مهدی محمدنبی؛ رئیس پنهان و صاحب کشوی جادویی!

به گزارش مجله فازنما، بعد از سال ها دبیرکلی و یدک کشیدن القابی مانند رئیس پنهان فدراسیون فوتبال، حالا نبی خودش را نزدیک تر از همواره به طبقه پنجم فدراسیون فوتبال و میز ریاست می بیند.

مهدی محمدنبی؛ رئیس پنهان و صاحب کشوی جادویی!

به گزارش خبرنگاران، مهدی محمدنبی، دبیرکل کنونی فدراسیون فوتبال از ابتدای امسال به فدراسیون فوتبال بازگشت، بازگشتی که سروصدای زیادی ایجاد کرد و پای نهادهای بین المللی مانند AFC را هم وسط کشید. بازگشت نبی به این فدراسیون در شرایطی رخ داد که در سودای ریاست است و چند هفته قبل از آن برای کرسی ریاست فدراسیون فوتبال نامزد شده بود.

به قبل تر و سال 93 که نگاه کنیم، ماجرای کنار گذاشتن اجباری مهدی محمدنبی به یاد می آید؛ روزی که مجبور شد به علت اختلافات با وزارت ورزش و مدیران وقت از جمله محمود گودرزی استعفا دهد و در یک انتخاب سفارشی، علیرضا اسدی جای او را بگیرد.

با این حال، نبی در بازگشت نه تنها ضعیف نشده بود که قوی تر از قبل حاضر شد و در نبود رقبای قدرتمندی مانند علی کفاشیان و مهدی تاج در کرسی ریاست، به طور تمام و کمال فدراسیون فوتبال را در مشت گرفته و حالا در تدارک برگزاری انتخابات است. او احتمالا در همین روزها از سمت دبیرکلی استعفا خواهد نمود تا مجددا برای ریاست فدراسیون نامزد گردد و به آرزوی دیرینه خود دست یابد.

نگاهی به کارنامه مهدی محمدنبی که از سال ها قبل در سمت های مختلف فدراسیون حاضر شد و خودش را بالا کشید، حاکی از تاریک و روشن های مختلفی است؛ کسی که دارنده کشوی جادویی بود و بعضا احکام مختلف در میز دبیرکل گم یا با تاخیر ابلاغ می شدند. با این حال بعد از نزدیک به دو دهه مدیریت در فدراسیون، نبی خودش را لایق ریاست می داند و مدتی است که سناریوی کسب میزبانی جام ملت های آسیا را به راه انداخته که شاید کمتر از یک درصد اهالی فوتبال به تحقق آن امید دارند.

در ادامه نگاهی به کارنامه مهدی نبی در بازگشت مجدد به فدراسیون فوتبال خواهیم داشت که در سودای ریاست فدراسیون فوتبال است.

استعفای زوری با دستور وزارت ورزش

مهدی محمدنبی در دوران طولانی مدت دبیرکلی در فدراسیون فوتبال توانسته بود ارتباطات گسترده ای ایجاد کند و بعد از کنار زدن عباس ترابیان، تبدیل به مدیر امین کارلوس کی روش هم شده بود. با اوج دریافت اختلافات در دوره وزارت محمود گودرزی، علی کفاشیان برای بقای مدیریت خود، تن به خواسته این وزارتخانه و استعفای نبی داد تا علیرضا اسدی جای او را بگیرد.

با این اتفاق، نبی بدون هیچ مصاحبه ای و گفتن کلامی علیه وزارتخانه فدراسیون را ترک کرد تا فردی که تا دیروزش، مدیر پنهان فدراسیون فوتبال بود، بعد از سال ها حضور در این فدراسیون، راهی خانه گردد و تا مدت ها حضوری در فوتبال نداشته باشد.

بازگشت به فوتبال با رفتن گودرزی و حضور سلطانی فر

برکناری محمود گودرزی و روی کار آمدن مسعود سلطانی فر بهترین اتفاق برای نبی بود به طوری که او ابتدا رئیس کمیته بدوی صدور مجوز حرفه ای در فدراسیون فوتبال شد و سپس با حکم سلطانی فر به عنوان عضو هیات مدیره پرسپولیس انتخاب شد تا دومین دوره مدیریتی او در این باشگاه شروع گردد.

در دوران حضور در پرسپولیس تبدیل به یکی از مدیران ارشد این باشگاه شده بود و تقریبا در جریان امور قرار داشت اما کار بیشتری از عضو هیات رئیسه بر نمی آید. با این حال او در انتظار فرصتی بود تا به فدراسیون فوتبال بازگردد اما نه به عنوان دبیرکل بلکه این بار به عنوان رئیس.

ضد و نقیض های نبی درباره کالدرون و برانکو

عضو هیات مدیره پرسپولیس در ماجرای رفتن کالدرون و برانکو از ایران به طرفداران تیمش قوت قلب داد که این مربیان با پرسپولیس قطع همکاری نمی نمایند اما در عمل آن ها رفتند و غرامتی سنگین را نصیب پرسپولیس کردند؛ غرامتی که حاصل اشتباهات هیات مدیره وقت بود و در آن مقطع برای حل این مشکل اقدامی نکردند.

نامزد شدن برای ریاست فدراسیون فوتبال

بالاخره موعد مقرر فرا رسید و نبی نامزد ریاست فداسیون فوتبال شد. با توجه به سابقه او در فوتبال و حمایت شدن از سوی وزارت ورزش، نبی یکی از بخت های پیروزی در انتخابات بود چرا که علی کفاشیان و مهدی تاج را به عنوان مدیر پرنفوذ در فوتبال مقابل خود نمی دید اما تمام رشته های او با مخالفت فیفا با برگزاری انتخابات پنبه شد تا فعلا به طبقه پنجم و اتاق ریاست دست پیدا نکند.

بازگشت به فدراسیون فوتبال با تخلفات قانونی

با لغو برگزاری انتخابات، نبی دیگر طاقت دوری از این فدراسیون را نداشت و دلش برای جایگاه و میز همیشگی تنگ شده بود اما این راه را به شکلی نادرست انجام داد. در واقع در شرایطی که ابراهیم شکوری، سرپرست وقت فدراسیون از سمت خود برکنار نشده بود، فدراسیون فوتبال نبی را برای این مهم انتخاب کرد تا با اطلاعاتی که بعضی از اعضای هیات رئیسه از ایران به AFC مخابره کردند، ماجرا بحرانی گردد.

بعد از یک کشمکش میان فدراسیون و نهادهای بین المللی، مجددا در هیات رئیسه فدراسیون ابراهیم شکوری برکنار شد و این بار به صورت قانونی نبی به عنوان دبیرکل انتخاب شد.

حذف چهره های نزدیک به مهدی تاج

یکی از نخستین اقدامات نبی در بازگشت به فدراسیون فوتبال کنار گذاشتن محمدرضا ساکت بود، کسی که به واسطه رفاقت با مهدی تاج، در تمام بخش های این فدراسیون رخنه نموده بود اما نبی طاقت این همه شغل برای ساکت را نداشت. در نتیجه او سازمان تیم های ملی را که مصوب هیات رئیسه بود، منحل کرد و ساکت را هم از سرپرستی تیم ملی فوتبال کنار گذاشت. با این اقدامات دیگر جایی برای ساکت نمی ماند و او بار و بندیل خود را بست و به اصفهان برگشت.

در سوی دیگر، ابراهیم شکوری را که اعلام آمادگی نموده بود زیر نظر نبی کار کند، نپذیرفت و او هم به این شکل حذف شد تا جوانگرایی فدراسیون فوتبال در عرصه مدیریت بدون نتیجه بماند.

رئیس پنهان فدراسیون فوتبال

اگر در ادوار گذشته به خصوص در دوره کفاشیان نبی را رئیس پنهان می نامیدند، این بار او واقعا در حد رئیس ظاهر شده است. با توجه به استعفای مهدی تاج و سرپرستی بهاروند و مشغله های او در سازمان لیگ، نبی اختیاراتی در حد رئیس فدراسیون فوتبال داشت.

او تمام امور را در یک چندین ماه گذشته در اختیار داشته است و به عنوان یک رئیس در تمام جلسات حاضر می شود، برای فدراسیون های مختلف پیغام می فرستد و تیم ملی را تمام و کمال مدیریت می نماید. تقریبا هیچ کسی در موقعیت کنونی، نفوذ و قدرت نبی را در اختیار ندارد.

تصویب اساسنامه جدید فدراسیون فوتبال

مهم ترین ماموریت او در بازگشت به فدراسیون حل و فصل اساسنامه و دریافت منابع اقتصادی از وزارت ورزش برای حل مسائل اقتصادی این فدراسیون فوتبال بود. اگر چه اساسنامه در جدول زمانبندی خود مصوب نشد اما بالاخره این اتفاق روی داد و حالا اساسنامه جدید زمینه برگزاری انتخابات را فراهم نموده است و احتمالا در نخستین روزهای اسفند این اتفاق به وقوع خواهد پیوست تا نبی برای دومین بار برای تصدی ریاست فدراسیون فوتبال اقدام کند.

رفاقت با کی روش به کار فدراسیون آمد

رفاقت این دو نفر در دوران سرمربیگری کی روش و سرپرستی نبی در تیم ملی شکل گرفت. اگر چه همان زمان به نحوه مدیریت نبی به خصوص در بازی ایران و عراق و خودداری او در آرام کردن کی روش وجود داشت و عده ای معتقد بودند او با سرمربی پرتغالی مماشات می نماید.

حتی وقتی علیرضا اسدی از دبیرکلی فدراسیون فوتبال برکنار شد، کی روش پستی در فضای مجازی منتشر کرد و به خاطرات خود با نبی اشاره داشت تا شاید هیات رئیسه او را به عنوان دبیرکل انتخاب کند اما در آن مقطع تاج رئیس بود و رفاقت با ساکت مانع از این اتفاق شد.

با بازگشت نبی به فدراسیون فوتبال، پرونده شکایت کی روش از فدراسیون بابت پاداش جام ملت های آسیا به جریان افتاد. مهدی تاج و فدراسیون فوتبال اعتقادی به پاداش نداشتند اما فیفا حکم را به نفع سرمربی پرتغالی صادر کرد ولی این بار به جای درخواست تجدیدنظر در دادگاه CAS، نبی پادرمیانی کرد و توانست 100 هزار دلار از کی روش تخفیف بگیرد.

حمله به ویلموتس و تغییر وکلای فدراسیون فوتبال

قبل از صدور رای فیفا به نفع ویلموتس، نبی در اظهارنظری ویلموتس را هنداونه سربسته و جایزه بگیر نامید که به مذاق بعضی از جمله مهدی تاج خودش نیامد. او حتی به وکیل پرونده ویلموتس هم انتقاد کرد؛ وکیلی که بعدها معلوم شد گزینه مهدی تاج بوده که هیات رئیسه آن را قبول ننموده است.

در نهایت بعد از صدور حکم سنگین علیه فدراسیون فوتبال در پرونده ویلموتس، نبی تیم قبلی را کنار گذاشت و کارگروهی برای شکایت از رای فیفا به ریاست او شکل گرفت. این کارگروه در جلسات مختلف لایحه خود را برای ارائه به دادگاه CAS نوشت و حالا فدراسیون فوتبال امیدوار است به این شکل حکم 6.2 میلیون یورویی را بشکند.

طراح سناریوی میزبانی جام ملت های آسیا 2027

در شرایط کنونی که فدراسیون فوتبال میلیون ها یورو بدهکار است و رئیس ندارد و نتوانسته انتخابات خود را برگزار کند، درخواست ایران برای میزبانی جام ملت های آسیا عجیب بود. مهدی محمدبی نبی با استدلال های خود می گوید ایران می تواند میزبانی این مسابقات را کسب کند اما با کدام امکانات؟ تقریبا کسی خارج از فدراسیون فوتبال به این موضوع اعتقادی ندارد.

بعضی این اتفاق را سناریوی نبی برای ساختن رزومه و پیروزی در انتخابات آینده می دانند اما نبی معتقد است که اگر ایران میزبان جام ملت ها هم نگردد، می تواند از این فرصت برای بهبود زیرساخت های خود بهره ببرد. در این راه، قطر و عربستان رقیب ایران هستند و کسی منکر زیرساخت های به مراتب پیشرفته تر این دو کشور نیست، به خصوص که اخیرا قطر و عربستان به ترتیب میزبان بازی های آسیایی 2030 و 2034 شدند.

نبی در حال تیم سازی و استفاده از ژن های خوب

از زمان رفتن نبی در سال 93 از فدراسیون و بازگشت او به این مجموعه، حدود 6 سال می گذرد. خیلی از دوستان و همکاران نزدیک او به دلایلی در این مجموعه نیستند و در عوض چهره هایی دیده می شوند که در دوران دبیرکلی علیرضا اسدی، محمدرضا ساکت و سپس دوران سرپرستی ابراهیم شکوری روی کار آمده اند. در نتیجه این موضوع باعث تغییراتی در فدراسیون فوتبال شده است و حالا نبی به دنبال تیم خودش است.

در همین مدت کوتاه بعضی چهره ها که سابقه مشخصی در فوتبال ندارند، به فدراسیون فوتبال اضافه شدند و جزو نزدیک ترین نفرات به دبیرکل هستند. یکی از افراد آرمین بابویی، مشاور مهدی محمدنبی است که در ماموریت های مهم و در غیاب نبی ایفای نقش می نماید و در فرایند اخذ میزبانی جام ملت های آسیا نقش مهمی دارد.

اما بابویی که سن و سال چندان زیادی ندارد و در سفر تیم ملی به ازبکستان به جای نبی همراه این تیم بود و در اردوی تاجیکستان هم حضور داشت، از کجا به فدراسیون آمد؟ او خواهرزاده حسین کلانی، بازیکن سابق پرسپولیس و تیم ملی است که برای مقطعی در دوران مدیرعاملی گرشاسبی در این باشگاه حضور داشت و حالا جزو نزدیک ترین افراد به محمدنبی است و در صورت ریاست نبی در انتخابات بعدی فدراسیون، بیش از این درباره این فرد خواهیم شنید. البته کلانی به خبرنگاران گفته که حضور فرزند خواهرش در فدراسیون فوتبال ارتباطی به او ندارد و او صرفا با استفاده از ارتباطات و توانمندی های خودش به فدراسیون رسیده است.

آماده برای شرکت در انتخابات فدراسیون فوتبال

با گذشت چندین ماه از بازگشت نبی به فدراسیون فوتبال و تصویب اساسنامه، او بار دیگر برای ریاست فدراسیون نامزد خواهد شد. خودش هیچ پاسخی در واکنش به تایید یا رد حضور در انتخابات نداده و می گوید در خدمت فدراسیون است. سکوت را باید به این معنی دانست که نبی از الان خودش را پشت جایگاه ریاست می بیند.

به گزارش خبرنگاران، در دوره ای که فدراسیون فوتبال روزهای سختی را سپری کرد و تقریبا اعضای هیات رئیسه بدترین اتفاقات را برای این فدراسیون رقم زدند، پرسش این است که نبی بعد از نزدیک به دو دهه حضور در فدراسیون فوتبال، چه چیز جدیدی را به این مجموعه اضافه خواهد نمود؟ آیا او امتحان خود را در گذشته پس نداده است؟ آیا توانست با مدیریت خود جلوی غرامت های سنگین بر پیکره پرسپولیس را بگیرد؟

این ها سوالاتی است که اعضای مجمع فدراسیون فوتبال با آن روبرو هستند و باید برای صیانت از آرایی که به نمایندگی از گروهی به آن ها واگذار شده، به آن جواب دهند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 23 بهمن 1399 بروزرسانی: 23 بهمن 1399 گردآورنده: fazenama.ir شناسه مطلب: 832

به "مهدی محمدنبی؛ رئیس پنهان و صاحب کشوی جادویی!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مهدی محمدنبی؛ رئیس پنهان و صاحب کشوی جادویی!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید