مراقب قارچ های سمی باشید

به گزارش مجله فازنما، ستاد مرکزی اطلاع رسانی دارو ها و سموم دفتر نظارت و پایش مصرف فرآورده های سلامت سازمان غذا و دارو، در اطلاعیه ای نسبت به بروز مسمومیت با قارچ های سمی هشدار داد.

مراقب قارچ های سمی باشید

به گزارش گروه اجتماعی خبرنگاران، 1540 مورد در اثر مسمومیت با قارچ های خودرو و سمی در سال 1396 به بیمارستان ها مراجعه کرده اند که این آمار در سال 1397 به بیش از 1726 مورد و در نیمه نخست سال 1398 به 398 مورد رسیده است.

متأسفانه مصرف خوراکی قارچ های خودرو و سمی، منجر به فوت، نارسایی کبد و بستری شدن بسیاری از افراد شده است.

طبق آمار بیشترین مسمومیت در سال 1396 مربوط به شهر های استان کرمانشاه، آذربایجان غربی، لرستان، گلستان و کردستان، بیشترین مسمومیت در سال 1397 مربوط به شهر های استان کرمانشاه، گلستان، لرستان و همدان و بیشترین مسمومیت در سال 1398 مربوط به شهر های استان گلستان، لرستان، آذربایجان غربی، قزوین و شهرکرد بوده است.

در سه سال اخیر 400 تا 1800 مورد مسمومیت ناشی از مصرف قارچ های خودرو در بین هموطنانی که در مناطق غربی، کوهستانی و یا مرطوب کشور زندگی می نمایند بروز کرده است. این موارد با آموزش عمومی و اطلاع رسانی و ارائه هشدار به موقع قابل پیشگیری خواهد بود.

توجه به توصیه های عمومی می تواند از بروز مسمومیت و مرگ ناشی از قارچ های سمی جلوگیری کند.

از مصرف قارچ های خودرو مخصوصاً قارچ هایی که در کنار تنه درختان (به خصوص درختان خشک شده) می رویند و یا قارچ های فله ای جمع آوری شده توسط افراد بومی، خودداری کنید. برای حفظ سلامت خود و خانواده تان تنها قارچ هایی را که توسط مراکز مجاز و در بسته بندی های دارای مجوز می باشند، خریداری و مصرف نمائید.

شناسایی انواع خوراکی قارچ از انواع سمی تنها بر اساس خصوصیات ظاهری مانند شکل، رنگ، بو، قوام و مزه مشکل بوده و تنها توسط متخصصان و کارشناسان مجرب قارچ شناسی و گیاه شناسی امکان پذیر است؛ بنابراین به توصیه های بعضی از افراد در تشخیص انواع سمی از انواع خوراکی قارچ توجه نکنید.

مصرف قارچ ها توسط پرندگان و سایر جانوران اهلی و وحشی، نشان دهنده غیر سمی بودن قارچ برای انسان نمی باشد.

بعضی از روش ها و معیار های سنتی مانند: تغییر رنگ قاشق نقره در اثر تماس با قارچ، یا وجود حشرات در اطراف قارچ و محل رویش قارچ معیار علمی و صحیحی برای تشخیص عدم سمیت قارچ در همه موارد نیست.

بعضی از سموم موجود در قارچ های سمی، مقاوم به گرما بوده و فرآیند های آماده سازی غذا مانند: کباب کردن، آب پز کردن، سرخ کردن، بخار پز کردن قادر به تخریب کامل مواد سمی موجود در آن نمی باشد.

در صورت بروز علائم و نشانه های گوارشی (تهوع، استفراغ و اسهال) به صورت تأخیری (12-5 ساعت پس از مصرف خوراکی قارچ های خودرو)، هر چه سریع تر بیمار را به مرکز درمانی تخصصی مسمومیت هامنتقل کنید. در مواردی که علائم گوارشی به صورت تأخیری (با فاصله بیش از 6 ساعت از مصرف قارچ خودرو) رخ دهد این دسته از قارچ ها سمیت به مراتب بیشتری دارند و در سال های گذشته منجر به نارسایی حاد کبدی و مرگ تعدادی از هموطنانمان شده است.

انتقال سریع بیمار مسموم به یک مرکز درمانی تخصصی مسمومیت ها امکان درمان موفقیت آمیز را افزایش می دهد و هرگونه تأخیر در این امر سبب افزایش احتمال شکست درمان و حتی مرگ بیمار می گردد؛ بنابراین با مشاهده علائم و نشانه های بالینی اولیه به ویژه از نوع تأخیری در فردی با سابقه مصرف خوراکی قارچ خودرو، از هرگونه خوددرمانی و درمان علامتی پرهیز کرده و بیمار را در اسرع وقت به بیمارستان منتقل نمائید.

در صورت امکان، نمونه باقی مانده قارچ مصرف شده توسط بیمار را برای شناسایی کادر پزشکی در بیمارستان به همراه داشته باشید.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 7 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: fazenama.ir شناسه مطلب: 346

به "مراقب قارچ های سمی باشید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مراقب قارچ های سمی باشید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید