شروع اجرای پروژه 20 میلیون پورت فیبر نوری کشور از سه شهرستان استان اصفهان

به گزارش مجله فازنما، مدیر کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان اصفهان گفت: فرآیند صدور مجوز اجرای پروژه 20 میلیون پورت فیبر نوری کشور در استان اصفهان از شهر های شاهین شهر، کاشان و کوهپایه شروع می گردد.

شروع اجرای پروژه 20 میلیون پورت فیبر نوری کشور از سه شهرستان استان اصفهان

جعفر مطلب زاده با بیان اینکه عملیات اجرای پروژه 20 میلیون پورت فیبر نوری کشور در مدت سه سال انجام خواهد شد، اضافه کرد: پیشرفت این پروژه با همکاری شهرداری ها با اپراتور ها انجام خواهد شد و با توجه به این موضوع اجرای این طرح در شاهین شهر و کاشان انجام خواهد شد.

او با اشاره به ضرورت ارتقای فناوری دسترسی به پهن باند اضافه کرد: فناوری ارتباط با فیبر نوری تا در منزل (FTTH) در استان اصفهان تنها 0.3 درصد از ارتباط به پهن باند را شامل می گردد و این عدد برای کشور 0.2 درصد است.

کمتر از 10 ماه قبل پروژه راهبردی و ملی فیبرنوری منازل و کسب وکارها با هدف دستیابی به ایجاد 20 میلیون پوشش فیبرنوری تا سرانجام دولت سیزدهم شروع به کار کرد.

مرداد 1400، برای 909 هزار و 68 خانوار پوشش فیبرنوری ایجاد شده بود، 684 هزار و 360 پورت فیبرنوری منصوبه و 173 هزار و 943 سرویس گیرنده این خدمت بودند. اکنون با گذشت کمتر از 10 ماه تعداد خانوار تحت پوشش به یک میلیون و 865 هزار و 124 رسیده است.

بنابر آخرین آمار آنلاین در داشبورد پروژه فیبرنوری، اکنون یک میلیون و 693 هزار و 819 پورت منصوبه داریم و تعداد سرویس گیرندگان نیز به 365 هزار و 329 کاربر رسیده است.

دولت سیزدهم برای جلب مشارکت اپراتور ها در این پروژه، از همه سه درصد حق السهم خود از اپراتور های ثابت برای ارائه خدمات فیبر نوری به منظور توسعه شبکه فیبرنوری صرف نظر کرد؛ از طرف دیگر دستگاه های دولتی و عمومی موظف شدند تا منابع خود مانند دکل، داکت و سیم خود را اپراتور های بخش خصوصی به اشتراک بگذارند. بعلاوه براساس مصوبه هیات وزیران، اپراتور های FCP به جای سه درصد و شرکت مخابرات ایران به جای پنج درصد برای ارائه خدمات فیبر نوری، یک دهم درصد حق السهم به دولت پرداخت می نمایند.

اسفند سال گذشته، دولت از یک سوم عایدی خود از بخش مخابرات برای توسعه طرح FTTX چشم پوشی کرد. با مصوبه هیات وزیران هشت درصد از 28 درصد عایدی دولت از اپراتور های تلفن همراه، صرف توسعه ارتباطات ثابت مبتنی بر فیبر خواهد شد.

پروژه فیبرنوری دارای الزاماتی است که باید رعایت گردد. برای توسعه این شبکه باید80 درصد خانوار های هر استان تحت پوشش قرار بگیرند. منظور از خانوار تحت پوشش، خانواری واقع در شعاع هوایی حداکثر 300 متری یکی از نقاط حضور است که ظرف مدت 30 روز از تاریخ درخواست وی، خدمت دسترسی مبتنی بر فیبر نوری برای او تامین گردد.

از دیگر الزامات این پروژه می توان به این نکته اشاره نمود که برای حداقل 10درصد کاربران امکان استفاده از خدمت دسترسی به وسیله فیبر نوری با قابلیت حداقل سرعت یک گیگابیت بر ثانیه وجود داشته باشد.

بعلاوه حداقل 50درصد کاربران امکان استفاده از خدمت دسترسی به وسیله فیبر نوری (FTTP) و حداکثر 50درصد کاربران امکان استفاده از خدمت دسترسی پرسرعت به وسیله دسترسی سیمی با قابلیت حداقل سرعت 50 مگابیت بر ثانیه و دسترسی رادیویی مجاز با قابلیت حداقل سرعت 30 مگابیت بر ثانیه را داشته باشند؛ کاربران خدمت دسترسی مبتنی بر فیبر نوری، منازل و کسب وکار های بهره بردار آن هستند.

منبع:ایرنا

خبرنگاران اصفهان اصفهان

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 20 آبان 1401 بروزرسانی: 20 آبان 1401 گردآورنده: fazenama.ir شناسه مطلب: 1566

به "شروع اجرای پروژه 20 میلیون پورت فیبر نوری کشور از سه شهرستان استان اصفهان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شروع اجرای پروژه 20 میلیون پورت فیبر نوری کشور از سه شهرستان استان اصفهان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید