خبرهایی تازه از نقشه باستان شناسی ایران

به گزارش مجله فازنما، سامانه نقشه باستان شناسی کشور (تحت وب) رونمایی شد و رییس پژوهشکده باستان شناسی با اعلام نام کشورهای خارجی که همکاری مشترک باستان شناسی با ایران دارند، آخرین فرایند نقشه باستان شناسی کشور را تشریح کرد.

خبرهایی تازه از نقشه باستان شناسی ایران

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، محمد رکنی ـ کارشناس پژوهشکده باستان شناسی ـ در مراسم رونمایی از این سامانه که همزمان با بزرگداشت هفته پژوهش برگزار گردید، گفت: سامانه نقشه باستان شناسی کشور برای مراکز استانی، مدیریت مدارک و مستندات بایگانی فعال شده و به تدریج با توجه به فراوانی لایه های اطلاعاتی برای سایر پژوهشگران و مخاطبین بارگذاری خواهد شد.

او اضافه نمود: از مهمترین فعالیت های پژوهشکده باستان شناسی استفاده از ابزار دیجیتال برای تهیه نقشه باستان شناسی کشور بوده که از اواخر دهه 80 خورشیدی با به کارگیری، برآورد و برآیند مهمترین نرم افزارهای تخصصی و تدوین برنامه های معین صورت گرفت.

این کارشناس اضافه نمود: با توجه به فراوانی لایه های اطلاعاتی، احتیاج به مدیریت گسترده تر آن در سطوح استانی و کاربران پژوهشی احساس می شد، از این رو با توجه به همان شیوه نامه های اجرایی، مدل داده به صورت بانک اطلاعاتی در قالب سامانه نقشه باستان شناسی کشور و تحت وب تهیه شده که این سامانه راه ارتباطی میان پژوهشکده باستان شناسی و مراکز استانی باشد و به سهولت با کمترین تجهیزات امکان بهره برداری و مدیریت لایه ها را داشته باشد.

رکنی اضافه نمود: به همین منظور با همراهی تخصصی بخش سنجش از دورِ دانشکده جغرافیای دانشگاه تهران این سامانه ایجاد و رونمایی شد.

ایران با کدام کشورها همکاری باستان شناسی دارد؟

محمد مرتضایی ـ رییس پژوهشکده باستان شناسی ـ نیز به تشریح وظایف و عملکرد این مرکز در قالب گروه های پژوهشی پرداخت و یادآور شد: نظارت، برنامه ریزی و ساماندهی پژوهش های باستان شناسی در سراسر کشور به عهده پژوهشکده باستان شناسی است.

او با اشاره به نقش حاکمیتی پژوهشکده در حوزه باستان شناسی، گفت: این مرکز با دانشگاه ها و مراکز علمی پژوهشی بین المللی کشورهایی نظیر آلمان، انگلیس، فرانسه، بلژیک، هلند و ... همکاری های گسترده باستان شناسی دارد که در قالب آن پروژه های باستان شناسی مشترک انجام می گردد.

مرتضایی با اشاره به صدور 120 مجوز باستان شناسی، چاپ چهار کتاب و پنج مقاله در سال پژوهشی گذشته به وسیله پژوهشکده باستان شناسی، اضافه نمود: از این تعداد مجوز، 23 مورد آنالیز باستان شناسی، 53 مورد حدس و 44 مورد پروژه کاوش بوده که با همکاری ادارات کل استان ها صورت گرفته است.

رییس پژوهشکده باستان شناسی درباره پیشبرد نقشه باستان شناسی گفت: تا کنون هشت هزار نقطه به وسیله پژوهشگران باستان شناسی کشور در نقشه جانمایی و بازبینی شده است.

در ادامه این نشست، کرامت الله زیارت ـ رییس دانشکده جغرافیا دانشگاه تهران ـ درباره همبستگی دانش جغرافیا و باستان شناسی سخنرانی کرد و سارا عطاچی ـ عضو هیأت علمی دانشگاه تهران ـ نیز برنامه نویسی و تدوین سامانه نقشه باستان شناسی کشور (تحت وب) را توضیح داد.

پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری همزمان با هفته پژوهش، عملکرد و دستاوردهای پژوهشکده ها و گروه های پژوهشی زبان شناسی، کتیبه ها و متون، باستان شناسی، حفاظت و بازسازی آثار تاریخی ـ فرهنگی، مردم شناسی، گردشگری و میراث طبیعی، ابنیه و بافت های فرهنگی ـ تاریخی و هنرهای سنتی را تشریح می نماید.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 20 خرداد 1401 بروزرسانی: 20 خرداد 1401 گردآورنده: fazenama.ir شناسه مطلب: 1463

به "خبرهایی تازه از نقشه باستان شناسی ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرهایی تازه از نقشه باستان شناسی ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید