نکات بهداشتی برای بچه ها

به گزارش مجله فازنما، عادت های بهداشتی همواره کم کم در ایام خرد سالی به کودک فهمانیده می شوند. اهمیت یک رژیم سالم از اولین مواردی می باشد که والدین کودک بایستی همواره سعی در فهماندن آن به فرزند خود نمایند. زمانی که یک عادت بهداشتی در سال های

نکات بهداشتی برای بچه ها

ترجمه و تألیف: حمید وثیق زاده انصاری

منبع:راسخون

امروزه ضروری است تا والدین با مبارزه با مسائل بهداشتی، به نحوی طبیعی به فکر حفظ سلامت بچه هایشان باشند.

عادت های بهداشتی همواره کم کم در ایام خرد سالی به کودک فهمانیده می شوند. اهمیت یک رژیم سالم از اولین مواردی می باشد که والدین کودک بایستی همواره سعی در فهماندن آن به فرزند خود کنند. زمانی که یک عادت بهداشتی در سال های اولیه عمر به کودک القاء گردد، تنها می تواند به رشد کلی وی یاری کند و او را به فردی مسئولیت پذیر تبدیل نماید. با صرف زمان و توجه از جانب شما، بچه ها به درک اهمیت عادات بهداشتی مقید می شوند. در این جا مجموعه ای از نکات مرتبط با بهداشت کودک آورده شده است. با این نکات، بچه ها می توانند فرا گیرند تا در مدت سال های رشدشان از خود مراقبت به عمل آورند.

نکاتی برای سالم نگه داشتن بچه ها

به فرزند خود اهمیت امور بهداشتی را بیاموزید. روز را حتماً بایستی با صبحانه ای کامل آغاز نمود. یاری کنید کودک بیاموزد که چرا اوقات صبحانه برای روز دارای اهمیت می باشند. شما می توانید نموداری از خوراک های مختلف صبحانه درست نمایید و به او اهمیت بسیاری از مواد مغذی را برای بدن بگویید.

میوه ها و سبزیجات سبز در رژیمی سالم مؤثر می باشند. کودک شما باید بداند که مزیت میوه ها بر غذاهای بسته بندی شده چه می باشد. ضروری است تا شما در طول اوقات صبحانه از میوه استفاده نمایید و یا یک عدد را در وعده ناهار خود جای دهید. برای جلو گیری از یک نواختی، این امر را با خوردن آب میوه های تازه و یا حتی سالادهای میوه جالب گردانید.

بچه ها از بسیاری از چیزهایی که برای رشدشان بسیار مهم است مطلع نمی باشند. به اسم والدین، شما بایستی اطمینان حاصل فرمایید که کودکتان اندازه زیادی آب و مایعات در طول روز می نوشد. مایعات شامل آب میوه های تازه می باشند. اطمینان حاصل نمایید که فرزندتان یک بطری آب میوه تازه با خود به مدرسه می برد.

بچه ها بایستی از همان سنین پایین با اهمیت ورزش کردن آشنا شوند. به بچه هاتان چند حرکت ورزشی پایه ای را که می توان در خانه به انجام رسانید یاد دهید. تمرینی عادی که شامل راه رفتن و یا شنا کردن گردد می تواند به بچه ها یاری نماید تا به مدیریت این فعالیت ها بر مبنای روزانه بپردازند. با بزرگ شدن آنها این فعالیت ها به طور طبیعی بدل به بخشی از زندگی آنها می شوند.

بچه ها هم چنین بایستی از مسائل بهداشتی مطلعی یابند. نوباوگان بایستی چیزهایی از قبیل احتیاج به شستن دست ها قبل و بعد از وعده غذایی را یاد بگیرند. برای بچه ها خردسال، شما می توانید از روالی یک نواخت برای آوردن آنها به درون این فرآیند استفاده نمایید. آنگاه مطمئناً بچه ها پس از این که با اهمیت بهداشت شخصی آشنا شدند، این امر را به بخشی از روال عادی زندگیشان تبدیل می کنند.

مراقبت از سلامت دندان بایستی از سنینی پایین آغاز گردد. انجام دو بار مسواک کردن در طول روز برای سالم و نمیز نگاه داشتن دندان ها لازم می باشد. شما می توانید به کودکی که واقعاً از مسواک کردن دندان ها به طور روزانه لذت نمی برد وعده خواندن داستان به هنگام خواب بدهید. این امر را به کاری لذت بخش تبدیل نمایید تا این که از چیزی شبیه به تنبیه بهره ببرید.

با بزرگ تر شدن کودک، شما بایستی به کودک یاری نمایید تا جدولی درباره غذاهایی که بایستی بر مبنایی تعیین از آن ها پرهیز کنند را نگه دارند. در صورتی که کودک شما تمایل دارد تا از غذاهایی هم چون سیب زمینی سرخ نموده و بستنی لذت ببرد چندان سخت گیری ننمایید. به سادگی به فرزندتان بیاموزید که چگونه با هوش باشد و تنها گاه گاهی از این قسم غذاها تغذیه کند.

ممکن است در صورت شامل نشدن ویتامین در رژیم غذایی به اندازه کافی، لازم باشد فرزند شما به اندازه ای تعیین ویتامین مصرف نماید. با دکترتان درباره مصرف ویتامین هماهنگ کنید تا از اندازه صحیح مصرف ویتامین اطمینان حاصل نمایید. قرص های ویتامینی با بسته بندی هایی مجذوب کننده وجود دارند. عموماً، به علت وجود محصولاتی که به شکلی خلاقانه در این روزها در دست رس می باشند بچه ها بر این باور هستند که به جای دارو آب نبات می خورند. این کار هم چنین می تواند روشی جای گزین برای افزودن اقلام غذایی به رژیم غذایی باشد، که منبعی سرشار از ویتامین می باشند. پزشک شما برترین فردی می باشد که می تواند رژیم غذایی شما را طرح ریزی نماید.

هم چنین ضروری است تا والدین اطمینان حاصل کنند که کودک آنها به اندازه کافی می خوابد. کودک به تعادلی سالم بین فعالیتها و بازی کردن احتیاج دارد. گاهی اوقات زمان زیادی به طول می انجامد تا بچه ها به خواب فرایند. شما می توانید به هنگام خواب یک داستان تعریف نمایید یا به سادگی و با ملایمت با کودک سخن گویید. این امر یاری می کند تا کودک به صورت طبیعی به خواب رود. این امر سبب می گردد تا بچه ها در سلامتی خوب باقی بمانند و در طول روز فعال باشند.

بچه ها درست از همان سنین پایین به مهر و محبت و مراقبت بسیاری احتیاج دارند. به همراه کوله باری از عشق، این نکات بهداشتی به تندرست بودن کودکتان و خندان بودن او در طول روز یاری می کنند!

منبع: راسخون
انتشار: 23 مهر 1400 بروزرسانی: 23 مهر 1400 گردآورنده: fazenama.ir شناسه مطلب: 1230

به "نکات بهداشتی برای بچه ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نکات بهداشتی برای بچه ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید