سه سناریو برای حج سال جاری، موج دوم کرونا قطعی است

به گزارش مجله فازنما، کریم همتی در نشست خبری صبح امروز خود با اشاره به بحران ها و وقایع اتفاق افتاده در کشور اظهارکرد: بحران ها و حوادثی که در اقصی نقاط کشور رخ داد باعث شد که بسیاری از زیرساخت های ما آسیب ببینند یا به دفعات مورد استفاده قرار بگیرد که در این خصوص ضروری است بخشی را خود ما و بخشی را دولت و حاکمیت کوشش کند تا به روزرسانی انجام گردد.

سه سناریو برای حج سال جاری، موج دوم کرونا قطعی است

به گزارش ایسنا، وی اضافه نمود: اولین کار ما به روز رسانی لجستیکی و انبارهاست. طبق برآورد های سازمان امداد و نجات برای این اقدام به حدود 1000 میلیارد تومان اعتبار احتیاج داریم که با توجه به شرایط فعلی این رقم به یکباره تامین شدنی نیست.

همتی در بخش دیگری از سخنانش به حج سال جاری اشاره نمود و گفت: سه سناریو برای حج سال جاری وجود دارد؛ یکی اینکه حج برگزار نگردد، دوم اینکه ظرفیت محدود باشد و سوم اینکه عربستان مجوز تشرف را برای افراد زیر 60 سال فراهم کند.

وی با تاکید بر اینکه در هر صورت انجام تست کرونا برای تمامی حجاج الزامی خواهد بود، گفت: اگر مجوز تشرف برای افراد زیر 60 سال صادر گردد، حدود 38 هزار مورد اعزامی خواهیم داشت.

رئیس جمعیت هلال احمر با اشاره به ضرورت افزایش نیرو در پایگاه های امدادی اظهار کرد: ما در 593 پایگاه امدادی هلال احمر اعم از پایگاه های جاده ای، کوهستان، 112 و ... به بیش از 4100 نیرو احتیاج داریم که با استفاده از این افراد بتوانیم در بحران ها اقدام به امدادرسانی کنیم. به همین دلیل نیز در جلسه ای که اخیرا برگزار گردید موافقت برای جذب 1000 نیرو را دریافت کردیم.

همتی با اشاره به تصویب قانون جدید مدیریت بحران کشور خاطر نشان کرد: در این قانون وظایف جمعیت هلال احمر سنگین تر شده و به همین دلیل نیز ضروری است که دستگاه های حاکمیتی به ما کمک نمایند.

وی در ابتدای سخنان خود با اشاره به حضورش در جمعیت هلال احمر اظهار کرد: من به مأمن و خانه اصلی خود بازگشتم و گرچه چند صباحی از هلال احمر دور بودم، اما دوباره به این نهاد بازگشته ام و در خدمت عزیزان هستم. هلال احمر حدود 10 هزار پرسنل دارد، اما از میان حدود 2 میلیون نیرویی که با این سازمان همکاری دارند بیش از 600 هزار نفر نیروی پای کار و دغدغه مند داریم که همراه ما هستند.

رئیس جمعیت هلال احمر با بیان اینکه مسائل حاشیه ای ارتباطی با صندلی هلال احمر ندارد، خاطر نشان کرد: من از همه می خواهم که حاشیه هایی را که همراه با هلال احمر بود فراموش نموده و از این طریق کمک نمایند تا اقدامات مان را با سرعت بیشتری پیش ببریم.

همتی با اشاره به اقدامات جمعیت هلال احمر برای مقابله با کرونا اظهار کرد: از همان روز های نخست ورود کرونا به کشور جمعیت هلال احمر اقدام به فراوری محتوا های آموزشی نموده و به همین دلیل بیش از 68 میلیون نفر تا به امروز این محتوا های آموزشی را در فضا های مختلف مورد استفاده قرار داده اند. علاوه بر آن در طول تعطیلات نوروزی که طرح غربالگری در سراسر کشور اجرا شد بیش از 3400 امدادگر در سراسر کشور و به خصوص 13 استان مشخص شده بیش از 21 میلیون نفر از هم وطنان مان را مورد غربالگری قرار دادند.

وی با بیان اینکه 7.5 میلیون دستگاه خودرو در این غربالگری ها مورد پایش و رصد نهاده شد، گفت: در مجموع 14 هزار فرد بیمار یا مشکوک به کرونا در این غربالگری ها شناسایی شده و به مراکز درمانی معرفی شدند.

رئیس جمعیت هلال احمر ادامه داد: جمعیت هلال احمر همزمان در سیل نیز حضور داشت به طوری که همزمان بسکمک از نیرو ها مأموریت های خود در مقابله را کرونا را انجام می داند و تعداد دیگر در حال امدادرسانی به شهفرایندان برای مقابله با سیل بودند به طوری که بیش از 3000 نیروی ما در فرایند امدادرسانی به سیل زدگان حضور داشتند. خوشبختانه سیل سال جاری گرچه خسارات و مسائلی ایجاد کرد، اما آسیب های جانی کمی داشت.

به گفته همتی امدادگران این جمعیت همزمان از دیگر گرفتاری ها نیز غافل نشده و حضور پررنگی در تمامی حوادث و بحران ها داشتند و از دیگر اتفاقات غافل نشدند.

وی در خصوص اقدامات مردم کمک و فعالیت سازمان های مردم نهاد نیز خاطر نشان کرد: سازمان داوطلبان ما به بیش از 24 موسسه مجوز داد و تا به امروز 300 میلیارد به شکل نقدی و 500 میلیارد ریال به شکل غیرنقدی کمک های مردمی را دریافت نموده ایم.

رئیس جمعیت هلال احمر با تأکید بر اینکه همه جمعیت های ملی هلال احمر و صلیب سرخ بر حسب وظایف ذاتی خود در بحران ها به یکدیگر کمک می نمایند خاطر نشان کرد: خوشبختانه در بحث کرونا نیز پیروز شدیم تا در تعامل و هماهنگی با ستاد مرکزی کرونا اقدامات ویژه ای را انجام دهیم و انبارهایمان را در اختیار آنان قرار دادیم. همچنین بیش از 112 محموله بین المللی را دریافت کردیم و این کمک ها را در اختیار ستاد ملی مقابله با کرونا قرار دادیم.

همتی افزود: ما تمامی کمک های دریافتی را براساس نظر کمک نماینده هزینه می کنیم، یعنی اگر فردی قصدش کمک به سیل زدگان باشد آن را در همین بخش هزینه نموده و اگر قصدش کمک به آسیب دیدگان کرونا باشد آن را در بخش مربوطه هزینه خواهیم کرد. به طوری که کمک هایی که برای سیل سیستان و بلوچستان دریافت نموده بودیم پس از آنکه به دلیل تحریم ها دیر به دستمان رسید باز هم در همان محل هزینه کردیم.

وی با اشاره به مسائل اقشار ضعیف جامعه در پی شیوع کرونا اظهار کرد: ما متعهد شدیم 250 هزار بسته 300 هزار تومانی به اقشار ضعیف و آسیب دیده بدهیم. واقعیت این است که عمق گرفتاری ها بسیار بالاست و باید همه دستگاه ها و مردم به یکدیگر کمک نمایند. در غیر این صورت دولت به تنهایی نمی تواند همه اقدامات را انجام دهد و همه باید مشارکت نمایند.

وی با اشاره به طرح نوروزی جمعیت هلال احمر نیز گفت: علاوه بر انجام تست های غربالگری، جمعیت هلال احمر در جاده ها نیز مستقر بود. سال جاری حدود 60 درصد از تصادفات ما کاهش داشت. در این مدت به 51 هزار نفر امدادرسانی شد. 2100 نفر نجات داده شده و 7350 نفر اسکان داده شدند. همچنین 1077 مصدودم نیز خدمات درمانی و امدادی دریافت کردند.

وی در پاسخ به سوالی درباره فعالیت های اقتصادی جمعیت هلال احمر نیز گفت: برابر قانون، جمعیت هلال احمر می تواند یکسری از اقدامات را انجام دهد تا از این طریق هزینه های خود را جبران کند. البته در فروردین ماه جمعیت هلال احمر درآمدی نداشت، اما در این خصوص نیز برنامه ریزی هایی داشته ایم و همان طور که قبلا نیز اعلام کردم هر کدام از این بخش ها که قابل واگذاری باشد مطابق اصل 44 ما از واگذاری اش استقبال خواهیم کرد.

هر کس نمی تواند حاشیه های اقتصادی را از خود دور کند، استعفا دهد

رئیس جمعیت هلال احمر توضیح داد: از همان روز نخست حضورم در هلال احمر تأکید کردم که هر کس نمی تواند حاشیه های اقتصادی را از خود دور کند، خودش بیاید و استعفا دهد. پاکدستی در هلال احمر برای ما اولویت است.

وی تأکید کرد که باید تمام روزنه های فساد را در هلال احمر ببندیم و در این میان اگر اختیارات من به عنوان رئیس جمعیت هلال احمر محدود گردد و این محدودیت منجر به سربلندی هلال احمر گردد قطعا از آن استقبال خواهیم کرد.

همتی در پاسخ به پرسشی درباره اینکه کدام کشور ها بیشترین کمک را برای مقابله با کرونا به ایران نموده اند، گفت: کشور های چین، ژاپن، قطر، کویت، سازمان برنامه جهانی غذا این کمک ها را به ما نموده اند که هیچ کدام از آن ها کمک های اقتصادی و ریالی نبود. با سفیر سوئیس نیز دیداری کردیم و از ایشان خواستم که فریب آمریکا را نخورده و مستقل از آن کمک نمایند که کمک هایی به ما کردند.

وی اضافه نمود: مردم نیز کمک های خوبی داشتند. به محض اینکه ما اعلام کردیم به دستگاه ون پیلاتور احتیاج هست آن ها به سرعت وارد عمل شدند و 160 میلیون تومان برای خرید این تجهیزات کمک کردند.

همتی برای مردم آمریکا آرزوی سلامتی کرد و گفت: حاکمان آمریکا متأسفانه رفتار نادرستی دارند، اما ما امیدواریم که این بیماری از سر مردم آمریکا نیز دور گردد.

رئیس جمعیت هلال احمر در خصوص بعضی نگرانی ها پیرامون احتمال قطع اقدامات مراکز توانبخشی هلال احمر گفت: یکی از مأموریت های ما ارائه خدمات بشردوستانه است و هر کمکی که در این زمینه از دست ما بربیاید علیرغم همه تنگنا ها انجام خواهیم داد.

وی در پاسخ به پرسش ایسنا درباره آمادگی هلال احمر برای کمک به دیگر کشور ها در مقابله با کرونا اظهار کرد: با توجه به اینکه در حال حاضر آمار مبتلایان و قربانیان کرونا در کشورمان کاهش یافته، ما این آمادگی راداریم که در راستای وظایف بشردوستانه به دیگر کشور ها کمک کنیم مخصوصا اینکه تعداد مبتلایان در بعضی کشور های عربی در حال افزایش است، اما سلامت مردم خودمان در اولویت است و ما تا به امروز به کشور های دیگر کمک ننموده ایم. تنها کشوری که کمک های ما را دریافت کرد، چین بود که این هم مربوط به قبل از شیوع کرونا در کشورمان است و انصافا چینی ها نیز 50 تا 100 برابر آن کمک را در اختیار ما قرار دادند.

وی در خصوص شیوع کرونا در مناطق سیل زده نیز اظهار کرد: در مناطق سیل زده به خاطر مسائلی که وجود داشت بعضی از افراد موارد را رعایت نکردند که ما دستور دادیم که توجه ویژه ای به این مناطق گردد حتی تعدادی از مادران اعلام کردند که کودک شیرخوار دارند و امکان شیردهی ندارند که ما چندین بسته شیرخشک را برای 150 نفر تأمین نموده و در اختیارشان قرار دادیم.

همتی در خصوص کانال اقتصادی جمعیت هلال احمر نیز گفت: این کانال صرفا برای انتقال کمک های مردمی است و هیچ تبادل دیگری در آن صورت نمی گیرد. این کانال نسبت به دیگر کانال ها امنیت بیشتری دارد.

رئیس جمعیت هلال احمر درباره اینکه آیا مواردی از ابتلا میان امدادگران و پزشکان هلال احمر نیز وجود داشته است، گفت: مواردی بوده و متأسفانه چند نفر نیز جان خود را از دست داده اند که آمار آن را اعلام خواهیم کرد.

تاثیر تحریم ها بر امداد و نجات چشم گیر است

رئیس جمعیت هلال احمر در پاسخ به پرسش دیگر ایسنا درباره تأثیر تحریم ها بر شرایط امدادونجات اظهار کرد: یکسری دستگاه های هیدرولیک برای امدادونجات وجود دارد که متأسفانه به دلیل تحریم ها نتوانستیم آن ها را تأمین کنیم. واقعیت این است که تأثیر این تحریم ها که با اعمال نفوذ دولتمردان آمریکایی انجام می گردد، چشمگیر است.

همتی در پاسخ به پرسش دیگر ایسنا در خصوص استعفای دبیرکل جمعیت هلال احمر نیز گفت: دکتر پیروی به خاطر مسائل خانوادگی استفعا دادند. ایشان یک بار قبل از عید استعفای خود را داده بودند که من نپذیرفتم. پس از تودیع و معارفه نیز دوباره درخواست استعفا دادند که یک هفته به ایشان مهلت دادم، اما بعد که اصرار کردم با استعفای این دوست عزیزمان موافقت کردیم.

آمادگی برای موج دوم کرونا

وی درباره اینکه هلال احمر چقدر خود را برای موج دوم کرونا که مسئولان بهداشتی وقوع آن را قطعی دانسته اند، آماده است اظهار کرد: ما در این زمینه آمادگی داریم و بعید می دانم که موج دوم به اندازه موج اول مسائلی را برای ما ایجاد کند. همان طور که در آنفولانزای H. 1 N. 1 نیز موج های بعدی بسیار کمتر بود، اما جمعیت هلال احمر در این زمینه آمادگی داشت، این در حالیست که محتوا های بسکمک را برای پخش در نمایشگر های عمومی و فضای مجازی آماده نموده ایم.

همتی درباره دریافت کمک ها برای تجهیزات امداد و نجات نیز گفت: طبق توافقاتی که داشتیم مرحله اول این کمک ها در اردیبهشت ماه دریافت خواهد شد.

منبع: فرارو
انتشار: 13 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: fazenama.ir شناسه مطلب: 421

به "سه سناریو برای حج سال جاری، موج دوم کرونا قطعی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سه سناریو برای حج سال جاری، موج دوم کرونا قطعی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید