مزایای خوردن خیار؛ از کاهش وزن تا سلامت پوست

به گزارش مجله فازنما، خبرنگاران - ترجمه از صدف حقیقت: مصرف خیار معمولا بسیار مفید است. اندازه زیاد آب موجود در خیار این معنا را می دهد که این میوه کالری کمی داشته و می تواند به کاهش وزن یاری کند. از آنجایی که تقریبا همه افراد تصور می نمایند خیار از سبزیجات به شمار می رود، باید بدانید که در حقیقت میوه ای است که به خانواده گیاهانی مانند طالبی، کدو و هندوانه تعلق دارد.

مزایای خوردن خیار؛ از کاهش وزن تا سلامت پوست

با این وجود طعم متفاوت و کمی تلخ آن باعث می شود که مردم خیار را در انواع سالاد ها و دستور های غذایی مشابه استفاده نمایند. شما در ادامه این مطلب با مزایای سلامتی مصرف خیار در رژیم غذایی خود آشنا شوید. خیار را باید حتما با پوست بخورید چرا که پوست آن غنی از فیبر است و می تواند ناراحتی های معده مانند سوزش معده و احساس سنگینی در حین هضم را از کاهش دهد.

به علت اینکه خیار عمدتا از آب تشکیل شده، میزان زیادی کالری ندارد. هر 100 گرم از این میوه که 97 درصدش مایع است، تنها 13 کالری دارد. به علاوه مقدار کربوهیدرات خیار کم بوده و ویتامین آ، ب، ث و منیزیم بسیاری دارد. میزان بالای فیبر آن برای کاهش وزن نیز مناسب است. به علت ارزش غذایی بالا می توان گفت خیار یک ماده غذایی شگفت انگیز است که در موارد مختلف مفید خواهد بود.

فواید خیار برای پوست

معمولا خیار برای درمان های زیبایی مورد استفاده قرار می گیرد چرا که پوست خیار حاوی میزان زیادی ویتامین ث و اسید کافئیک است. این ریز مغذی ها به کاهش التهاب پوست یاری نموده، باعث از بین رفتن تحریکات و ناراحتی های پوستی می شوند و بعلاوه به سلامت کلی پوست نیز یاری می نمایند. به همین علت است که خیار در بسیاری از محصولات پوستی و اطراف چشم به کار برده می شوند. به علاوه خیار با بیماری های پوستی مانند پسوریازیس، اگزما و آکنه مبارزه می نماید. البته می توانید خیار را به صورت اسموتی و همراه با آب و لیمو هم مصرف کنید تا به تمیز کردن و پالایندگی بدن یاری کند.

فواید خوردن خیار برای بافت های بدن

مواد موجود در خیار حاوی میزان مشخصی از ماده ای است که به نام سیلیس شناخته می شود. این ماده قادر است بافت های بدن را تقویت و بازسازی کند. مصرف خیار به سلامت ماهیچه ها، تاندون ها، غضروف ها، رباط ها و استخوان های بدن یاری می نماید. این علت به میزان کافی مصرف خیار را توجیه خواهد نمود.

فواید خیار بر سیستم قلبی عروقی

خیار حاوی مواد معدنی متنوع مانند منیزیم، پتاسیم و فیبر است که به سلامت قلب یاری می نمایند. این ریز مغذی ها گردش خون را تسهیل نموده، موجب کاهش احتمال ابتلا به فشار خون بالا شده و فشار خون بالا را پایین می آورند.

مزایای گوارشی

با توجه به این حقیقت که خیار حاوی میزان زیادی آب، فیبر، منیزیم و پتاسیم است؛ مصرف این میوه به کاهش احتمال ابتلا به سوزش معده و احساس سنگینی یاری می نماید. باید این نکته را در نظر داشته باشید که این مواد معدنی بیشتر در پوست خیار یافت می شوند، پس بهتر است پوست آن را در زمان مصرف جدا نکنید. خیار یک ماده ادرارآور عالی است، به حذف چربی های ذخیره شده در بافت های بدن یاری می نماید و احتمال تجمع مایعات را کاهش می دهد.

خیار به عنوان محافظت نماینده

علاوه بر همه فواید گفته شده، مصرف خیار به این علت برای سلامتی مفید است که می تواند بدن را از عوامل مضر و آسیب رسان خارجی محافظت کند. اول از همه خیار قادر است مخاط معده و روده را ترمیم و مواد سمی و خطرناک را از بدن خارج کند. خیار به علت ویتامین های ب فراوانش، به تقویت و بهبود سیستم ایمنی یاری می نماید. بعلاوه ویتامین ث موجود در آن احتمال ابتلا به سرماخوردگی را کاهش داده و مرحله بهبود را تسریع می بخشد. در نهایت خیار شما را در برابر عناصر سمی موجود در مواد غذایی و محیط زیست اطراف مصون می دارد.

توصیه جدی

علی رغم همه مزایای گفته شده، بعضی از مسائل نیز در زمان مصرف خیار به وجود می آیند. خیار حاوی ماده ای به نام کوکوربیتاسین است که در صورت مصرف به مقدار زیاد ممکن است موجب نفخ شکم و دیر هضمی شود. به همین علت افرادی که همواره از مشکل دیرهضمی و نفخ رنج می برند، باید خیار را به مقدار کمتری مصرف نمایند. از آنجایی که خیار ادرار آور است، ممکن است باعث کاهش آب بدن شود. به همین علت برای جلوگیری از مشکل کم آبی بدن خیار را به میزان کافی مصرف کنید.

منبع: steptohealth

پ

منبع: برترین ها
انتشار: 20 مهر 1403 بروزرسانی: 20 مهر 1403 گردآورنده: fazenama.ir شناسه مطلب: 1737

به "مزایای خوردن خیار؛ از کاهش وزن تا سلامت پوست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مزایای خوردن خیار؛ از کاهش وزن تا سلامت پوست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید