نکاتی درباره غرق شدن در آب؛ بی گدار به آب نزنید

به گزارش مجله فازنما، آمارها نشان می دهد بیشتر افرادی که بر اثر غرق شدن در آب جان می سپارند، در محیط های کنترل نشده و پرت مشغول شنا کردن بوده اند. آشنا نبودن با بستر ساحل و شیب تند آن یکی از بزرگ ترین عوامل غرق شدگی است. رفتن به ساحل های پرت و دور افتاده به این بهانه که می خواهم راحت باشم، یک اشتباه بزرگ است.

نکاتی درباره غرق شدن در آب؛ بی گدار به آب نزنید

پیش از این که از غرق شدن در آب بگوییم، بهتر است بدانید آب تنی کردن لذت بخش است. حال آدم را جا می آورد. خصوصاً اگر در اوج گرمای تابستان باشیم. با آغاز فصل گرم، مردم دسته دسته به استخرها، سدها، رودخانه و ساحل دریاها هجوم می آورند. آن ها می خواهند با سپردن تن شان به دست آب های خنک، تفریحی نمایند و لذت ببرند. با گرمای کلافه نماینده هوا هم مقابله نمایند. اما این آب خنک و آرامش بخش می تواند یک خطر بالقوه باشد. با خبرنگاران همراه باشید تا درباره راه های جلوگیری از غرق شدن در آب در سفرهای تابستانی بیشتر بدانیم.

توجه به آمارهایی که هر سال وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سازمان آتش نشانی، جمعیت هلال احمر و اداره پزشکی قانونی از تعداد غرق شدگان می دهند، گویای آن است که در محیط های آبی باید هوشیارانه برخورد کرد و بی گدار به آب نزد.

یک اتفاق غمگین

ساحل و تفریحات آبی مهم ترین انگیزه سفر در تمام جهان هستند. مخصوصاً در فصل گرم. غرق شدن چند گردشگر می تواند یکی از غمگین ترین خبرهایی باشد که در فصل تابستان می شنویم. شاید برای تان جالب باشد اگر بدانید 90 درصد غرق شدگی ها در آب شیرین مانند: استخر، رودخانه، دریاچه و 10 درصد آن در آب شور دریا و اقیانوس ها اتفاق می افتد. غرق شدگی یعنی این که آب درون ریه ها برود، اکسیژن به بدن نرسد و فرد بر اثر خفگی فوت کند. غمگین است. این طور نیست؟

هر گردی گردو نیست

شنا کردن در آب های طبیعی با شنا در استخر تفاوت های زیادی دارد. حتی اگر در استخر شناگر ماهری هستید، هیچ تضمینی وجود ندارد که در آب دریا و رودخانه خطری تهدیدتان نکند.

اصلی ترین دلایل غرق شدن در آب

در این جا با اصلی ترین دلایلی که منجر به غرق شدن در آب می گردد، آشنا می شوید.

مسلط نبودن به تکنیک های شنا

شنا در استخر سرپوشیده، با کف کاشی شده و موسیقی که از بلندگوهای سالن پخش می گردد، با شنا در آب رود یا دریایی که هر لحظه در آن امکان خیزش موج های بلند وجود دارد، بسیار فرق می نماید.

شرایط ساحل

برخی از ساحل ها به صورت ناگهانی عمیق می شوند و شیب بستر آن ها خیلی تند است. ساحل های سنگی بدترین مکان برای شنا کردن هستند.

جریا ن های شکافنده

شنیده اید که برخی ها خالی شدن زیر پای شان را از ترسناک ترین خاطرات شنا در ساحل بیان می نمایند؟ این خالی شدن زیر پا همان چیزی است که با نام جریان های شکافته از آن یاد می گردد.

رژیم موج

باد و نیروی جزر و مد موج ها را به وجود می آورند. گاهی باد شدیدی که در آن سوی ساحل می وزد، یا حتی تغییر ناگهانی فشار هوا بین دو نقطه از ساحل، می تواند موج های بلند و قوی ایجاد کند. این موج ها توانایی ویران کردن بناهای مسکونی را هم دارند. چه رسد به یک انسان با میانگین وزن 80 کیلوگرم!

ترس از غرق شدن و غش کردن

خیلی از افراد پیش از این که واقعاً غرق شوند، دست و پای خود را گم می نمایند و از ترس غرق شدن و مرگ، دچار چنان استرس شدیدی می شوند که غش می نمایند. آدمی که وسط آب های عمیق غش کند، چه می گردد؟ متاسفانه غرق می گردد. خونسرد بودن بهترین کاری است که هنگام شنا در آب های طبیعی از دست تان بر می آید.

به دام افتادن در آب و ناتوانی در حرکت دادن اعضا

خزه ها و گیاهان آبزی، تکه های الوار یا سازه های آجری در آب از مهم ترین عوامل گرفتار شدن شناگران هستند. به دام افتادن در چنین موقعیتی و ناتوان بودن از حرکت دست و پا موجب خفگی و غرق شدن می گردد.

کاهش دمای بدن

آب های آزاد محیط هایی خنک هستند. خیلی دیر و به کندی حرارت خورشید را جذب می نمایند. دمای این محیط ها از 5 تا 15 درجه سانتی گراد در تغییر است. فرو رفتن ناگهانی در آب و کاهش سریع دمای بدن، می تواند شوک آور باشد؛ نفس نفس زدن های کوتاه را به دنبال داشته و از این طریق آب وارد ریه ها کند. یا با بالا رفتن ناگهانی فشارخون خطر سکته قلبی را افزایش دهد. اگر باد نیز با آب خنک همراه گردد، می تواند فلج موقت و ناتوانی در شنا کردن را به دنبال داشته باشد و در نهایت سبب غرق شدگی گردد.

مواظب باشید سرتان زیر آب نرود

آمارها نشان می دهد بیشتر افرادی که بر اثر غرق شدن در آب جان می سپارند، در محیط های کنترل نشده و پرت، مشغول شنا بوده اند. آشنا نبودن با بستر ساحل و شیب تند آن، یکی از بزرگ ترین عوامل غرق شدگی است. پیش روی کردن در حریم آب کار عاقلانه ای نیست. یک موج مرتفع و پیش بینی نشده، می تواند افرادی را که در فاصله زیادی از ساحل شنا می نمایند تا اعماق آب ببرد و این طریق خفگی را به دنبال داشته باشد.

اگر به شنا در آب های طبیعی و غیر قابل پیش بینی تسلط ندارید، هیچ گاه بدون همراه داشتن لوازم جانبی به آب نزنید. جلیقه نجات یا تیوپ لاستیکی حداقل امکاناتی است که می توانید با خود همراه داشته باشید. در ساحل های کنترل شده ای که امکاناتی مانند نجات غریق دارند، شنا کنید. رفتن به ساحل های پرت و دور افتاده به این بهانه که می خواهم راحت باشم ، یک اشتباه بزرگ است.

منبع: پیام دلتا
انتشار: 16 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: fazenama.ir شناسه مطلب: 125

به "نکاتی درباره غرق شدن در آب؛ بی گدار به آب نزنید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نکاتی درباره غرق شدن در آب؛ بی گدار به آب نزنید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید