رایزنی فرانسه برای برجام

به گزارش مجله فازنما، خبرنگاران : ژان ایو لودریان وزیر امور خارجه فرانسه روز دوشنبه در نشست مشترک با همتایان انگلیسی و آلمانی خود در برلین ضمن تاکید بر لزوم تداوم کوشش ها برای حفظ توافق هسته ای ایران، در خصوص آینده راهبرد دستیابی به اهداف مشترک، در رابطه با سایر قسمت های برجام پس از انتقال قدرت در آمریکا رایزنی کرد.

رایزنی فرانسه برای برجام

با ما همراه باشید و با تور ارزان فرانسه از کشور عشاق دیدن کنید و در شهرهای پاریس، مارسی بگردیم و برج ایفل ، موزه لوور و دیگر جذابیت های این شهر زیبا را ببینیم

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایرنا از تارنمای وزارت امور خارجه فرانسه، لودریان با اشاره به اراده فرانسه درباره ادعای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای توضیح داد که برجام در این زمینه نقش حیاتی ایفا می نماید و باید به کوشش های اجرا شده در چند ماه اخیر برای حفظ برجام ادامه داد.

وی همچنین درخصوص لزوم همکاری تروئیکای اروپایی در زمینه آنالیز راهکار های موجود برای تقویت امنیت و ثبات منطقه ای تأکید کرد. وزیر امور خارجه فرانسه همچنین در خصوص آینده راهبرد دستیابی به اهداف مشترک، در رابطه با سایر قسمت های برجام و ایالات متحده رایزنی کرد.

وزرای امور خارجه سه کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان امروز پس از ملاقات سه جانبه در برلین ابراز امیدواری کردند انتقال قدرت در آمریکا بتواند دورنمای تازه ای را برای حفظ برجام باز کند.

آندریا زاسه سخنگوی وزارت امور خارجه آلمان به خبرنگاران گفت: در این نشست، که در یک میهمانسرای دولتی در برلین و بدون اعلام قبلی برگزار گردید، شرکت نمایندگان درباره رویکرد آینده کلیه امضا نمایندگان برجام در سایه روی کار آمدن دولتی جدید در ایالات متحده رایزنی کردند.

وی اضافه کرد: ما اطمینان داریم که رویکرد سازنده آمریکا در قبال توافق هسته ای وین می تواند به طور قابل توجهی دور منفی کنونی تعامل با ایران را از بین ببرد و چشم اندازهای جدیدی را برای حفظ برجام بگشاید.

این سخنگوی وزارت امور خارجه آلمان بدون اشاره به تعلل طرف های اروپایی برجام در اجرای تعهداتشان ذیل این توافق، از ایران خواست تا به اجرای کامل این توافق بازگردد.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا اردیبهشت ماه سال 1397 به صورت یکجانبه و غیرقانونی کشورش را از برجام خارج نموده و تحریم های برطرف شده به واسطه این توافق را علیه ملت ایران بازگرداند.

کشورهای اروپایی طرف برجام که کوشششان برای متقاعد کردن ترامپ برای باقی ماندن در برجام شکست خورده بود، ابتدا قانون مسدودساز اتحادیه اروپا را برای جلوگیری از خروج شرکت های اروپایی از ایران فعال کردند که کارآیی چندانی نداشت.

آن ها سپس اقدام به تأسیس سازوکاری برای انجام تبادلات اقتصادی میان ایران و شرکت های اروپایی بدون احتیاج به نظام اقتصادی آمریکا ایجاد کردند که در بهمن ماه سال 1397 با تأسیس شرکت اینستکس عملی شد، اما چندان با استقبال شرکت های تجاری روبرو نشده است.

تهران نیز کوشش کرد توافق هسته ای را به شرط عمل دیگر طرف های این توافق به تعهداتشان، حفظ کند اما با گذشت نزدیک به دو سال و ناتوانی طرف های اروپایی به تعهدات برجامی، گام های کاهش تعهدات خود را در بازه زمانی شصت روزه شروع کرد.

بر این اساس، ایران 15 دی ماه 1398، با صدور بیانیه ای آخرین گام کاهش تعهدات برجامی خود را اعلام نمود که طبق آن، تهران دیگر هیچ محدودیتی در حوزه عملیاتی (شامل ظرفیت غنی سازی، درصد غنی سازی، میزان مواد غنی شده، و تحقیق و توسعه) نخواهد داشت و از این پس، برنامه هسته ای ایران فقط براساس احتیاجهای فنی خود پیش خواهد رفت و همکاری با آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز طبق روال ادامه می یابد.

ایران بارها اعلام نموده که اگر سایر طرف های باقی مانده در برجام تصمیم بگیرند تعهدات خود را مطابق با توافق اجرا نمایند، گام های کاهش تعهدات برجامی ایران قابل بازگشت خواهد بود.

جو بایدن پیش از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا وعده داده بود که در صورت شکست ترامپ به برجام باز خواهد گشت.

کارشناسان معتقدند، آمریکا مادامی که ایران به اجرای کامل تعهداتش ذیل برجام برنگردد تحریم ها را لغو نخواهد کرد.

با این حال محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان تاکید نموده است: لغو تحریم ها و بازگشت ایران به تعهدات، زمان بر نیست و بایدن می تواند با سه فرمان اجرایی، تحریم ها را لغو کند.

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 13 آذر 1399 بروزرسانی: 13 آذر 1399 گردآورنده: fazenama.ir شناسه مطلب: 699

به "رایزنی فرانسه برای برجام" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رایزنی فرانسه برای برجام"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید