اتفاق مبهم رنگ شدن خانه های تاریخی، جوگیری و گردشگری ماجراجویانه

به گزارش مجله فازنما، به گزارش خبرنگاران، این هفته رئیس سازمان میراث فرهنگی با دانشجویان رشته خبرنگاری ملاقات و تبادل نظر کرد. در این نشست وی از دانشجویان پرسید که چطور می گردد گردشگری ایران را به نحو احنست تبلیغ کرد؟

اتفاق مبهم رنگ شدن خانه های تاریخی، جوگیری و گردشگری ماجراجویانه

جهت دریافت خدمات طراحی ویلا با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان با سالهای تجربه طراحی معماری و ساخت و مشارکت در پروژه های ساختمانی ویلا و باغ کوچک و بزرگ بهترین انتخاب جهت مشاوره و اجرا میباشد.

مسعود سلطانی فر اضافه نمود: ما برای توسعه توریستی در مطرح کردن توانمان در عرصه میراث فرهنگی و صنایع دستی که به هم پیوسته هستند، به دنبال ابزارها و امکانات رسانه ای جدید بوده ایم برای اینکه توریستی داخلی و خارجی را توسعه دهیم. پیشنهادات متفاوتی به ما شد. با مسئولین صدا و سیما و شبکه های مختلف جلسه برگزار کردیم. جناب آقای ضرغامی گفتند ما می توانیم شبکه ای را به شما اختصاص دهیم که از آن به عنوان شبکه توریستی استفاده گردد اما هم اکنون این شبکه به شبکه HD تغییر داده شده است. پیشنهاد دیگر شبکه شما و بخش هایی از شبکه یک، سه و شش بود. همچنین آقای صوفی آن موقع به ما گفتند که 27 شبکه رادیویی وجود دارد و می تواند یک شبکه نیز به توریستی اختصاص دهد.

وی ادامه داد: بعضی معتقد بودند که مردم از شبکه های ماهواره ای نیز استفاده می نمایند. بنابراین یکی از راه ها، تبلیغات توریستی در شبکه های خارجی مانند یورو نیوز و ... است. حتی می توان از ظرفیت شبکه های ایرانی نیز استفاده کرد. بعضی دیگر نیز پیشنهاد استفاده از ظرفیت شبکه های اجتماعی را دادند و تعدادی دیگر اظهار داشتند که می توان روزنامه یا چند سایت توریستی مرتبط و غیر مرتبط تشکیل داد. ما اکنون پایگاه CHTN و بولتن ویژه برای مسئولین عالی رتبه را با تیتراژ 400 نسخه داریم تا بتوان ذهن مسئولان را نسبت به موضوع توریستی حساس کرد. اکنون از این بولتن ویژه 9 شماره چاپ شده است. نشریه داخلی نیز در حال چاپ است که اخبار و اطلاعات فعالیت های سازمان را انعکاس می دهد. من همین جا از شما دانشجویان سئوال می پرسم که چطور می توان از شبکه های ماهواره ای، داخلی، تلویزیونی و ... برای بیشتر مطرح کردن توریستی استفاده کرد.

هیچ کس توریستی ایران را تبلیغ نمی کند!

درباره این پرسش رئیس سازمان میراث فرهنگی، خبرنگاران گزارشی را از شرایط تبلیغ صنعت توریستی در ایران ارائه کرد که در آن آمده بود:توریستی ایران را کسی تبلیغ نمی کند حتی برای 17 اثر جهانی ثبت شده در یونسکو. از متولیان توریستی در سازمان میراث فرهنگی گرفته تا وزارت خارجه و دفاتر اطلاع رسانی توریستی در کشورهای دیگر!

سالها پیش برای رونق تبلیغات توریستی در ایران سازمان میراث فرهنگی خانه تاریخی شقاقی در خیابان کوشک را به ستاد تبلیغات و نمایشگاههای توریستی داد تا از آن به عنوان مرکزی برای واگذاری مباحث مربوط به تبلیغات توریستی استفاده کند. قرار بود این ستاد نه تنها برای برگزاری و شرکت در تمام برنامه های توریستی بین المللی همکاری داشته باشد بلکه ایران را در شبکه های خارجی نیز معرفی کند.

سفر تیمی متولیان توریستی برای پخش کردن بروشور!

شرکت در نمایشگاههای توریستی انجام شد اما با حاشیه های بسیار. یکی از این حاشیه ها مربوط می شد به تعداد افراد شرکت نماینده در نمایشگاههای خارجی. این ستاد تعداد زیادی از کارکنان خود را به همراه مسئولان سازمان میراث فرهنگی به یک نمایشگاه خارج از کشور می فرستاد تا بروشور تبلیغاتی بین شرکت نمایندگان توزیع نمایند!

آنها به جای اینکه برای برقرار ارتباط با شرکت نمایندگان در آن برنامه ها و تبلیغ توریستی در آن نمایشگاهها فعالیت کند همگی دل به دریا می زدند و تنها یکی دو نفر در غرفه ایران می ماندند آن هم برای خالی نماندن غرفه و پخش کردن چند بروشور نه چندان جالب از تصاویر توریستی ایران حتی یکی از کتابهایی که همواره این ستاد بین توریستان خارجی و در نمایشگاهها پخش می کرد، یا تمام آثار تاریخی ثبت شده ایران در یونسکو را نداشت و یا تنها به زبان فارسی نوشته شده بود!

عدم فعالیت مناسب این ستاد باعث شد تا پس از رفت و آمد مدیران در سازمان میراث فرهنگی این ستاد نیز تعطیل گردد و بنای تاریخی آن را به معاونت صنایع دستی و مرکز میراث ناملموس جهانی واگذار نمایند.

واگذاری هتل های لاله به بخش خصوصی منوط به رای هیات داوری

رئیس سازمان میراث فرهنگی گفت: واگذاری هتل های لاله به بخش خصوصی با مشکل عدم ارزیابی دقیق روبرو شد. امیدواریم هیات داوری رای مثبت به سازمان میراث فرهنگی در این زمینه بدهد.

مسعود سلطانی فر گفت: مجموعه هتل های لاله در قالب شرکت توسعه توریستی سه هتل لاله و یک هتل کندوان را در اختیار داشتیم که سه درصد سهام آن متعلق به این شرکت بود و در سال 91 برای واگذاری به بخش خصوصی مطرح و یک نفر به عنوان برنده شناخته شد و مبلغ محدودی را به عنوان پیش پرداخت ارائه داد. با تغییر دولت، ارزیابی ها نشان می داد که پایش اولیه دقیق نبوده است و ادعاهایی از سوی سازمان و شرکت مطرح شد. در معاملات و واگذاری های خصوصی روال به این طریق است که اگر مسئله ای به وجود آید، کمیته هیات داوری بر اساس آیین نامه و سیاست های اجرایی اصل 44 قانون اساسی تشکیل شده و به آنالیز مجدد آن معامله می پردازد.

خانه های تاریخی رنگ می شوند!

این هفته گزارش سوال برانگیزی منتشر شد از خانه هایی با ارزش معماری دوره پهلوی اول و دوم که در فهرست میراث ملی ثبت نیستند، مدتی است رنگ آجری و قرمز می خورند. این خانه ها بیشتر در حوالی خیابان های حافظ، فردوسی، قرنی، نوفل لوشاتو، امام خمینی و لاله زار در تهران دیده می شوند. بیشتر آنها سکنه ای ندارند و اگر کسی در آنها زندگی کند، نمی داند چه نهادی و یا کسی این رنگ را روی دیوار خانه اش پاشیده است.

نگاهی به این خانه ها از همان زوایه رو به خیابان هم نشان می دهد که متمایز از بناهای همجوارشان هستند از همان خانه هایی قدیمی که شاید تا 20 سال پیش سرحال تر بودند. با ایوان های بیرونی و پنجره های محرابی شکل، پله های باریک سنگی و طاقچه.

در و پنجره های شکسته و درهای قفل شده این خانه ها حاکی از نبودن ساکنانش است. شاید فروخته باشند. کسی نمی داند حتی همسایگان آنها. در این میان یکی از خانه های تقاطع خیابان طالقانی و مظفر که اتفاقا هنوز خانه اش را خالی نکرده به خبرنگاران می گوید: یک روز صبح از خانه بیرون آمدم و دیدم که دیوار بیرونی خانه ام را رنگ زده اند. به شهرداری مراجعه کردم. کسی پاسخم را نداد. این موضوع را رها کردم. حدود 90 سال است که خانوادگی این بنا را سالم نگه داشتیم ولی این رنگ باعث شده تا دیوار بیرونی بنا آسیب ببیند.

رنگی که به این خانه ها پاشیده می گردد را روی دیوار بیرونی آن می زنند اگر دیوار بلند باشد این رنگ تا نیمه دیوار پاشیده می گردد. آن هم با استفاده از رنگ افشانه ها. اگر کسی حوصله به خرج دهد و این خانه ها را در حافظه اش بسپارد ،خواهد دید که پس از مدتی جای آنها را پارکینگ یا مجتمع تجاری می گیرد به این ترتیب پس از مدتی تخریب می شوند. شاید این رنگ نشانه ای برای تخریب های آینده خانه هایی باشد که در فهرست میراث ملی ثبت نشده اند و فقط ارزش معماری دارند و کارشناسی برای آنالیز تاریخچه و ارزش آنها همت نکرده است.

تمایزی بین تشویق توریستی داخلی و جذب توریست خارجی نیست

این هفته خبرنگاران، بودجه توریستی لایحه 94 را آنالیز کرد. در آنالیز لایحه بودجه 94 آمده است: اعتبارات بودجه ای در حوزه توریستی تمامی برنامه ها با رشدی مثبت روبرو شده است در این میان برنامه جذب توریستان ورودی به کشور دارای پایین ترین نرخ رشد یعنی 5/56 درصد در میان تمامی برنامه های سازمان است. برنامه تشویق توریستی داخلی نیز به نسبت سال گذشته از نرخ رشد پایین تری برخوردار بوده است آن هم در حدود 11/29 درصد در مقابل 31/64 درصد.

علی رغم این دو برنامه، برنامه توسعه زیرساخت های مورد احتیاج توریستی در ذیل معاونت توریستی سازمان، از نرخ رشد قابل ملاحظه 34/24 درصدی برخوردار بوده است.

اما برخلاف لوایح بودجه قبلی در لایحه سال 94 به فعالیت های ذیل هر برنامه نیز اشاره شده است. این امر را می توان اقدام مثبتی به شمار آورد که شفاف سازی حیطه فعالیت و جزئی سازی تخصیص بودجه به هر برنامه را در پی دارد. با این وجود تمایز چشم گیری میان فعالیت های در نظر گرفته شده برای بعضی از برنامه های متفاوت مثلا برنامه های تشویق توریستی داخلی و جذب توریستان ورودی کشور وجود ندارد.

جوگیر شدن توریستان ماجرا جو

در بین تمام خبرهای نای هفته، همایشی با حضور توریستان ماجراجو برگزار گردید. در این برنامه آماری از میزان غرق شدگان در دریاها ارائه کردند و مدیرکل توریستی طبیعی نیز از استانداردشدن تورهای توریستی سخن گفت. در این میان یکی از متخصصان هلال احمر به نام یاوری اظهار داشت که قرار است کمیته ای ویژه توریستان ماجراجویی تشکیل گردد که جوگیر شدنشان باعث بروز مسائل زیادی می گردد. در این برنامه همچنین درباره مسابقات رفتینگ نیز تعریف تورهای توریستی آن بحث شد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 14 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: fazenama.ir شناسه مطلب: 290

به "اتفاق مبهم رنگ شدن خانه های تاریخی، جوگیری و گردشگری ماجراجویانه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اتفاق مبهم رنگ شدن خانه های تاریخی، جوگیری و گردشگری ماجراجویانه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید