با خواص بی نظیر شیره انگورآشنا شوید

به گزارش مجله فازنما، تهران (پانا) - اگر دچار ضعف عمومی بدن یا کم خونی هستید، می توانید شیره انگور را در برنامه غذایی خود بگنجانید.

با خواص بی نظیر شیره انگورآشنا شوید

به گزارش صداوسیما؛ شیره انگور سرشار از خواصی است که در فصل پاییز نباید از خوردن آن غافل شد. شیره که از انگور گرفته می گردد، دارای قند بالایی بوده و بسیار مقوی و مغذی است، ضد نفخ است و در تقویت بنیه بدن تاثیر زیادی دارد، انرژی زا و خون ساز هم است.

در منابع طب سنتی ایرانی، شیره انگور را دبس یا دوشاب می نامند. طبیعت این خوراکی، گرم و تر است و بیشتر افراد می توانند از آن استفاده نمایند. بعلاوه برخی افراد با شیره شربت درست می نمایند که روش بسیار خوبی است و طبع شربت نیز گرم است.

شیره نیز همچون خود انگور دارای مقادیری از ویتامین آ، ب و ث است و مصرف آن احتیاج های بدن را به این ویتامین ها تأمین می نماید.

یکی از برترین زمان های استفاده از شیره انگور فصول سرد سال است و به دلیل خواص مفیدی که این ماده غذایی در درمان و تسکین بیماری های فصل سرما دارد، بهتر است جایی برای آن در برنامه غذایی تان باز کنید.

از منظر طب سنتی، شیره انگور خصلت های زیادی دارد:

یکی دیگر از فواید دوشاب، غلیظ کردن شیر مادر است، به همین خاطر اگر شیر مادری رقیق باشد، می تواند در کنار بقیه درمان ها شیره انگور را مصرف کند

* مولد خون صالح (خون سالم و طبیعی و بدون مواد زائد) است. اگر از ضعف عمومی بدن رنج می برید یا مبتلا به کم خونی هستید می توانید شیره انگور را در برنامه غذایی خود بگنجانید. با توجه به اینکه شیره انگور خونساز بوده و مقوی بدن است، افرادی که ضعف عمومی دارند یا مبتلا به کم خونی هستند، می توانند شیره انگور را همراه شیربرنج یا سمنو بخورند، یا به صورت شربت، سرکه شیره استفاده نمایند.

* افزایش دهنده وزن بدن است. از دیگر فواید این خوراکی شیرین، افزایش حجم عضلات است. به همین خاطر است که ترکیب شیره انگور و ارده کنجد را به کسانی که کار های سنگین انجام می دهند یا ورزشکار هستند، توصیه می نمایند چراکه علاوه بر مقوی بودن، باعث افزایش حجم عضلات می گردد.

* یکی دیگر از خواص شیره انگور بازنمایندگی گرفتگی هاست و از این رو برای اینکه در مجاری کبد، انسداد ایجاد نگردد، می توان شیره انگور را همراه با سرکه انگور مصرف کرد.

یکی از خواص شیره انگور اثر ضدالتهابی و نرم نمایندگی در ناحیه حلق است، به همین خاطر افرادی که به خصوص در فصول سرد سال دچار التهاب حلق می شوند و در پی آن سرفه می نمایند، توصیه می گردد که از غرغره شیره انگور با آب استفاده نمایند.

* درمان نماینده صرع، کهیر، سرفه مزمن، تپش قلب، لاغری مفرط، ضعف احشا و یرقان اس

* برای بیماری های طحال، افسردگی و غضب مفید است.

* برای روان کردن ادرار نیز از آن استفاده می گردد.

* یکی دیگر از فواید دوشاب، غلیظ کردن شیر مادر است، به همین خاطر اگر شیر مادری رقیق باشد، می تواند در کنار بقیه درمان ها شیره انگور را مصرف کند.

* درمان و کاهش فشارخون : مصرف شیره در افرادی که فشارخون دارند، منجر به افزایش فشارخون آن ها نمی گردد، اما به درمان و کاهش آن هم کمکی نمی نماید.

یکی از خواص شیره انگور اثر ضدالتهابی و نرم نمایندگی در ناحیه حلق است

بعلاوه به دلیل مقادیر بالای قند موجود در آن، افراد دیابتی باید از خوردن آن خودداری نمایند.

ویژگی های شیره مرغوب

شیره مرغوب شیره ای است که رنگ آن شفاف بوده و خاک آلود نباشد.

مصلح شیره انگور

مصلح دوشاب یا شیره انگور، تخم ریحان است.

روش تهیه شیره

اگر از ضعف عمومی بدن رنج می برید یا مبتلا به کم خونی هستید می توانید شیره انگور را در برنامه غذایی خود بگنجانید

معمولاً برای تهیه دوشاب، آب انگور شیرین و رسیده را گرفته، صاف نموده و تحت حرارت قرار می دهند تا سه چهارم آب آن تبخیر گردد. سپس بر آن خاک رس می زنند و می گذارند تا جرم آن ته نشین شده و شیرین گردد. تا زمانی که به آن خاک نزنند، شیره انگور به خوبی شیرین نمی گردد و ناصاف خواهد بود.

روش تهیه سرکه شیره

برای تهیه سرکه شیره، باید به مقدار یک دهم شیره انگوری که دارید، به آن سرکه انگور خانگی اضافه کنید و برای 2 تا 3 دقیقه آن را بجوشانید تا سرکه و شیره به خوبی با هم مخلوط شوند. در هر بار مصرف هم باید حدود 2-1 قاشق غذاخوری از این ترکیب را در یک لیوان آب حل کرد و نوشید.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 12 بهمن 1400 بروزرسانی: 12 بهمن 1400 گردآورنده: fazenama.ir شناسه مطلب: 1347

به "با خواص بی نظیر شیره انگورآشنا شوید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با خواص بی نظیر شیره انگورآشنا شوید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید