احمد شاملو از شاعران نامدار ایرانی است که آثار او جایگاه ویژه ای دارد. او علاوه بر مقام شاعر به عنوان مترجم، تالیف مجموعه کتاب کوچه، طنزنویس شناخته می گردد.

به گزارش مجله فازنما، احمد شاملو در بنیان گذاری شعر سپید فارسی و بعلاوه عاشقانه هایی که سروده جایگاهی ویژه دارد. او در رسیدن به زبان ممتاز شعر خودش از متون کهن و نثر فاخر فارسی مانند تاریخ بیهقی تاثیر گرفته و این تاثیر را به برترین شکل ممکن در قالبی نو درآورده است.

احمد شاملو از شاعران نامدار ایرانی است که آثار او جایگاه ویژه ای دارد. او علاوه بر مقام شاعر به عنوان مترجم، تالیف مجموعه کتاب کوچه، طنزنویس شناخته می گردد.

از میان ترجمه هایش کتاب شازده کوچولو اثر آنتوان دو سنت اگزوپری شاهکاری بی نظیر است و کتاب کوچه او را می توان بزرگ ترین اثر پژوهشی در باب فرهنگ عامه مردم ایران دانست.

در آثار شاملو انسان نقشی پررنگ دارد و علاقه او به وجوه انسانی و روح والای او، انکار ناشدنی است.

زندگی احمد شاملو چه در حوزه شخصی و چه در مراودات و تعاملات اجتماعی، سفری پر اتفاق بود و بی قراری های زیادی داشت. در زندگی شخصی به خاتمه نرسیدن دو ازدواج و درنهایت آشنایی با آیدا سرکیسیان و گذران روزگار در میانه ادبیات فارسی و کوشش های موثر او در آن همگی نشان از روح سرکش و ماجراجوی شاملو دارند. بی قراری های این روح سرکش ماحصلی ناب برای زبان فارسی بر جای گذاشته اند.

شاملو در دوران فعالیت هنری خود، بسیار از ترجمه ها و آثار خود را در قالب فایل های صوتی به دست دوستداران ادبیات رسانید. مثل خون در رگ های من، هوای تازه، قصه های کتاب کوچه، باغ آینه از جمله آثار مهم احمد شاملو است.

شاملو در سال 1379 پس از تحمل بیماری و مدتی خانه نشینی درگذشت. از سیدعلی صالحی نقل شده که مرگ شاملو را روز وداع با لغت کبیر نامیده است.

منبع: خبرکانادا
انتشار: 27 دی 1400 بروزرسانی: 27 دی 1400 گردآورنده: fazenama.ir شناسه مطلب: 1329

به "احمد شاملو از شاعران نامدار ایرانی است که آثار او جایگاه ویژه ای دارد. او علاوه بر مقام شاعر به عنوان مترجم، تالیف مجموعه کتاب کوچه، طنزنویس شناخته می گردد." امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "احمد شاملو از شاعران نامدار ایرانی است که آثار او جایگاه ویژه ای دارد. او علاوه بر مقام شاعر به عنوان مترجم، تالیف مجموعه کتاب کوچه، طنزنویس شناخته می گردد."

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید