براتی: نحوه مشارکت مجمع در اصلاح اساسنامه باید تابع اساسنامه باشد، با فیفا درباره ماهیت قانونی فدراسیون اختلاف داریم

به گزارش مجله فازنما، رئیس کمیته حقوقی و تدوین مقررات فدراسیون فوتبال تاکید نمود که نحوه مشارکت اعضای مجمع فدراسیون فوتبال در اصلاح اساسنامه باید تابع اساسنامه باشد.

براتی: نحوه مشارکت مجمع در اصلاح اساسنامه باید تابع اساسنامه باشد، با فیفا درباره ماهیت قانونی فدراسیون اختلاف داریم

به گزارش خبرنگاران و به نقل از سایت رسمی فدراسیون فوتبال، احمدرضا براتی با اشاره به مکاتبات اجرا شده بین فیفا و فدراسیون در مورد اساسنامه فدراسیون فوتبال گفت: با توجه به شرایطی که در نتیجه بحران کرونا بر همه جهان حاکم است، به طور طبیعی امکان برگزاری جلسات حضوری وجود ندارد و در نتیجه ناگزیر هستیم که به وسیله ویدیو کنفرانس، تلفن کنفرانس و ارسال ایمیل و نامه فرآیند مذاکرات و انجام اصلاحات را طی کنیم. از این نظر ارسال و دریافت نامه های متعدد بین فدراسیون، فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا امری کاملا طبیعی است.

وی در واکنش به بعضی اظهار نظرها پیرامون عدم ارسال پیش نویس به اعضای مجمع و هیئت رئیسه گفت: تمام اعضای هیئت رئیسه به طور کامل از جزئیات اساسنامه آگاه هستند و بر فرایند انجام اصلاحات نظارت می نمایند. درباره اعضای مجمع هم باید توجه کنیم که مجمع به عنوان بالاترین رکن فدراسیون، مرجع نهایی تصویب اساسنامه بوده و بدیهی است هیچ چیزی بدون نظر نهایی آنها تصویب نخواهد شد، اما در عین حال نحوه مشارکت اعضای مجمع در اصلاح اساسنامه هم باید تابع خود اساسنامه باشد و خارج از تشریفات قانونی اساسنامه نباید انتظار داشته باشیم. برابر اساسنامه، 21 روز قبل از برگزاری مجمع، متن اساسنامه برای اعضای مجمع ارسال می گردد و این ترتیبی است که اساسنامه تعیین نموده و همه باید به آن احترام بگذاریم. البته فدراسیون برای جلب مشارکت حداکثری و ایجاد فرصت اظهار نظر بیشتر، قبلاً بر اساس فراخوانی که صادر کرد، از اعضای مجمع نظرخواهی کرد و نظرات خوبی هم ارائه شد که در حد امکان از این نظرات استفاده شده است.

رئیس کمیته حقوقی و تدوین مقررات فدراسیون فوتبال اضافه کرد: اینکه گفته می گردد اساسنامه قبل از نظرخواهی اعضای مجمع برای تصویب فیفا ارسال شده نیز از اساس اشتباه است، زیرا فیفا مرجع تصویب اساسنامه نیست بلکه فیفا و کنفدراسیون، پیش نویس ارسالی را ملاحظه می نمایند تا اطمینان پیدا نمایند اصول الزامی فیفا در آن رعایت شده باشد. در صورتی که از این حیث مسئله ای نباشد آن گاه اساسنامه جهت ملاحظه و تصویب اعضای مجمع برای آنها ارسال می گردد و اساسنامه در مجمع عمومی و توسط اعضای مجمع تصویب می گردد. همه اینها که شرح دادم یک فرایند قانونی و عرف بین المللی است و در واقع اعضای مجمع با انتخاب هیئت رئیسه به آنها اعتماد نموده اند و هیئت رئیسه هم به وسیله بازوهای اجرایی خود یعنی کمیته ها و دپارتمان ها امور فدراسیون فوتبال را اداره می نمایند. بدیهی است که مجمع حق دارد بر اساس اساسنامه و با تشریفات قانونی که در اساسنامه به شکل صریح ذکر شده است، بر همه اقدامات فدراسیون نظارت کند.

براتی درباره شرایط فعلی اساسنامه گفت: خوشبختانه عمده قسمت های اساسنامه مسئله ای ندارد و در حال حاضر درباره ماهیت قانونی فدراسیون بین فدراسیون و فیفا اختلاف نظر وجود دارد. بر اساس مصوبه هیئت رئیسه، در ماده یک اساسنامه، ماهیت فدراسیون، عمومی غیر دولتی ذکر شده و فیفا هنوز در این باره قانع نشده و این محل اختلاف است. واضح است که فدراسیون تشکیلات دولتی نیست، پس ما دو راه داریم یا باید بگوییم که فدراسیون موسسه خصوصی است که این برخلاف مقررات داخلی است یا باید کوشش کنیم فیفا را قانع کنیم که براساس مقررات ملی و داخلی ایران، فدراسیون ها موسسات عمومی غیر دولتی هستند و درج عنوانی دیگر برای آنها موجب ایجاد تعارض بین اساسنامه فدراسیون با مقررات ملی می گردد.

وی ادامه داد: در کوشش هستیم تا با مذاکره، تعامل و گفتمان این مشکل را حل کنیم و طبیعی است فیفا به عنوان مهمترین نهاد ناظر بر فوتبال در جهان و کنفدراسیون فوتبال آسیا به عنوان بالاترین نهاد فوتبالی قاره آسیا درباره اساسنامه فدراسیون ها حساس باشند و ما این را کاملاً درک می کنیم و آنها هم تفاوت های قانونی در کشورهای مختلف را درک می نمایند و امیدوارم که در نهایت این موضوع به بهترین شکل ممکن که منافع فوتبال و کشور را تامین کند، انجام گردد.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 6 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: fazenama.ir شناسه مطلب: 497

به "براتی: نحوه مشارکت مجمع در اصلاح اساسنامه باید تابع اساسنامه باشد، با فیفا درباره ماهیت قانونی فدراسیون اختلاف داریم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "براتی: نحوه مشارکت مجمع در اصلاح اساسنامه باید تابع اساسنامه باشد، با فیفا درباره ماهیت قانونی فدراسیون اختلاف داریم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید