منابع اقتصادی خرید دانشسرا رشت هنوز تامین نشده، مالک هم هیچ همکاری برای حفظ بنا نمی کند

به گزارش مجله فازنما، مسعود حلاج پور، مدیرکل اداره میراث فرهنگی استان گیلان در این باره اظهار کرد: بنا تاریخی دانشسرا در محله قدیمی ساغریسازان شهر رشت واقع شده و در تاریخ 2 مرداد 87 با شماره 23046 در فهرست آثار ملی به ثبت رسید و از بناهای با ارزش این شهر محسوب می گردد.

منابع اقتصادی خرید دانشسرا رشت هنوز تامین نشده، مالک هم هیچ همکاری برای حفظ بنا نمی کند

مالک هیچ همکاری برای حفظ بنا نمی نماید

او افزود: این بنا در مالکیت بخش خصوصی واقع شده است که ایشان نیز با توجه به منافعی که از ملک دارد هیچ گونه همکاری برای حفاظت از بنا با اداره کل میراث فرهنگی استان نمی نماید. مکاتبابات متعددی هم با او داشتیم اما هنوز نتوانستیم منابع اقتصادی خرید ملک را تا به امروز تامین کنیم.

حلاج پور ادامه داد: در سال های اخیر اداره کل میراث فرهنگی استان گیلان برای خرید این ملک اعلام آمادگی کرد که مالک حاضر به فروش و واگذاری آن به میراث فرهنگی نشد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گیلان مطرح کرد: این افراد در کنار دانشسرا عرصه ای دارند که می خواهند بنا تاریخی را برای گسترش آن از بین ببرند و ظاهرا برای برای حفاظت از این ساختمان هیچ کوششی نمی نمایند. ساختمان هم به دلیل بارندگی و رطوبت شمال کم کم در حال از بین رفتن است.

او افزود: البته شورای شهر رشت حدود یک ماه پیش به درخواست میراث فرهنگی، مصوبه ای را به تائید رساند که شهرداری رشت را مکلف به خرید این دانشسرا تاریخی می نماید. تا آن جا هم که خبر دارم کوشش برای خرید این ملک از سوی شورا و شهرداری در حال اجرا است و این اداره نیز آمادگی لازم را برای بازسازی و نگهداری این بنا بدون هیچ چشم داشتی دارد.

کوشش برای حفظ عمارت های تاریخی استان

او در بخش دیگری از صحبت های خود توضیح داد: در استان گیلان ما بیش از 530 ساختمان تاریخی داریم که ثبت ملی هستند و از این تعداد 221 ساختمان در اختیار 41 دستگاه های دولتی است که 42 درصد از ساختمان های ثبت ملی استان گیلان را این آمار تشکیل می دهد. خوشبختانه سال جاری با کوشش همکاران اداره کل میراث فرهنگی و حمایت وزارت میراث با هماهنگی کلانشهر رشت در بحث حفظ این بناها همکاری داشته ایم.

بازسازی و تبدیل شدن 5 عمارت تاریخی در رشت

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری افزود: 5 ساختمان بسیار با ارزش رشت در حال بازسازی و تبدیل به موزه هستند که از جمله می توان به عمارت تاریخی پدری میرزاکوچک خان، خانه میرزا خلیل رفیع اولین شهردار رشت با یاری شهرداری و سازمان مدیریت و برنامه ریزی در حال تبدیل به خانه مشروطیت است. عمارت کلاه فرنگی و ساعت رشت هم در آینده نزدیک به موزه تبدیل می شوند. به تازگی نیز کار احیا، بازسازی و نگهداری و تغییرکاربری کاخ سردار امجد در تالش را انجام می دهیم. ساختمان شیلات کیاشهر نیز در حال آنالیز برای تغییر کاربری و تبدیل شدن به موزه شیلات و خاویار ایران است.

نگهداری همه عمارت های تاریخی کاری غیرممکن است

وی با بیان این که اقدامات خوبی در استان گیلان برای حفظ و بازسازی بناهای تاریخی با توجه به قلیل بودن بودجه وزارت میراث دارد صورت می گیرد، گفت: در حفاظت از عمارت های تاریخی با توجه به تعداد بسیار زیاد و انبوه این ساختمان ها اداره کل میراث فرهنگی به عنوان یک دفتر سیاست گذار اگر بخواهد همه این ساختمان های تاریخی را که مالکان آن ها نسبت به حفظ و نگهداری شان بی توجه هستند اقدام کند، تقریبا باید بگویم که این یک فرض محال و کاری غیرممکن است.

حلاج پور مطرح کرد: برای خرید ساختمان تاریخی دانشسرا باید از سوی شورای برنامه ریزی استان یا وزارت میراث هزینه ای به اداره کل گیلان پرداخت گردد. البته در سطح وزارتخانه همواره وزیر به این موضوع اشاره نموده که با کمبود منابع روبرو هستیم.

وی توضیح داد: از مالکان بنا با توجه به قدمت و سابقه تاریخی آن انتظار داریم نسبت به حفاظت آن کوشا باشند. گیلان به دلیل رطوبتی بودن و آب و خاکی که دارد بناها خیلی زود دچار تخریب و پوسیدگی می شوند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گیلان ادامه داد: ساختمان هایی که برای ما از اهمیت بالایی برخوردارند با توجه به ماده 98 برنامه ششم که دستگاه ها را مکلف می نماید نسبت به حفاظت از بازسازی بناهای تاریخی هر منطقه با استفاده از سرمایه و اعتبارات درون دستگاهی تحت نظارت میراث فرهنگی کوشا باشند، در صورت تامین بودجه از سوی وزارتخانه و شورای برنامه ریزی نسبت به نگهداری این بناها اقدام می کنیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بیان نمود: از آن جا که مالکان بیشتر بناهای خصوصی تمایل به تخریب بنا داشته و یا می خواهند که با تغییر کاربری کسب و کاری جدید راه بیندازند ، در شورای شهر رشت با یاری اعضا مصوب کردیم که به سرمایه گذار یاری نموده تا بتوانند ساختماهای تاریخی شان را تغییر کاربری داده و با ایجاد سفره خانه و موزه هم برای خودشان درآمد زایی ایجاد گردد هم این که این بناها حفظ گردد زیرا اداره میراث فرهنگی موافق تخریب این بناها نیست.

ایلنا نوشت، او در ادامه گفت: هم ما باید در حفظ بناهای تاریخی مثل بناهای شهرهای تاریخی چون کاشان و اصفهان کوشا باشیم. البته در گیلان با توجه اقلیم آب و هوایی خاص آن و تراکم جمعیت و ارزش اضافه نموده، هزینه های نگهداری بناهای تاریخی زیاد است و همین موضوع سبب می گردد که با مسائل فراوانی در حفظ و نگهداری بناها روبه رو باشیم.

منبع: گردشبان
انتشار: 13 بهمن 1399 بروزرسانی: 13 بهمن 1399 گردآورنده: fazenama.ir شناسه مطلب: 816

به "منابع اقتصادی خرید دانشسرا رشت هنوز تامین نشده، مالک هم هیچ همکاری برای حفظ بنا نمی کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "منابع اقتصادی خرید دانشسرا رشت هنوز تامین نشده، مالک هم هیچ همکاری برای حفظ بنا نمی کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید