عکس ، قدیمی ترین نقشه شناخته شده دنیا از ستارگان

به گزارش مجله فازنما، دیجیاتو نوشت: دانشمندان این نسخه خطی را با استفاده از طول موج های نور و یک تکنیک غیرتهاجمی به نام تصویربرداری چند طیفی کشف نموده اند.

عکس ، قدیمی ترین نقشه شناخته شده دنیا از ستارگان

بیش از 2100 سال پیش، هیپارکوس، ستاره شناس یونانی ستارگان را ترسیم کرد و برای مدت زیادی از آن به عنوان اولین کوشش بشر برای نسبت دادن مختصات عددی به اجرام ستاره ای یاد می شد. اما این رساله با وجود معروفیت زیاد خود، فقط به وسیله نوشته های یک ستاره شناس معروف دیگر به نام بطلمیوس شناخته شد. اکنون محققان ادعا نموده اند که تکه هایی از سند تاریخی گمشده هیپارکوس را در یک نسخه خطی یونانی مربوط به قرون وسطی پیدا نموده اند.

محققان کتابخانه الکترونیکی نسخه های خطی اولیه در کالیفرنیا و پروژه لازاروس مستقر در موسسه فناوری راچستر بخش هایی از نقشه ستاره ای او را با استفاده از طول موج های نور و یک تکنیک غیرتهاجمی که تحت عنوان تصویربرداری چند طیفی شناخته می گردد، در کتابی به نام Codex Climaci Rescriptus که در قرن دهم یا یازدهم با زبان سریانی نوشته شده، کشف نموده اند.

سپس محققان دانشگاه سوربن و دانشگاه کمبریج توانستند توصیفات چهار صورت فلکی را رمزگشایی نمایند. دانشمندان نه تنها پیروز شدند که نقشه برداری هیپارکوس را آشکار نمایند، بلکه آن ها بعلاوه ادعا نموده اند که شواهد عددی فاش شده با مختصات ستاره ای واقعی سازگار است.

محققان در مطالعه خود که به وسیله مجله History of Astronomy منتشر شده، یادداشت می نمایند:

این شواهد نو معتبرترین مدرکی است که تا به امروز وجود دارد و باعث پیشرفت زیادی در بازسازی کاتالوگ ستاره هیپارکوس می گردد.

کشف دانشمندان نه تنها اطلاعات بیشتری درباره کوشش های این ستاره شناس برای نقشه برداری از آسمان شب با میزان گیری ها و محاسبات دقیق ارائه می نماید، بلکه در شناخت تاریخ نجوم نیز مفید خواهد بود. بعلاوه با توجه به اینکه فناوری های دیجیتال پیشرفته به بازیابی اسناد آسیب دیده یا پاک شده یاری زیادی می نمایند، دانشمندان امیدوارند تا در آینده به وسیله کتاب Codex Climaci Rescriptus بتوانند مشاهدات ستاره ای هیپارکوس را بیشتر آشکار نمایند.

از هیپارکوس که به عنوان پدر مثلثات نیز شناخته می گردد، اغلب به عنوان بزرگترین ستاره شناس یونان باستان یاد می گردد.

5858

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 30 مهر 1401 بروزرسانی: 30 مهر 1401 گردآورنده: fazenama.ir شناسه مطلب: 1558

به "عکس ، قدیمی ترین نقشه شناخته شده دنیا از ستارگان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عکس ، قدیمی ترین نقشه شناخته شده دنیا از ستارگان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید