اخترشناسان احتمالا داده های جیمزوب را اشتباه تفسیر می نمایند

به گزارش مجله فازنما، ستاره شناسان ممکن است مقدار گیری های تلسکوپ فضایی جیمز وب از سیارات فراخورشیدی را اشتباه تفسیر نمایند.

اخترشناسان احتمالا داده های جیمزوب را اشتباه تفسیر می نمایند

بر اساس مطالعه ای نو میزان حساسیت مدل سازی های اجرا شده با دقت تلسکوپ فضایی جیمز وب مطابقت ندارد.

به نقل از اسپیس، تلسکوپ فضایی جیمز وب که پیچیده ترین رصدخانه فضایی است تصاویر خیره نماینده ای از دورترین نقاط دنیا به ثبت می رساند. این تلسکوپ ترکیبات شیمیایی ستارگان، کهکشان ها و سحابی ها را میزان گیری می نماید. برای تفسیر این داده ها، دانشمندان بر مدل های پیچیده ای تکیه می نمایند. اما یک مطالعه نو به وسیله محققان مؤسسه فناوری ماساچوست (MIT) نشان می دهد که این مدل ها به میزان کافی دقیق نیستند تا جزئیات مشاهدات وب را به تصویر بکشند.

دانشمندان در بیانیه ای گفتند که خامی نسبی این مدل ها ممکن است به این معنی باشد که تجزیه و تحلیل اتمسفر سیارات فراخورشیدی دوردست به درستی انجام نخواهد شد.

جولین دو ویت (Julien de Wit)، استادیار دپارتمان علوم زمین، جو و سیاره (EAPS) در مؤسسه ماساچوست می گوید: از نظر علمی تفاوت معناداری بین وجود ترکیبی همانند آب در مقادیر 5 درصد یا 25 درصد وجود دارد و مدل های فعلی نمی توانند این دو را از هم متمایز نمایند.

مدل های مورد بحث میزان نوری که از ماده رصد شده به وسیله وب عبور می نماید یا جذب می گردد را تحلیل می نمایند و بعلاوه نشان می دهند که این اتفاق در کدام طول موج رخ می دهد. از آنجایی که هر عنصر شیمیایی نور را به گونه متفاوتی جذب می نماید، ستاره شناسان می توانند با استفاده از این میزان گیری ها، ترکیبات شیمیایی و نسبت این مواد شیمیایی را با جزئیات کامل بازسازی نمایند.

اگرچه هدف از ساخت تلسکوپ، رصد قدیمی ترین ستارگان و کهکشان های دنیا بوده است، اما این تلسکوپ توانسته توانایی خود را در مطالعه سیاراتی که به دور ستارگانی غیر از خورشید در کهکشان ما می چرخند، نشان دهد. این تلسکوپ مولکول های مهمی مانند آب و دی اکسید کربن را در اتمسفر بعضی از این سیارات شناسایی نموده و بعلاوه تصویر مستقیمی از یک سیاره فراخورشیدی غول پیکر گازی ثبت نموده است.

ستاره شناسان در خصوص توانایی وب برای مطالعه سیارات فراخورشیدی با چنین جزئیاتی هیجان زده هستند، زیرا ترکیبات شیمیایی جو این سیارات می تواند نکاتی در خصوص وجود احتمالی حیات در بعضی از این دنیا های دور ارائه دهد. اما خوانش نادرست داده ها به این معنی است که بینش به دست آمده می تواند تا حدودی غیر قابل اعتماد باشد.

محققان با انجام چندین آزمایش به این نتیجه رسیدند. آن ها در بیانیه ای گفتند که این مدل ها به میزان کافی حساس نیستند که تفاوت بین دمای 300 کلوین (80 درجه فارنهایت/26 درجه سانتی گراد) جو یک سیاره با دمای 600 کلوین (620 درجه فارنهایت/326 درجه سانتی گراد) را بفهمند. یا اینکه دریابند یک گاز مشخص به میزان 5 درصد یا 25 درصد از لایه اتمسفر سیاره را اشغال می نماید.

پراجوال نیراولا (Prajwal Niraula)، یکی از نویسندگان این مقاله نو می گوید: این تفاوت ها برای درک مکانیسم های تشکیل سیاره اهمیت دارند. در حال حاضر، مدلی که ما برای رمزگشایی اطلاعات طیفی جیمز وب استفاده می کنیم، با دقت و کیفیت داده هایی که از این تلسکوپ در اختیار داریم، مطابقت ندارد.

نتایج این مطالعه روز گذشته در مجله Nature Astronomy منتشر شد.

خبرنگاران فضای مجازی دریچه فناوری