ترکیه و کرونا؛ محور مذاکرات امروز سران اروپا در بروکسل

به گزارش مجله فازنما، کشورهای اروپایی امروز (پنج شنبه) نشستی ویژه در سطح سران کشورها و دولت های عضو اتحادیه اروپا در بروکسل، پایتخت بلژیک دارند.

ترکیه و کرونا؛ محور مذاکرات امروز سران اروپا در بروکسل

با ما سفر کنید و با قیمت تور اروپا پاییز 1400 از قاره سبز دیدن کنید و با دریافت خدمات ویزای شینگن از گردش به دور اروپا لذت ببرید.

به نوشته روزنامه فرامنطقه ای القدس العربی، سران 27 کشور عضو اتحادیه اروپا امروزو فردا موضوعات مهم و حساسی را مورد بحث و آنالیز قرار خواهند داد که در راس آننها تنش در شرق دریای مدیترانه بوده و قرار است در یک ضیافت شام به آن پرداخته شده و به این سوال پاسخ داده گردد که آیا ضروری است تحریم هایی علیه ترکیه به دلیل موضعگیری هایش نسبت به یونان و قبرس مشخص شوند یا خیر، با اینکه به نظر می رسد این سناریو بعید است اما شارل میشل، رئیس شورای اروپا روز چهارشنبه تاکید نمود، تمامی گزینه ها در رابطه با تحریم ترکیه همچنان مطرح هستند.

اکنون این سوال مطرح است که آیا سران 27 کشور اتحادیه اروپا پیروز خواهند شد درباره تحریم ترکیه به توافق برسند؟ کشوری که بیشتر اعضای اتحادیه معتقدند اخاذی برنامه ریزی شده ای را با استفاده از اهرم مهاجران علیه آنها انجام می دهد. لازم به ذکر است چهار میلیون پناهجو در خاک ترکیه حضور دارند که بیشتر آنها را سوری ها تشکیل می دهند. همچنین این کشورها خاطرنشان کردند، آنکارا منافع مالی یونان و قبرس در شرق دریای مدیترانه را تهدید می نماید و با تامین سلاح و شبه نظامی جنگ داخلی لیبی را حمایت می نماید، در حال حاضر نیز در شرایط در آستانه انفجار منطقه ناگورنو-قره باغ دست دارد.

با این حال به دلیل اختلافاتی که میان کشورهای اروپایی درباره ترکیه وجود دارد و مشغولیت آنها به دیگر موضوعات مهم همانند مساله مبارزه با ویروس کرونا و افزایش تعداد مبتلایان در بعضی کشورهای اروپایی و در راس آنها فرانسه و اسپانیا، به نظر نمی رسد طرف های اروپایی رویکرد یکپارچه ای را علیه ترکیه در پیش بگیرند.

علاوه بر اینها بعضی سران اروپایی همزمان درگیری مسایل داخلی بسیار مهمی هستند همانند امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه که فردا باید برای سخنرانی تلویزیونی مهمی درباره مساله جدایی طلبی در این کشور به فرانسه بازگردد.

همچنین شرایط منطقه ناگورنو-قره باغ همانند شرایط بلاروس روی میز مذاکرات خواهد بود. روابط اتحادیه اروپا با چین، پرونده مسمومیت الکسی ناوالنی، سیاستمدار منتقد روس و احتمال مشخص تحریم های جدید علیه مسکو در لیست موضوعات این نشست قرار دارند و در سرانجام نیز مساله خروج انگلیس از اتحادیه اروپا مورد آنالیز قرار خواهد گرفت.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه در آستانه شروع نشست فوق العاده سران اتحادیه اروپا پیامی برای سران کشورهای عضو اتحادیه به جز یونان و قبرس ارسال و خاطرنشان کرد، روابط آنکارا و اتحادیه اروپا در پی تحولات در شرق دریای مدیترانه با چالش های جدیدی روبرو است اما ترکیه توجه ویژه ای به تقویت روابط با کشورهای اتحادیه دارد

،ایسنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 14 آبان 1399 بروزرسانی: 14 آبان 1399 گردآورنده: fazenama.ir شناسه مطلب: 637

به "ترکیه و کرونا؛ محور مذاکرات امروز سران اروپا در بروکسل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ترکیه و کرونا؛ محور مذاکرات امروز سران اروپا در بروکسل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید