خطر افزایش کرونا در بچه ها با بازگشایی مدارس ، علایم سندروم میس در بچه ها مبتلا

به گزارش مجله فازنما، فوق تخصص عفونی بیمارستان مفید با تاکید بر اینکه افزایش شیوع اپیدمی کرونا با افزایش درگیری، بستری و حتی مرگ و میر بچه ها ارتباط مستقیم دارد، نسبت به بازگشایی زودهنگام مدارس و رها سازی پروتکل ها و محدودیت های کرونایی هشدار داد.

خطر افزایش کرونا در بچه ها با بازگشایی مدارس ، علایم سندروم میس در بچه ها مبتلا

دکتر سید علیرضا فهیم زاد در گفت وگو با خبرنگاران، با تاکید بر اینکه عدم ابتلای بچه ها به کووید 19 تصور غلطی بود که در ابتدای اپیدمی شایع شد، مطرح کرد: در ابتدای اپیدمی اغلب اطفال با بیماری های زمینه ای و نقص ایمنی بستری می شدند ولی در موج های دوم و سوم به دنبال افزایش ابتلای بچه ها، شاهد بستری اطفال سالم هم بودیم.

بروز سندروم میس (MIS-C) در بچه ها به دنبال ابتلا به کرونا

وی با بیان اینکه در موج های دوم و سوم شاهد یک نوع سندروم در بین اطفال مبتلا به کرونا بودیم، شرح داد: سندروم التهابی چند سیستمی یا سندروم میس به دنبال واکنش نسبت به کووید 19 در بدن بعضی اطفال ایجاد می گردد؛ در ابتدا این سندروم ناشناخته منجر به بروز مرگ و میر در بین بچه ها می شد ولی خوشبختانه با شناسایی این بیماری، آنالیز علل بروز آن، درایت پزشکان و مداخلات درمانی اجرا شده، بچه ها مبتلا به این سندروم درمان می شوند.

دکتر فهیم زاد با بیان اینکه سندروم میس 2 تا 6 هفته بعد از ابتلای بچه ها به کووید 19 بروز پیدا می نماید، درباره علایم این بیماری، توضیح داد: تب ناگهانی، بروز علائم پوستی مثل راش و قرمزی، قرمزی چشم ها و لب ها، افزایش آنزیم های کبدی عضلانی، بی حالی شدید، خستگی و حالت شوک بعضی از علائم این بیماری است که با گذر زمان و به دنبال بیماری کووید ایجاد می گردد.

این پزشک متخصص با بیان اینکه سندروم میس گاها در بین بچه ها سالم نیز بروز می نماید، مطرح کرد: در ابتدای بروز این سندروم، بچه ها مبتلا به علت نارسایی قلبی فوت می کردند ولی خوشبختانه بعد از شناخت این بیماری و بکارگیری درمان های مؤثر، میزان مرگ و میر بسیار کاهش یافته است.

این عضو هیات علمی دانشگاه با تأکید بر اینکه این بیماری متأثر از نوع شدید یا خفیف کووید 19 نیست، گفت: سندروم میس به دنبال آزاد شدن موادی مثل سایتوکاین ها در بدن ایجاد می گردد و علائم شوک مانند در کودک ایجاد می نماید، نمی توان پیش بینی کرد که این بیماری در کدام دسته از بچه ها بروز پیدا می نماید بنابراین قابل پیشگیری نیست و لذا خانواده ها باید نسبت به علایم آن هوشیار باشند.

ارتباط مستقیم بین شیوع کرونا و گزارش سندروم میس

این پزشک متخصص با تاکید بر رعایت پروتکل های بهداشتی و نکات پیشگیری از کرونا در بچه ها، اظهار کرد: بروز این علائم از پیک دوم کرونا یعنی حدودا تیرماه و همچنین در پیک سوم به وفور مشاهده شد، به صورتی که در ماه های آبان و آذر علت عمده بستری بیماران در بخش های کرونا سندروم میس بود که خوشبختانه با فروکش کردن اپیدمی، تعداد موارد بستری ناشی از این سندروم نیز کمتر شد، اما همچنان نگران پیک های بعدی بیماری و افزایش میزان بستری بچه ها هستیم.

هشدار نسبت به عواقب بازگشایی مدارس

دکتر فهیم زاد با انتقاد از بازگشایی های زودهنگام به ویژه مدارس، اظهار کرد: بازگشایی مدارس و حضور در کلاس ها با تصور اینکه بچه ها درگیر کووید نمی شوند تصور نادرستی است، همانگونه که تجربه شد پیک سوم کرونا در پاییز و به دنبال بازگشایی محدود مدارس رخ داد که در همان پیک آمار بستری و حتی مرگ و میر در بین بچه ها افزایش پیدا کرد. باید توجه داشته باشیم که رعایت پروتکل های بهداشتی برای بچه ها دبستانی بسیار سخت است و لذا در صورت ابتلا، حتی اگر به نوع شدید کووید مبتلا نشوند، می توانند بیماری را به سایرین منتقل نمایند.

وی در عین حال به نبود امکانات آموزش مجازی در بعضی از نقاط دورافتاده و کمتر برخوردار کشور اشاره نمود و گفت: با این حال نباید تا پیش از اطمینان نسبت به تامین سلامت دانش آموزان نسبت به بازگشایی حضوری مدارس اقدام گردد؛ خوشبختانه خانواده ها نیز نسبت به قبل مطلع تر شده اند و امیدواریم که اتفاقات پیک قبلی تکرار نگردد.

افزایش آمار ابتلای بچه ها در پیک بعدی کرونا

این متخصص عفونی بچه ها در ادامه اذعان داشت: طبق هشدارهای اپیدمیولوژیست ها در صورت سهل انگاری در رعایت پروتکل ها پیک بعدی کرونا که ممکن است در ماه بهمن یا اسفند رخ دهد با توجه به جهش های اتفاق افتاده در ویروس، از دو موج قبلی شدیدتر خواهد بود؛ در این صورت بچه ها نیز از این بیماری مصون نبوده و مجددا آمار ابتلا و بستری در بین بچه ها افزایش پیدا می نماید.

دکتر فهیم زاد نسبت به افزایش آمار ابتلای بچه ها و شدت بیشتر بیماری در موج بعدی کرونا هشدار داد و گفت: در پیک سوم بیماری تمام بخش های مربوط به کووید در بیمارستان مفید پر بود و ICU برای مراقبت از این بیماران تجهیز شد که خوشبختانه با فروکش کردن این پیک سیر ابتلای اطفال پایین آمد ولی پیش بینی این است که در صورت ایجاد پیک بعدی، شدت بیماری و ابتلا بیشتر باشد که این موضوع توجه بیشتر و تداوم مسائل پیشگیرانه را به طور جدی می طلبد.

کووید بچه ها را نیز درگیر می نماید، پیشگیری را جدی بگیرید

این متخصص عفونی بچه ها در سرانجام با بیان اینکه از دست رفتن جان حتی یک کودک مصیبت بزرگی محسوب می گردد که جبران ناپذیر است، تاکید نمود: توصیه می گردد خانواده ها و مسئولین نسبت به این بیماری و موج های آن هوشیار باشند و پروتکل ها را به صورت جدی رعایت نمایند. مسئولین نیز نسبت به بازگشایی های زود هنگام اقدام ننمایند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 28 اسفند 1399 بروزرسانی: 28 اسفند 1399 گردآورنده: fazenama.ir شناسه مطلب: 906

به "خطر افزایش کرونا در بچه ها با بازگشایی مدارس ، علایم سندروم میس در بچه ها مبتلا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خطر افزایش کرونا در بچه ها با بازگشایی مدارس ، علایم سندروم میس در بچه ها مبتلا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید