مهم ترین خواص آلوئه ورا برای سلامتی چیست؟

به گزارش مجله فازنما، خواص آلوئه ورا، این گیاه شگفت انگیز، با وجود قدمتی هزارساله، چند سالی می گردد که مورد توجه فعالان صنعت غذا و دارو قرار گرفته است. گرچه این گیاه مجذوب کننده، سال ها قبل از رسیدن به معروفیت، دست کمک طبیعت برای درمان سوختگی و زخم بدن انسان هایی بوده است که در محروم ترین نقاط زمین، پناهی جز طبیعت نداشته اند.

مهم ترین خواص آلوئه ورا برای سلامتی چیست؟

آلوئه ورا یا آلوئه باربادنسیس، گیاهی ضخیم و با ساقه های کوتاه است که میزان زیادی آب در برگ های خود ذخیره می نماید. این گیاه فوق العاده از خانواده کاکتوس ها که علاوه بر درمان سوختگی و آسیب های پوستی، خواص چشم گیر دیگری هم دارد که می تواند برای سلامتی مفید باشد. در این مقاله 8 مورد از مهم ترین خواص آلوئه ورا و تاثیر آن بر سلامت جسم را آنالیز می کنیم.

سرشار از مواد مغذی

آلوئه ورا با برگ های سبز، ضخیم، نوک تیز و گوشتی اش شناخته می گردد. برگ هایی که طول آن ممکن است به 30 تا 50 سانتی متر برسد. هر برگ حاوی یک بافت لزجی به نام ژل آلوئه ورا است که آب را در خود ذخیره می نماید و باعث ضخامت برگ ها می گردد.

بافت ژله ای پر از آب این گیاه، همان ماده ای ست که در صنایع غذایی، دارویی، آرایشی و بهداشتی مورد استفاده قرار می گیرد. این ژل، حاوی بیش تر ترکیبات زیست فعال مفید در گیاه مانند: ویتامین ها، مواد معدنی، آنتی اکسیدان ها و اسیدهای آمینه است. در واقع یکی از فواید آلوئه ورا وجود مواد مغذی و ارزشمند برای بدن است که به میزان کافی در برگ های قطور این گیاه عجیب یافت می گردد.

آلوئه ورا، آنتی اکسیدان و ضدباکتری

آنتی اکسیدان ها در حفظ سلامت بدن نقش مهمی دارند. ژل آلوئه ورا حاوی میزان قابل توجهی آنتی اکسیدان از خانواده پلی فنول هاست. پلی فنول ها همراه با چند ترکیب باارزش دیگر موجود در آلوئه ورا، در مهار رشد باکتری های خاصی که باعث ایجاد عفونت در بدن انسان می شوند، نقش مهمی ایفا می نمایند.

آلوئه ورا یک ضدباکتری و ضدویروس است. ضدعفونی نمایندگی را می توان از خواص آلوئه ورا برشمرد. یک ویژگی خاص که باعث می گردد این گیاه در بهبود زخم و درمان مسائل پوستی بسیار موثر باشد.

تسریع بهبود زخم

رایج ترین شکل استفاده از آلوئه ورا، مصرف موضعی آن است. براساس مطالعات اجرا شده روی خواص آلوئه ورا، این گیاه به عنوان یک درمان موضعی موثر برای سوختگی های درجه یک و دو محسوب می گردد. مطالعات تجربی در خصوص فواید آلوئه ورا ثابت می نماید که استفاده از این گیاه اعجاب انگیز در مقایسه با داروهای معمول، می تواند فرایند بهبود سوختگی را حدود 9 روز کاهش دهد. بعلاوه باعث جلوگیری از قرمزی، خارش و عفونت زخم گردد.

کاهش پلاک دندان

پوسیدگی دندان و بیماری های لثه، شایع ترین بیماری دهان و دندان هستند. برترین راه برای جلوگیری از پوسیدگی دندان، کاهش تجمع پلاک یا بیوفیلم های باکتریایی روی دندان است. یکی از خواص آلوئه ورا کاهش این باکتری ها در دهان است.

براساس یک آزمایش که بین 300 فرد سالم انجام شد، دهان شویه آب آلوئه ورا 100% خالص را با دهان شویه کلرهگزیدین مقایسه کردند. نتیجه شگفت انگیز بود! پس از 4 روز استفاده، دهان شویه آب آلوئه ورا به میزان کلرهگزیدین در کاهش پلاک دندان موثر بود.

بعلاوه ادامه این مطالعات به مدت 15 تا 30 روز ثابت کرد که الوئه ورا در نابودی باکتری فراورینماینده پلاک استرپتوکوک موتانس در دهان و مخمر کاندیداآلبیکنس موثر است. قطعا برای شما هم تازگی دارد که شستن دهان با عصاره آلوئه ورا و داشتن دندان هایی سالم و درخشان را از فواید آلوئه ورا بدانید.

درمان آفت دهان

یکی از عجیب ترین خواص آلوئه ورا درمان آفت دهان است. به احتمال زیاد، شما هم حداقل یک بار در زندگی آفت دهان را تجربه نموده اید. زخمی که زیر لب یا داخل دهان ایجاد می گردد و حدود یک هفته غذاخوردن را به بزرگ ترین مشکل زندگی بدل می نماید. یکی از خواص آلوئه ورا، سرعت بخشیدن به فرایند درمان این زخم ها در دهان است.

نوشیدن عصاره آلوئه ورا یا استفاده مکرر از دهان شویه این گیاه ارزشمند، در کاهش میزان آفت دهان و درد ناشی از آن بسیار موثر است. گرچه در مقایسه با درمان مرسوم آفت یعنی کوتیکواستروئیدها بهتر عمل نمی نماید اما بسیار ارزان و یک درمان طبیعی و بدون عوارض برای زخم دهان است.

ملین و ضد یبوست

یکی دیگر از خواص آلوئه ورا، ملین بودن و درمان یبوست است. این ویژگی به لاتکس، ماده زرد چسبنده ای که دقیقا زیر پوست برگ وجود دارد مربوط می گردد. مسئول اصلی ترکیبات ملین موجود در آلوئه ورا، آلوئین یا باربالوئین نامیده می گردد. نوشیدن روزانه یک لیوان نوشیدنی آلوئه ورا می تواند در درمان یبوست بسیار موثر باشد و شما را از فواید آلوئه ورا بهره مند کند.

باید توجه داشته باشید که بر خلاف باور رایج، آلوئه ورا در درمان بیماری های گوارشی مانند سندروم روده تحریک پذیر یا التهاب روده، آن چنان موثر نیست. پس در مصرف آن به شکل خوراکی زیاده روی نکنید و ملین بودن را به عنوان یکی از خواص آلوئه ورا همواره در نظر داشته باشید تا با اختلال در فرایند دفع، به خود آسیب نزنید.

آلوئه ورا، ضد چروک طبیعی

کاهش چین وچروک و حفظ طراوت و شادابی پوست را می توان مجذوب کننده ترین خواص آلوئه ورا دانست. ژل آلوئه ورا با آب رسانی کامل پوست و خاصیت آنتی اکسیدانی می تواند فرایند پیری پوست را به تعویق بیندازد. آلوئه ورا با حفظ رطوبت پوست می تواند درمان موثری برای خشکی باشد. این گیاه شگفت انگیز در درمان آکنه، اگزما و پسوریازیس نقش مهمی دارد؛ تا جایی که سلامت و زیبایی پوست را می توان از فواید آلوئه ورا و نتیجه گنجاندن آن در سبد غذایی برشمرد.

بر اساس مطالعات اجرا شده روی 30 زن بالای 40 سال در یک دوره 90 روزه، مصرف ژل آلوئه ورای خوراکی، باعث فراوری کلاژن و بهبود خاصیت ارتجاعی پوست شد. خاصیتی که باعث جوانی و شادابی پوست می گردد.

کنترل دیابت

کنترل دیابت از خواص آلوئه ورا و فواید ارزشمند این گیاه همه فن حریف است. آلوئه ورا، حساسیت به انسولین را افزایش می دهد و باعث کاهش سطح قند خون می گردد. به همین علت مصرف آن، اغلب به مبتلایان پیش دیابت و دیابت نوع دو توصیه می گردد.

تا این جا از خواص آلوئه ورا گفتیم و از تاثیر فوق العاده آن بر سلامت پوست و ترمیم زخم. حال که مطمئن شدید بهبود سوختگی یکی از فواید آلوئه ورا محسوب می گردد، طرز تهیه ماسک آلوئه ورا برای آفتاب سوختگی را به شما آموزش می دهیم تا درصورت بروز مشکل بتوانید در کم ترین زمان ممکن با یاری آلوئه ورا مرهمی برای درد و سوختگی بسازید.

درمان آفتاب سوختگی با آلو ورا

آفتاب سوختگی مشکل رایج فصل تابستان است؛ به ویژه برای آن ها که اهل ورزش و گشت وگذار در طبیعت و سواحل هستند. اولین توصیه ما به شما استفاده منظم از ضد آفتاب متناسب با نوع پوستتان است. اما اگر با وجود استفاده از ضدآفتاب باز هم دچار آفتاب سوختگی شدید، اصلا نگران نباشید. فقط کافی ست یک برگ تپل از آلوئه ورا پیدا کنید و با خیار تازه، یک ماسک خانگی برای سوختگی صورت بسازید.

مواد لازم

  • آلوئه ورا 1 برش کوچک
  • خیار 1 عدد

طرز تهیه

  1. ژل موجود در برگ آلوئه ورا را با یک قاشق خارج کنید، خوب هم بزنید و داخل یخچال بگذارید.
  2. خیار را با پوست سبزش رنده کنید و به ژل آلوئه ورا اضافه کنید.
  3. ترکیب خنک و آب رسان را روی پوست صورت و گردن بمالید و در جهت وزش باد دراز بکشید.
  4. حداقل 20 دقیقه صبر کنید، بخش زیادی از آلوئه ورا جذب پوست می گردد.
  5. مواد به جای مانده روی پوست را با آب سرد بشویید و اجازه دهید با دمای محیط خشک گردد.

ویتامین A موجود در خیار و آب رسانی فوق العاده آلوئه ورا باعث بهبود آفتاب سوختگی در کم ترین زمان ممکن می گردد. استفاده از این ماسک و بهره مندی از فواید آلوئه ورا به شما در داشتن یک پوست سالم و شاداب یاری می نماید.

حرف آخر

آلوئه ورا گیاهی از خانواده کاکتوس است که شرایط نگهداری نسبتا ساده ای دارد. خواص آلوئه ورا آن قدر چشم گیر است که پس از مطالعه این مقاله بتوانیم از شما بخواهیم برای زیباترکردن زمین و فضایی که در آن زندگی می کنید و برای بهره مندی از فواید آلوئه ورا برای پوست و سلامتی، در گلدان یا باغچه، آلوئه ورا بکارید. این گیاه معجزه گر را با خواص بسیارش به خودتان و دیگران هدیه دهید و به ارزان ترین شکل ممکن از پوستتان در برابر سوختگی محافظت کنید.

منبع: اسنپ مارکت
انتشار: 31 خرداد 1401 بروزرسانی: 31 خرداد 1401 گردآورنده: fazenama.ir شناسه مطلب: 1474

به "مهم ترین خواص آلوئه ورا برای سلامتی چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مهم ترین خواص آلوئه ورا برای سلامتی چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید