علل و درمان جدا شدن ناخن از گوشت در اثر ضربه

به گزارش مجله فازنما، تقریبا همه ما تجربه گیر کردن دستمان لای خانه یا ماشین را داریم. اکثرا این اتفاق در کودکی برایمان افتاده. گاهی وقت ها، این اتفاق دردناک و ناخوشایند، می تواند بدتر هم باشد و قسمتی که لای در گیر می نماید و ضربه می بیند، ناخن است. ما در این مقاله می خواهیم درباره درمان جدا شدن ناخن از گوشت در اثر ضربه صحبت کنیم. تا خاتمه این مقاله با ما همراهی کنید.

علل و درمان جدا شدن ناخن از گوشت در اثر ضربه

ضربه دست و ناخن

این مشکل، در بعضی موارد که خیلی دردناک نبوده، در خانه قابل درمان است. اما یک وقت هایی هم لازم است پزشک نگاهی به دستتان بیندازد. در هرصورت، اگر ناخن دست آسیب دیده، درمان آن لازم است و بی توجهی به آن منجر به درد خیلی زیاد، عفونت، یا آسیب دائمی در آن ناحیه گردد.

دلیل جدا شدن ناخن از گوشت

هر کاری که با دستها یا پاهایمان می کنیم، می توانند منجر به ضربه تماشا ناخن و جدا شدن آن از بستر ناخن شوند. برخورد پا با دیوار، اثاثیه منزل، سنگ و هر جسم سخت دیگری می تواند منجر به کنده شدن ناخن پا در اثر ضربه گردد. ناخن دست نیز در اثر تماس با اجسام سخت یا گیر کردن لای درب ماشین و درب ساختمان، در معرض چنین مسئله ای هست. به طور کلی، هر زمان دست بین دو جسم سخت قرار بگیرد و فشار ناگهانی زیادی را متحمل گردد، به ناخن آسیب می رسد.

بیشتر بخوانید: درمان خانگی ناخن شکسته دست از وسط + راه های تقویت ناخن

نشانه های شاخص آسیب و جدا شدن ناخن از گوشت در اثر ضربه

اگر ناخن شما لای در گیر نموده یا به هر نحوی چلانده شده، شما متوجه کبودی و تغییر رنگ خود ناخن و گوشت اطراف آن خواهید شد. اطراف بستر ناخن نیز ممکن است خون، خون خشک شده، بی حسی یا ورم و التهاب را شاهد باشید. اگر مقدار ضربه خیلی شدید بوده باشد، احتمال شکستن استخوان نیز هست و ممکن است ناخن به کل کنده گردد.

درمان جدا شدن ناخن از گوشت در اثر ضربه

در صورت ضربه تماشا ناخن دست یا پا، ابتدا شرایط ناخن را آنالیز کنید و ببینید آیا ناخن دفرمه شده یا نه. اگر استخوان انگشت ضربه دیده، حتما به پزشک مراجعه کنید. به این فکر نکنید که این یک کوفتگی ساده است و با بستن و کمی استراحت خوب خواهد شد. حتما باید پزشک شرایط استخوان را آنالیز کند.

اگر استخوان سالم است و بخش آسیب دیده ناخن شماست، ابتدا یک پک یخ بردارید و روی بخش آسیب دیده و متورم بگذارید تا درد تسکین پیدا کند. حتما مسکن بخورید. بهتر است مسکن های قوی مانند نوافن یا ژلوفن بخورید و روی ناحیه ضرب دیده نیز، پماد آنتی بیوتیک بگذارید و با بانداژ ببندید.

اگر ناخن شکسته و ظاهر هشداردهنده و ترسناکی دارد، به هیچ وجه خودتان تکه های خرد شده ناخن را نکنید! اصلا هیچ جسمی نباید با ناخن تماس داشته باشد. هر چه زودتر به پزشک مراجعه کنید تا حتی اگر هم قرار است ناخنِ خرد شده برداشته گردد، با تجهیزات و به وسیله پزشک انجام گردد.

اگر می بینید خون در بستر ناخن جمع شده، خون را با فشار دادن انگشت یا چنین کارهایی خالی نکنید! این کار هم درد را بیشتر می نماید و هم ممکن است آیبی دائمی به بستر ناخن وارد کند. در صورت صلاحدید پزشک، وی این کار را انجام خواهد داد.

بیشتر بخوانید: چگونه شکستگی ناخن های پا را ترمیم و درمان کنیم؟

پس از ضربه تماشا ناخن چه اتفاقی می افتد؟

در صورت ضربه تماشا ناخن دست یا پا، خون در بستر ناخن جمع می گردد و شما شاهد لکه سیاهی زیر ناخن خواهید بود. معمولا بعد از چند روز یا چند هفته هم شاهد افتادن ناخن پا در اثر ضربه یا ناخن دست خواهید بود.

وقتی ناخن شل شد یا افتاد، احتمال عفونت کردن بستر ناخن بسیار بالاست؛ چرا که ناخن مانند سپری در برابر انواع میکروب ها و قارچ ها از پوست زیرین مراقبت می نماید و در صورت نبود آن و آسیب پذیر شدن لایه زیرین، احتمال بروز عفونت بسیار زیاد است و باید نکات مراقبت از ناخن به صورت جدی رعایت گردد.

آیا رشد مجدد ناخن افتاده صورت می گیرد؟

بعد از این که ناخن افتاد، ناخن نو و سالم رشد خواهد نمود اما باید در دورانی که ناخن رشد می نماید و صدف کاملی تشکیل می دهد، از آن مراقبت کنید تا عفونتی گریبان ناخن را نگیرد.

بایدها و نبایدهای دوره نقاهت پس از افتادن ناخن

  • هم وقتی ناخن ضربه دید و هم وقتی ناخن افتاد به پزشک مراجعه کنید تا مسکن ها و پماد مناسب و تاثیرگذار برایتان تجویز کند.
  • حواستان به آن انگشت باشد که دیگر ضربه نبیند.
  • تا حد امکان آن انگشت نباید با مواد شوینده تماس داشته باشد. در صورت احتیاج، دستکش به دست کنید.
  • اگر تکه ای از ناخن به پوست چسبیده، آن را نکنید چون ممکن است بستر ناخن آسیبی جدی ببیند.
  • روی ناخنی که دارد رشد می نماید لاک نزنید.
  • اگر به داروها و پمادهای مصرفی حساسیت دارید، به پزشک خود اطلاع دهید تا داروها عوض شوند.
منبع: آچاره
انتشار: 7 شهریور 1401 بروزرسانی: 7 شهریور 1401 گردآورنده: fazenama.ir شناسه مطلب: 1530

به "علل و درمان جدا شدن ناخن از گوشت در اثر ضربه" امتیاز دهید

2 کاربر به "علل و درمان جدا شدن ناخن از گوشت در اثر ضربه" امتیاز داده اند | 2.5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "علل و درمان جدا شدن ناخن از گوشت در اثر ضربه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید