برای علاقه مند کردن بچه ها به غذا چه باید کرد؟

به گزارش مجله فازنما، عادات غذایی هر کودک با کودک دیگر فرق دارد. در ادامه راهکارهایی را برای تشویق بچه ها به خوردن غذا برایتان توضیح می دهیم.

برای علاقه مند کردن بچه ها به غذا چه باید کرد؟
بعضی بچه ها هنگام غذا خوردن دردسرهایی برای پدر و مادرشان ایجاد می نمایند. ممکن است بچه ها تنها به خوردن غذاهای خاصی عادت نمایند و به غیر از آن غذای دیگری را نخورند. بهانه گیری و بازی کردن هم می تواند برای والدین اذیت نماینده باشد. با تمام این سختی ها نگرانی اصلی والدین نرسیدن مواد مغذی کافی به کودکشان است. برای آن که بتوانیم کودکمان را به خوردن غذاهای متفاوت علاقه مند کنیم، باید ابتدا دلایل بد غذایی کودک را آنالیز کنیم.

علل بدغذایی کودکبچه ها به دلایل مختلفی ممکن است کم غذا و یا بد غذا گردد. بعضی از مهم ترین دلایل بدغذایی بچه ها را در ادامه ذکر نموده ایم:

در بعضی از دوره های رشدی این اتفاق می افتد. اگر برای مدت کوتاهی باشد، زیاد نگران نماینده نیست ولی اگر ادامه دار باشد احتیاج به آنالیز بیشتر دارد.

ممکن است وعده های غذایی قبل به قدر کافی سیر نماینده بوده که کودک الان میل به غذا ندارد.

خوردن میان وعده های زیاد یا به اصطلاح هله هوله ممکن است کودک را از خوردن غذای اصلی بازدارد.

بعضی بچه ها برای جلب توجه والدین به سختی غذا می خورند و در صورت دریافت توجه و اصرار آن ها آغاز به خوردن می نمایند.

ممکن است کودک حین غذا خوردن در پی بازی برود. این رفتار هم می تواند توجه طلبانه باشد.

شرایط مناسب برای علاقه مند کردن کودک به غذابا در نظر گرفتن بعضی مسائل ساده می توانید در علاقه مند کردن بچه ها به غذا بهتر عمل کنید. برای مثال جایگاه و میزی که کودک پشت آن قرار می گیرد را متناسب با قد و سن کودک تنظیم کنید. اگر جای کودک راحت نباشد، غذا خوردن برای او آزار دهنده می گردد. قاشق، لیوان و سایر ظروف باید متناسب با سن و جثه کودک باشد و اگر رنگ های آن ها شاد و با طرح های کارتونی باشد کودک بیشتر به غذا خوردن ترغیب می گردد. 1

برای بهبود فرایند تغذیه ای در بچه ها می توانید از راهکارهای زیر بهره ببرید:

غذا را به میزان سرو کنیدبه ازای هر یک سال از سن کودک به میزان یک قاشق غذاخوری از هر غذا به او بدهید. به عنوان مثال اگر کودکتان سه ساله است سه قاشق غذاخوری از هر نوع غذا را در بشقاب او قرار دهید. وعده های کم حجم این فرصت را به کودک می دهد که با تمام کردن آن درخواست غذای بیشتری از شما کند.

شکیبا باشیدسعی کنید همواره غذاهای نو را در برنامه غذایی کودک بگنجانید. گاهی ممکن است یک غذا را 10 الی 15 بار به کودک خود بدهید تا پایان آن را بپذیرد و راضی گردد آن را بخورد.

لحظات غذا خوردن را به اوقات شاد تبدیل کنیداگر وعده های غذایی دلپذیر باشند کودک شما مشتاقانه منتظر رسیدن زمان صرف غذا خواهد شد. سعی کنید از هرگونه بحث و یا صحبت در خصوص موضوعات منفی در سر میز غذا خودداری کنید.

اجازه دهید کودک در تهیه غذا به شما یاری کنداجازه دهید کودک غذای خود را انتخاب کند. سپس به کودک خود اجازه دهید که او بتواند در تهیه غذا یا چیدن میز به شما یاری کند. مشارکت کودک در آشپزی و تهیه غذا ممکن است باعث علاقه بیشتر او به صرف غذا گردد.

غذای نو را در کنار غذای قبلی قرار دهیدغذاهای نو را در کنار غذاهای قبلی و مورد علاقه نوزاد سرو کنید. با این کار احتمال اینکه کودک غذای نو را امتحان کند بیشتر می گردد.

کودک را به خوردن انواع غذاها تشویق کنید برای تشویق کودک خود به خوردن انواع میوه ها و سبزیجات تازه می توانید آنها را با استفاده از ماست و انواع سس های سالاد کم چرب طعم دار کنید.

در غذا خوردن برای کودک خود الگو باشیدچنانچه کودک تان، شما را در حال خوردن انواع غذاهای سالم ببیند به احتمال زیاد او نیز به امتحان کردن آنها علاقمند می گردد. لسیتی از غذاهای سالم و مورد علاقه کودک تهیه کنید. با این کار خود مطمئن شوید که فرزند شما یک رژیم غذایی متعادل را رعایت می نماید.

به کودک خود اطلاع دهید که غذا بزودی آماده می گردد10 الی 15 دقیقه پیش از تهیه شدن غذا به کودک خود اعلام کنید که به زودی غذا آماده می گردد. گاهی کودک به قدری از بازی و فعالیت خسته و هیجان زده می گردد که دیگر تمایلی به غذا خوردن نشان نمی دهد. در این زمان یادآوری اینکه زمان خوردن غذا نزدیک شده است باعث می گردد کودک به راحتی از بازی خودش دست بکشد و برای غذا خوردن آماده گردد.

غذا را برای کودک تزیین کنیدمواد غذایی را با استفاده از انواع قالب ها به اشکال مختلف برش دهید. غذا را به گونه ای خلاقانه در ظرف غذای کودک تزیین کنید. از کودک خود بخواهید برای غذاهای مورد علاقه خود نام های خاصی را انتخاب کند.

به کودک حق انتخاب دهیدبه عنوان مثال به جای سرو کردن یک نوع سبزی در ظرف غذای کودک به او اجازه دهید سبزی دلخواه خود را از میان دو گزینه مختلف انتخاب کند و از او بپرسید: برای شام کلم بروکلی را دوست دارد یا گل کلم می خواهد؟

یک روال منظم را برای غذا خوردن در نظر بگیریدبچه ها رعایت منظم الگوهای غذایی را دوست دارند؛ بنابراین غذای کودک را در ساعات معین و تعین شده به او داده و در هر وعده غذایی او را در جای مخصوص خودش بنشانید.

وعده های غذایی را در کنار خانواده میل کنیداجازه ندهید کودک در هنگام صرف غذا با اسباب بازی و یا وسایل الکترونیکی بازی کند. بعلاوه خواندن کتاب و تماشای تلویزیون در سر میز غذا را نیز برای او ممنوع کنید. به کودک خود شرح دهید که چقدر غذا خوردن در کنار یکدیگر خوب و لذت بخش است. از او خواهش کنید تا هنگامی که بقیه غذای خود را تمام ننموده اند از سر میز غذا بلند نگردد.

از کودک توقع واقع بینانه داشته باشیداز کودک خود انتظارات واقع بینانه داشته باشید. به عنوان مثال انتظار نداشته باشید یک کودک سه ساله در حین غذا خوردن درست از قاشق و چنگال استفاده کند. برای بسیاری از بچه ها استفاده از قاشق بسیار ساده تر از به دست گرفتن چنگال است. 2

توصیه های کلی در غذا دادن به بچه هاالف) غذای کودک باید سر ساعت معین و در محیط روشن و خوشایند و در ظروف خوش رنگ (قرمز- نارنجی) در اختیار او قرار گیرد. توجه داشته باشید که رنگ های سرد، مثل آّبی و سبز، و محیط تاریک و بدون نور کافی اشتهای بچه ها را کاهش می دهد. در بین وعده های اصلی و میان وعده ها صبحانه اهمیت دارد. استفاده از غذاهایی مانند نان و غلات آماده شده، شیر، پنیر، حلیم، کره، تخم مرغ، میوه یا آب میوه، سوپ و عدسی برای صبحانه بسیار مناسب است.

ب) غذا خوردن به همراه خانواده، به شرط آنکه سر و صدا و بگومگو نباشد، شوق و ذوق بچه ها را به غذاخوردن بر می انگیزاند. محل نشستن کودک باید راحت و بشقاب غذایش گود باشد. قاشق و چنگال او بهتر است از جنس پلاستیک های قابل ضدعفونی ول یوانش خوش رنگ و کمی سرخالی باشد.

ج) بچه ها تمایلی به غذاهای تند و تیز و پرادویه ندارند و چنین غذاهایی آن ها را بی اشتها می نماید. بعلاوه، دسر و شیرینی و شکلات نباید به طور مداوم و بیش از میزان به بچه ها داده گردد. ضمناًً بچه ها بیشتر تمایل دارند از گوشت های چرخ نموده، میوه و سبزیجات قاچ و بریده شده و تکه غذاهایی مثل کتلت، همبرگر خانگی، شامی و برش هایی که با دست کوچک آن ها قابل لمس و برداشتن باشد استفاده نمایند.

د) خود را در مقابل شیرین کاری ها یا اشتباهات بچه هاه بچه ها کنترل کنید. خندیدن یا قهر و دعوا در برابر رفتارهای عمدی یا سهوی بچه ها هر دو زیانبار است و موجب بدآموزی آن ها می گردد. 3

پی نوشت:

1.www.honarehzendegi.com

2.www.pezeshket.com

3.www.hidoctor.ir

منبع: راسخون
انتشار: 18 آذر 1400 بروزرسانی: 18 آذر 1400 گردآورنده: fazenama.ir شناسه مطلب: 1286

به "برای علاقه مند کردن بچه ها به غذا چه باید کرد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برای علاقه مند کردن بچه ها به غذا چه باید کرد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید