گزارش، ترکیه در جستجوی شرایط پایدار در مهار کرونا

به گزارش مجله فازنما، در حالی که شمار فوت شدگان در ترکیه از مرز یک هزار نفر گذشته٬ مقامات بهداشتی این کشور امیدوارند که با اعلام تدابیر جدید٬ شاهد شیب نزولی و مهار ویروس باشند.

گزارش، ترکیه در جستجوی شرایط پایدار در مهار کرونا

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران٬ بیش از یک ماه از شیوع کرونا در ترکیه سپری شده و این کشور با تمام توان در حال مبارزه با شیوع ویروس است.

وزیر بهداشت ترکیه فخرالدین کوجا از مردم کشورش خواسته تا به توصیه های پزشکان عمل نموده و در خانه بمانند.

آمار از چه قرار است؟

نگاهی به جدید ترین آمار و ارقام ابتلا و فوت بر اثر کرونا در ترکیه٬ نشان میدهد که این کشور هنوز هم در رده 10 کشور نخست دنیا از لحاظ شیوع ویروس کرونا واقع شده است.

شمار فوت شدگان بر اثر ویروس کرونا در کشور ترکیه به 1006 نفر رسیده و آمار مبتلایان نیز به عدد قابل توجه 50 هزار نفر نزدیک شده است.

آن چه باعث امیدواری نسبی وزیر بهداشت ترکیه شده٬ این است که در روزهای اخیر٬ میزان تست ها 2 برابر شده اما با این وجود٬ آمار مبتلایان تغییر صعودی نداشته و این نشان می دهد که مردم ترکیه٬ دست کم در یک هفته گذشته٬ توجه جدی تری به مقوله فاصله اجتماعی نشان داده اند. حالا و در شرایطی که شمار فوت شدگان در ترکیه از مرز 1 هزار نفر گذشته٬ مقامات بهداشتی این کشور امیدوارند که با اعلام تدابیر جدید٬ شاهد شیب نزولی و مهار ویروس باشند.

تمرینی برای قرنطینه عمومی؟

به دستور رئیس جمهور ترکیه رجب طیب اردوغان٬ در31 مرکز استان در ترکیه٬ به مدت 48 ساعت٬ مقررات منع آمد و شد اعلام شده است.

از بین 81 استان ترکیه٬ 30 استان دارای شهرستان مرکزی عظیم و پرجمعیت هستند و مراکز این استانها شهرداری عظیم دارد. حالا علاوه بر این 30 شهرستان عظیم٬ زونگولداغ نیز به عنوان یک شهر پرجمعیت و خطرناک در نظر گرفته شده و به مدت 48 ساعت٬ مردم حق ندارند در کوچه و خیابان تردد نمایند.

مقامات بهداشتی ترکیه معتقدند که رعایت مقررات عدم خروج از منزل٬ باعث می گردد که در مهار کرونا گام بلندی برداشته گردد اما بعضی از رسانههای مخالف حزب حاکم٬ بر این مساله تاکید نموده اند که این یک نوع امتحان و آزمایش به منظور سنجش واکنش روانی مردم در برابر تعطیلی عمومی و طولانی مدت است.

سلیمان سویلو وزیر کشور ترکیه اعلام نموده که لازم نیست مردم در خصوص نان و ملزومات غذایی نگران باشند و نانوایی ها با خودرو٬ اقدام به توزیع نان خواهند کرد.

کمال کلیچدار اوغلو رهبر حزب جمهوری خلق که به عنوان مهمترین چهره مخالف دولت شناخته می گردد٬ ضمن حمایت از اعلام تصمیم عدم خروج از منزل٬ از مردم خواسته دچار ترس و هراس نشوند و مطمئن باشند که شهرداری ها٬ خدمات لازم را ارائه خواهند داد.

جان کشاورزان در خطر

در حوزه کشاورزی و باغداری٬ استان های مهمی همچون آنتالیا٬ آدانا و گازی عنتاب که بخش مهم میوه٬ سبزیجات٬ غلات و دیگر محصولات کشاورزی ترکیه را تامین می نمایند٬ پذیرای هزاران نفر از کارگران فصلی مهاجر هستند که غالباً از امکانات بهداشتی چندانی برخوردار نیستند و احتمال شیوع کرونا در جمع شلوغ اقامتگاه های کارگران فصلی٬ چالش مهمی در استان های مزبور است.

ترس از شیوع کرونا در میان پناه جویان غیرقانونی

ترکیه در حال حاضر با احتساب کل آوارگان سوری و مهاجرین و پناه جویان کشورهای دیگر٬ پذیرای 5 میلیون نفر تبعه خارجی است. اما علاوه بر آمار ثبت شده آوارگان و پناه جویان٬ در اغلب شهرهای ترکیه و به ویژه در استانبول٬ صدها هزار نفر پناه جوی غیرقانونی٬ بلاتکلیف و پنهان زندگی می نمایند که در حال حاضر برای حفظ سلامتی شهفرایندان ترکیه و مبارزه با کرونا٬ به بمب ساعتی تبدیل شده اند.

پروفسور مراد اردوغان رئیس گروه مهاجرین در دانشگاه مشترک ترکیه و آلمان٬ به تفصیل به خطرات این موضوع پرداخته و معتقد است که اگر در این مورد تدبیری اندیشیده نگردد٬ کل ترکیه در خطر خواهد بود.

بنا به آمارهای اعلام شده از سوی این استاد دانشگاه٬ در حال حاضر در ترکیه٬ دست کم بین 800 هزار نفر تا 1 میلیون نفر پناهجوی غیرقانونی٬ بلاتکلیف و پنهان زندگی می نمایند که غالباً در خانه های کوچک و پرجمعیت ساکن شدهاند.

آنان از ترس آن که توسط پلیس دستگیر شده و به کشورهایشان بازگردانده شوند٬ جرات ندارند از خانه بیرون بیایند و حتی در مواقعی که دچار بیماری می شوند٬ به هیچ درمانگاه و بیمارستانی نمی فرایند.

تنها در 5 سال اخیر نزدیک به 485 هزار پناهجوی غیرقانونی افغان در ترکیه دستگیر شده اند و بعد از افغان ها٬ پاکستانی ها و عراقی ها نیز در رده های بعدی ورود پناه جوی غیرقانونی به ترکیه قرار دارند.

چالشی به نام نظارت بر فضای مجازی

مخالفین اردوغان در فضای مجازی علیه دولت و رئیس جمهور تبلیغ می نمایند و معتقدند که حزب حاکم از مدیریت مبارزه با کرونا عاجز است. دولت هم تا جایی که بتواند با این موضوع مقابله میکند.

البته این فقط مربوط به مقطع فعلی نیست. چرا که در سالیان گذشته٬ مقامات سیاسی و امنیتی ترکیه٬ نسبت به فضای مجازی بسیار حساس شده اند.

هزاران نفر از شاگردان گولن و طرفداران پ.ک.ک٬ در اروپا و آمریکا و بعضاً در داخل ترکیه در فضای مجازی علاوه بر سیاه نمایی تبلیغاتی علیه دولت اردوغان٬ در حال سازماندهی فعالیت های پنهانی خود هستند و این موضوعی است که مقامات امنیتی آنکارا را نگران نموده است.

اما مخالفین معتقدند که این ها همه بهانه است و حزب حاکم می خواهد به بهانه مبارزه با ترور٬ تمام حوزههای آزادی فردی و اجتماعی را در فضای مجازی از بین ببرد.

خانم فسون سارپ نبیل از تحلیل گران مخالف دولت ترکیه امروز در تحلیل مفصلی به این موضوع پرداخته و اعلام نموده که در حال حاضر٬ مقامات دولتی با اختصاص بودجه و منابع انسانی و تجهیزات بسیار٬ علاوه بر توییتر٬ واتساپ٬ فیسبوک و اینستاگرام را هم کنترل می نمایند و به راحتی افراد را به دادگاه می کشانند.

تدابیر لازم برای نظامیان

خلوصی آکار وزیر دفاع ترکیه اعلام نموده که به منظور کنترل ویروس کرونا در میان نیروهای نظامی٬ ترخیص سربازانی که خدمت خود را به سرانجام رسانده اند و همچنین اعطای مرخصی فعلاً لغو شده و جذب سربازان جدید نیز متوقف شده است.

خلوصی آکار همچنین اعلام نموده که به منظور حفظ جان سربازان و نظامیان ترکیه در خارج از مرزهای این کشور٬ تدابیر ویژه ای اتخاذ شده و به ویژه در شمال سوریه در خصوص ورود کلیه افراد به مناطق محل حضور نظامیان ترکیه٬ قوانین سخت گیرانه وضع شده است.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 14 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: fazenama.ir شناسه مطلب: 361

به "گزارش، ترکیه در جستجوی شرایط پایدار در مهار کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گزارش، ترکیه در جستجوی شرایط پایدار در مهار کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید