اخذ مالیات از صادرات مواد خام معدنی باید تقویت کننده تکمیل زنجیره فراوری باشد

به گزارش مجله فازنما، شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی خوزستان با اشاره به مصوبه یکم دی ماه هیات وزیران در مورد اخذ مالیات از عایدی حاصل از صادرات محصولات خام معدنی و نفتی گفت: این تصمیم دولت باید موجب تقویت فراوری، ایجاد فرصت های شغلی و تکمیل کننده زنجیره ارزش محصول در کشور و استان گردد.

اخذ مالیات از صادرات مواد خام معدنی باید تقویت کننده تکمیل زنجیره فراوری باشد

شهلا عموری با اشاره به تصویب نامه یکم دی ماه هیات وزیران مبنی بر اعمال اقتصادیات ویژه عایدی حاصل از صادرات مواد معدنی، محصولات نفتی، گازی و پتروشیمی به صورت خام و نیمه خام اظهار کرد: این مصوبه بر اساس پیشنهاد مشترک اتاق ایران، وزارتخانه های صنعت، معدن تجارت و امور اقتصادی و دارایی در هیات وزیران نهایی و ابلاغ شد.

رئیس اتاق اهواز با بیان اینکه از ابتدای سال جاری تا نیمه اول آذرماه 2 هزار و 402 میلیون یورو کالای صادراتی در خوزستان ثبت سفارش شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 26 درصد افزایش داشته است، اضافه کرد: محصولات پتروشیمی و معدنی بخشی از این محصولات را تشکیل می دهند که بیشتر آنها به صورت خام صادر شده اند.

وی اضافه کرد: 140 معدن از 260 معدن خوزستان فعال هستند و مابقی به علت اتمام ذخایر معدنی تعطیل یا در حال تجهیز کارگاه هستند که قرار گرفتن آنها در زمینه واحدهای دارای فرآوری از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

سازمان صمت به ارتقای بهره وری در حوزه معدنی خوزستان توجه کند

عموری با اشاره به اینکه طی یک سال گذشته دبیرخانه شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی با مشارکت سازمان نظام مهندسی معدن استان کوشش های زیادی برای ایجاد زمینه های لازم جهت سرمایه گذاری های حوزه معدنی انجام داده اند، اضافه کرد: در این مدت طی مکاتبات مکرر از سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان خواسته شده تا برابر با تکالیف قانونی به موضوع بهره وری و برخورداری معادن استان از برنامه های مدون سرمایه گذاری اقدام کند.

وی ادامه داد: خوزستان از ظرفیت های لازم برای سرمایه گذاری در بخش فرآوری معدن و صنایع معدنی با موضوع تکمیل زنجیره فراوری و بعلاوه فرآوری محصول برخوردار است.

رئیس اتاق اهواز یادآور شد: امکان سنجی استحصال مواد معدنی از منابع ثانویه در استان (انواع باطری های مستعمل، لوازم الکترونیکی، گوشی های موبایل و ...) ازجمله ظرفیت های شناسایی شده به وسیله اتاق اهواز و سازمان نظام مهندسی معدن برای معرفی به سرمایه گذاران بخش خصوصی است که تحت عنوان معادن شهری از آنها یاد می گردد.

وی ادامه داد: علاوه بر این انجام مطالعات امکان سنجی فرآوری معادن سلستین رامهرمز، استحصال مواد معدنی از آب دریا (محدوده خلیج فارس در استان خوزستان) و فرآوری معادن بیتومین موجود در شهرهای رامهرمز و بهبهان نیز می توانند به عنوان دیگر فرصت های کلان سرمایه گذاری برای بخش خصوصی در حوزه معدن محسوب شوند.

دبیر شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی خوزستان با اشاره به تصویب نامه یکم دی ماه جاری هیات وزیران اضافه کرد: بر اساس بند ب ماده یک آیین نامه اجرایی ماده 37 قانون برطرف موانع فراوری، رقابت پذیری و ارتقای نظام اقتصادی کشور، ماده ای که پس از استخراج و یا استحصال، تغییری در کیفیت فیزیکی، شیمیایی، ماهیت و نوع آن ایجاد نشده باشد و به همان شکل برای فرآوری به واحد فراوریی واگذار یا صادر می گردد، مشمول اخذ اقتصادیات است.

عموری تأکید کرد: کالاها و محصولات حاصل از کانه آرایی و فرآوری ماده خام معدنی که صرفا به عنوان ماده اولیه و حد واسط برای فراوری محصولات نهایی به کار می فرایند، دربرگیرنده مواد نیمه خام معدنی هستند.

ضرورت تعیین تکلیف طرح های پیشران صنعت پتروشیمی در ماهشهر

رئیس اتاق اهواز با اشاره به اینکه 40 پروژه سرمایه گذاری پیشران بخش بالادستی، میانی و پایین دستی صنعت پتروشیمی در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی برنامه ریزی شده است گفت: تعیین تکلیف برای جذب سرمایه گذاران بخش خصوصی به منظور مشارکت در شروع عملیات این طرح ها لازم است.

عموری با بیان اینکه هم اکنون 30 درصد ظرفیت فراوری محصولات پتروشیمی در سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی واقع شده است گفت: تکمیل ظرفیت فراوری مجتمع های پتروشیمی مستقر در ماهشهر به عنوان یک سیاست اقتصادی در حال پیگیری است که با بهره برداری از پروژه های پیشران این صنعت در ماهشهر، ضمن افزایش حجم صادرات، کشور نیز از واردات مواد پایه برای مصرف در واحدهای فراوریی پایین دست این صنعت، بی احتیاج خواهد شد.

دبیر شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی خوزستان گفت: بر اساس مصوبه اخیر هیات وزیران تمامی محصولات شیمیایی و پتروشیمیایی که به عنوان خوراک یا ماده اولیه برای فراوری محصول نهایی صنعتی استفاده می شوند در ردیف مواد نیمه خام نفتی، گازی و پتروشیمی قرار دارند و عایدی حاصل از صادرات آنها مشمول اقتصادیات است.

بر اساس بند ت تبصره عوارض و اقتصادیات لایحه بودجه سال 1401، عایدی حاصل از صادرات مواد و محصولات معدنی و صنایع معدنی، محصولات نفتی، گازی و پتروشیمی به صورت خام و نیمه خام در همه نقاط کشور مشمول اقتصادیات می گردد.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 20 اسفند 1400 بروزرسانی: 20 اسفند 1400 گردآورنده: fazenama.ir شناسه مطلب: 1388

به "اخذ مالیات از صادرات مواد خام معدنی باید تقویت کننده تکمیل زنجیره فراوری باشد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اخذ مالیات از صادرات مواد خام معدنی باید تقویت کننده تکمیل زنجیره فراوری باشد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید