخی) که پاستوریزه و استریلیزه باشند.

5.بهتر است انواع میوه های سالم شسته و ضدعفونی شده در بسته بندی های یک نفره وکیوم شده و بعلاوه انواع میوه های خشک سالم در اختیار دانش آموزان قرار گیرد. در صورت عرضه نشدن میوه در بوفه مدارس، به دانش آموزان توصیه می گردد انواعی از میوه های فصل و تازه را با خود به مدرسه ببرند.

6.اگر می خواهید بیسکویت خریداری کنید، یادتان باشد که بیسکویت باید ساده باشد و ترجیحا سبوس دار و بدون کِرِم.

7.کیک و کلوچه هایی را انتخاب کنید که روی بسته بندی آنها درج شده باشد: روغن به کار رفته در این محصول حاوی اسید چرب ترانس زیر 5 درصد است. عرضه محصولات بدون بسته بندی کیک و کلوچه مجاز نیست زیرا به احتمال زیاد، روغن به کار رفته در تهیه شان حاوی اسید چرب ترانس بیش از 11 درصد است.

8.مصرف نان های سفید را به حداقل برسانید و انواع سبوس دار آنها را برای خوردن انتخاب و در تهیه لقمه و ساندویچ هایتان هم از این نوع نان ها بهره ببرید. به مسوول بوفه تان هم پیشنهاد کنید که از نان های سبوس دار، بیشتر استفاده کند.

9.لقمه سالم شامل نان، پنیر و گردو، نان و تخم مرغ، نان، پنیر و خیار، نان، پنیر و گوجه فرنگی و نان و کره و عسل است.

10.از خرید آب نبات هایی که به سطح دندان می چسبند، آبمیوه هایی که از آب، قند و اسانس میوه تهیه شده اند و بستنی یخی هم خودداری کنید؛ زیرا به غیر از کالری، ماده مغذی دیگری به بدن نمی رسانند.

منبع:www.salamat.com

منبع: راسخون
انتشار: 14 مهر 1400 بروزرسانی: 14 مهر 1400 گردآورنده: fazenama.ir شناسه مطلب: 1220

به "بوفه مدرسه و تغذیه تحصیلی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بوفه مدرسه و تغذیه تحصیلی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید