فواید موز برای سلامتی

به گزارش مجله فازنما، خوردن موز باعث جذب بیشتر آهن می گردد بعلاوه نفخ را کاهش می دهد و فرایند هضم را بهبود می بخشد و فواید دیگری برای کاهش وزن دارد.برای اطلاع بیشتر از این فواید با ما همراه باشید.

فواید موز برای سلامتی
موز فوایدی برای سلامتی دارد از جمله سلامت قلبی و عروقی، بهبود سلامت روانی، یاری به افزایش انرژی و ایمنی، پیش گیری از کم خونی، جلوگیری از زخم معده، و تسکین بیماری صبحگاهی و بعلاوه جلوگیری از دیابت ،کوری یاری می نماید. در این بخش از سلامت نمناک دلایلی برای خوردن موز وجود دارد که ممکن است هرگز به آن فکر ننموده باشید.

در هر صد گرم موز به میزان زیر مواد معدنی و انرژی موجود است:

انرژی 100 کالری

آب 70 گرم

پروتئین 8 گرم

چربی 2 گرم

قند 6/5 گرم

کلسیم 8 میلی گرم

فسفر 25 میلی گرم

آهن 7 میلی گرم

سدیم 1 میلی گرم

پتاسیم 370 میلی گرم

ویتامین A صدونود واحد

ویتامینB1 پنج میلی گرم

ویتامین B2 شش میلی گرم

ویتامینB3 هفت میلی گرم

ویتامین C ده میلی گرم

قوی ترشدن ماهیچه ها اگر بعد از ورزش، احساس می کنید که ماهیچه های تان درد می نماید یا به میزان کافی سریع رشد نمی نمایند ممکن است در رژیم غذایی به میزان کافی منیزیم نباشد. منبع خوب منیزیم، موز می تواند به انقباض عضلانی و تمدد اعصاب و نیز سنتز پروتیین یاری کند که به نوبه خود تود عضلانی را افزایش می دهد. جذب منیزیم به تسریع تجزیه تحلیل چربی یاری می نماید، فرآیندی که بدن چربی را آزاد می نماید.

شاد شدن سریعتر موز حاوی ویتامین ب9 (اسید فولیک)هستند که خواص ضد افسردگی دارند. به عبارت دیگر یاری می نماید سروتونین سریعتر وارد مغز گردد. مطالعه ای در مجله روانشناسی هندی نشان می دهد که بیماران مبتلا به افسردگی دارای میزان اسید فولیک هستند که به طور میانه 25 درصد کم تر از سطح افراد سالم است. بعضی پزشکان توصیه می نمایند که مصرف اسید فولیک را افزایش دهند

کم کردن استرس و اضطراب علاوه بر ب9، موز بعلاوه میزان زیادی تریپتوفان دارد که ممکن است مهم ترین ماده شیمیایی مغز باشد چون یک ضد افسرده طبیعی است و می تواند اضطراب و بی خوابی، و دیگر مسائل روحی مانند خستگی، عصبانیت، هیجان، عصبانیت و پرخاشگری را درمان کند. موز بعلاوه نور اپی نفرین دارد که به تنظیم استرس یاری می نماید.تحلیل چربی یاری می نماید، فرآیندی که بدن چربی را آزاد می نماید.1

موز ممکن است از سلامت قلب حمایت کندپتاسیم یک ماده معدنی است که برای سلامت قلب لازم است - به ویژه کنترل فشار خون. با وجود اهمیت پتاسیم، تعداد کمی از افراد پتاسیم کافی در رژیم غذایی خود دارند.

موز منبع غذایی عالی پتاسیم است. یک موز میانه (118 گرم) حاوی 9 درصد از RDI است.

یک رژیم غذایی غنی از پتاسیم می تواند به کاهش فشار خون یاری کند. و افرادی که میزان زیادی پتاسیم می خورند تا 27٪ خطر بیماری قلبی دارند.

علاوه بر این، موز حاوی میزان مناسبی منیزیم است که برای سلامت قلب نیز مهم است.

موز حاوی آنتی اکسیدان های قوی استمیوه ها و سبزیجات منابع عالی آنتی اکسیدان های غذایی هستند و موز نیز از این قاعده مستثنی نیست. آنها حاوی چندین نوع آنتی اکسیدان قوی هستند، از جمله دوپامین و کاتچین. این آنتی اکسیدان ها با بسیاری از مزایای سلامتی مانند کاهش خطر بیماری های قلبی و بیماری های دژنراتیو در ارتباط هستند.

دوپامین موجود در موز به عنوان ماده شیمیایی خوبی در مغز شما عمل می نماید. در حقیقت، دوپامین موجود در موز از سد خونی مغزی عبور نمی نماید. این به سادگی به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی به جای تغییر هورمون ها یا خلق و خو عمل می نماید.

بنابراین می توان گفت: موز دارای آنتی اکسیدان های زیادی است، که ممکن است به کاهش آسیب رادیکال های آزاد یاری کند و خطر ابتلا به بعضی بیماری ها را کاهش دهد.

موز ممکن است به شما یاری کند تا احساس سیری کامل تری داشته باشیدنشاسته مقاوم نوعی کربوهیدرات قابل هضم است - که در موز نارس و سایر مواد غذایی وجود دارد - که مانند فیبرهای محلول در بدن شما عمل می نماید. به عنوان یک قانون کلی، می توانید تخمین بزنید که هرچه موز سبزتر باشد، میزان نشاسته مقاوم آن بیشتر است.

از طرف دیگر، موزهای زرد و رسیده حاوی مقادیر کمتری از نشاسته مقاوم و فیبر کل هستند، اما دارای میزان بالاتری از فیبر محلول هستند. پکتین و نشاسته مقاوم هم اثرات کاهش اشتها دارند و هم احساس سیری بعد از غذا را افزایش می دهند.2

موز بی خوابی را درمان می نمایداین خاصیت موز هم به علت تریپتوفان tryptophan (یک پیش ماده برای ساخت سروتونین) است. به گفته کسی بیجورک Cassie Bjork، سردبیر زندگی سالم ، تریپتوفان trytptophan یک پیش ماده برای ساخت ملاتونین melatonin است که باعث افزایش آرامش شده و به خواب منظم یاری می نماید. برای این منظور می توانید قبل از خواب به جای قرص خواب آور یک عدد موز بخورید.

موز عضله سازی می نمایداگر بعد از ورزش در ماهیچه هایتان احساس درد کردید یا به میزان کافی رشد عضله ندارید محتمل است که منیزیم کافی از رژیم غذایی خود دریافت نمی کنید. موز یکی از منابع خوب منیزیم است که می تواند به انقباض و انبساط عضلات و آرامش و سنتز پروتئین یاری کند و سبب افزایش توده عضلانی بدون چربی گردد.

مصرف منیزم به تجزیه و تحلیل چربی یاری نموده و این فرایند سبب می گردد بدنتان چربی ذخیره شده در خود را آزاد کند.

خواب راحت تر با چای موز: یک راه بدست آوردن منیزیم نوشیدن چای موز است. کمی آب را جوش آورده، موز را شسته و بدون این که پوست بگیرید، سر و ته آن را بزنید و به مدت 7 - 10 دقیقه آن را جوشانده و سپس موز را از آب برداشته و چای موز را قبل از خواب بنوشید.3

درمان ترک کف پادو موز رسیده را خرد کنید و روی کف پا بمالید، بگذارید 10 دقیقه بماند و سپس پا را با آب سرد بشویید.

درمان پف زیر چشممواد مغذی موجود در موز می تواند برای درمان پف چشم مفید باشد.

نصف یک موز را له کنید و زیر چشم بمالید، بگذارید 15 تا 20 دقیقه بماند و سپس با آب سرد بشویید.

آکنه و جوش صورتشما می توانید پوست موز را برای درمان آکنه و جوش بهره ببرید.

قطعه کوچکی از پوست موز را بردارید و قسمت داخلی آن را به آرامی بر روی جوش ها بمالید، این را برای 5 دقیقه انجام دهید تا زمانی که داخل پوست موز قهوه ای گردد، بگذارید بماند تا خشک گردد و سپس با آب بشویید. برای نتایج بهتر این کار را حداقل 3 بار در روز تکرار کنید.

آرامش دهنده جای نیش پشهنیش زدن پشه و دیگر حشرات بسیار دردناک و آزاردهنده می باشد. با قسمت داخلی پوست موز می توانید این واکنش ها را آرامش ببخشید.

به مدت پنج دقیقه ناحیه نیش خورده را با قسمت داخلی پوست موز ماساژ دهید.

بعد از پانزده دقیقه استراحت، محل مورد نظر را با آب سرد بشویید.

در صورت احتیاج این عمل را تکرار کنید.4

موز نرسیده حساسیت به انسولین را بهبود می بخشدمقاومت به انسولین یکی از عوامل خطر زای اصلی برای خیلی از جدی ترین بیماری های دنیاست. این بیماری ها شامل دیابت نوع 2 می شوند. چندین تحقیق نشان داده اند که در فقط 4 هفته 15 تا 30 گرم نشاسته مقاوم در هر روز، می تواند 30 تا 50 درصد حساسیت به انسولین را افزایش دهد. موز نرسیده سرشار از نشاسته ی مقاوم است. این میوه می تواند حساسیت به انسولین را بهبود ببخشد، اما علت این تأثیرات هنوز شناخته شده نیست. همه تحقیقات در این مورد با هم توافق ندارند.

موز می تواند سلامت کلیه را بهبود ببخشدپتاسیم برای کنترل فشارخون و عملکرد درست کلیه لازم است. موز یک منبع طبیعی خوب برای پتاسیم است. این میوه به ویژه می تواند برای بهبودی سلامت کلیه مفید باشد. تحقیق درباره زنان نشان می دهد که در طول 13 سال، آنهایی که 2 تا3 بار در هفته موز خورده اند، 33 درصد کمتر به بیماری های کلیوی مبتلا می شوند.

تحقیقی دیگر روی کسانی اجرا شده که 4 تا 6 بار در هفته موز می خورند. این تحقیق نشان داده، این افراد در مقایسه با کسانی که موز نمی خورند، 50 درصد کمتر به بیماری های کلیوی مبتلا می شوند.5

پی نوشت:

1.www.namnak.com

2.www.beytoote.com

3.www.yjc.ir

4.www.coca.ir

5.www.chetor.com

منبع: راسخون
انتشار: 25 آبان 1400 بروزرسانی: 25 آبان 1400 گردآورنده: fazenama.ir شناسه مطلب: 1265

به "فواید موز برای سلامتی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فواید موز برای سلامتی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید