دستگاهی دانش بنیان در کمتر از یک دقیقه هموگلوبین و هماتوکریت خون را میزان گیری می نماید

به گزارش مجله فازنما، فناوران در کشور پیروز به ساخت دستگاهی شدند که تنها با استفاده از یک قطره خون هموگلوبین و هماتوکریت خون را مقدار گیری می نماید.

دستگاهی دانش بنیان در کمتر از یک دقیقه هموگلوبین و هماتوکریت خون را میزان گیری می نماید

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرنگاران به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، این دستگاه برای تشخیص سریع مواردی چون کم خونی، تالاسمی و غلظت خون کاربرد دارد و احتیاج به خون گیری وریدی ندارد. این مساله باعث سادگی و افزایش سرعت تست برای بیماران به ویژه بچه ها، سالمندان، بیماران دیالیزی و زنان باردار می گردد. بعلاوه گاهی امکان خون گیری وریدی وجود ندارد به اسم مثال رگ ها در دسترس نیستند مانند بیماران مسن، بیماران چاق یا قربانیان سوختگی که این محصول ایران ساخت به راحتی قابل استفاده است و با یک قطره خون از نوک انگشت بیمار مشکل را برطرف می نماید.

بعلاوه این محصول ایران ساخت می تواند به اسم یک دستگاه پرتابل در آمبولانس، اورژانس و مراکز انتقال خون کاربرد داشته باشد و در کمتر از 10 ثانیه با آن هموگلوبین و هماتوکریت خون را مقدار گرفت.

آزمایش خون را همه حتی به تعداد کم هم انجام می دهیم. پس ساخت این دستگاه پرکاربرد اهمیت زیادی دارد. یکی از موضوعات مهم در ساخت هم توسعه کاربرد آن به تست های پرتکرار است. هموگلوبین و هماتوکریت بخشی از یک آزمایش خون معمولی و شمارش کامل سلول های خونی هستند.

متخصصان کشور از تلفیق فناوری زیستی و اطلاعات برای ساخت دستگاه مقدار گیری عموگلوبین و هماتوکریت خون استفاده کردند. پس همگرایی فناوری باز هم باعث دستاوردی در حوزه سلامت و یاری به بیماران شد. مرکز راهبردی فناوری های همگرا معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری این متخصصان فعال در شرکت دانش بنیان افق سلامت را مورد حمایت قرار گرفته است تا این محصول به سرعت به بازار راه یابد.

از آن جا که گلبول های قرمز مهم ترین سلول های خونی هستند و در سلامت انسان نقش اساسی دارند؛ مقدار گیری آنها پارامتری مهم در آزمایش های خونی است. هموگلوبین پروتئینی است که اکسیژن را به سراسر بدن منتقل می نماید و دی اکسید کربن را از بافت ها به ریه انتقال می دهد. مقدار گیری آن هم به طور کلی تعداد گلبول های قرمز خون را نمایش می دهد. با مقدار گیری هماتوکریت هم درصد گلبول های قرمز در کل حجم خون معین می گردد.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 12 مهر 1400 بروزرسانی: 12 مهر 1400 گردآورنده: fazenama.ir شناسه مطلب: 1218

به "دستگاهی دانش بنیان در کمتر از یک دقیقه هموگلوبین و هماتوکریت خون را میزان گیری می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دستگاهی دانش بنیان در کمتر از یک دقیقه هموگلوبین و هماتوکریت خون را میزان گیری می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید