سدالنهضه، مراجعه سودان به شورای امنیت ، نامه السیسی به رهبران کشورهای آفریقایی

به گزارش مجله فازنما، به دنبال اعلام رسمی اتیوپی برای آبگیری مرحله دوم سد النهضه طی خرداد و تیرماه سال جاری، سودان موانع مذاکرات این سد را به اطلاع شورای امنیت رساند و رئیس جمهور مصر هم به سران کشورهای آفریقایی نامه نوشت.

سدالنهضه، مراجعه سودان به شورای امنیت ، نامه السیسی به رهبران کشورهای آفریقایی

از وبسایت ویکی پدیا دیدن نمایید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران به نقل از روزنامه الرای الیوم، بعد از شکست مذاکرات سه جانبه مصر، سودان و اتیوپی درباره حقابه این کشورها از رود نیل و فعال سازی سدالنهضه در نشست کینشازا، خارطوم و قاهره با هدف دست یابی به یک توافق الزام آور با اتیوپی دست به یک سری فعالیت های دیپلماتیک زده اند.

وزیر خارجه سودان دیروز در خارطوم با تعدادی از سفرای کشورهای عضو اتحادیه آفریقا ملاقات و درباره بحران سدالنهضه با آنان به گفت وگو نشست.

در این ملاقات خانم صادق المهدی بر ضرورت دست یابی به یک توافق الزام آور پیش از آغاز مرحله دوم آبگیری سد النهضه تاکید نمود.

یک مقام مطلع در وزارت خارجه سودان به شبکه تلویزیونی الجزیره گفت: سودان موانع موجود در فرایند مذاکرات سدالنهضه را به اطلاع شورای امنیت رسانده است.

در همین حال، سخنگوی وزارت خارجه مصر گفت: عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور کشور نامه هایی برای رهبران چند کشور آفریقایی در ارتباط با بحران سدالنهضه نوشته است که در سفر سامح شکری وزیر خارجه مصر به آنان تقدیم خواهد شد.

وی با بیان اینکه سفر دوره ای سامح شکری به کشورهای آفریقایی به زودی انجام می گردد، توضیح داد: در این سفر وزیر خارجه مصر واقعیت های مربوط به مذاکرات سدالنهضه را به اطلاع مقامات کشورهای آفریقایی می رساند و با آنان درباره حمایت از فرایند دست یابی به یک توافق الزام آور در مورد آبگیری و فعال سازی سدالنهضه گفت وگو خواهد نمود.

نشست وزیران خارجه و منابع آب و نیروی سودان، مصر و اتیوپی اواسط فرودین ماه سال جاری تحت نظارت اتحادیه آفریقا در پایتخت کنگو برگزار گردید تا شرکت نمایندگان در این نشست درباره آغاز آبگیری مرحله دوم سدالنهضه و فعال سازی این سد به توافقی دست پیدا نمایند اما اختلافات بین آنها به قدری شدید بود که نتوانستند به توافقی دست پیدا نمایند و نشست کینشازا بدون نتیجه سرانجام یافت.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 21 خرداد 1400 بروزرسانی: 21 خرداد 1400 گردآورنده: fazenama.ir شناسه مطلب: 1052

به "سدالنهضه، مراجعه سودان به شورای امنیت ، نامه السیسی به رهبران کشورهای آفریقایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سدالنهضه، مراجعه سودان به شورای امنیت ، نامه السیسی به رهبران کشورهای آفریقایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید