آلمان ها دست خالی افغانستان را ترک کردند

به گزارش مجله فازنما، آلمان در حالی آخرین گروه از نیروهای خود را از افغانستان خارج کرد که حضور 20 ساله این کشور نه تنها دستاورد ملموسی نداشت، بلکه رنج زیادی را به مردم افغان وارد آورد.

آلمان ها دست خالی افغانستان را ترک کردند

با تور آلمان ارزان از دیدنی ترین کشور اروپایی بازدید کنید و از شهرهای برلین، هانوفرو، فرانکفورت و مونیخ آلمان دیدن کنید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، برای بیش از دو دهه گذشته، آلمان پس از ایالات متحده، بیشترین نظامیان را در افغانستان مستقر نموده بود.

پس از خروج نظامیان آلمانی از افغانستان، آنه گرت کرامپ وزیر دفاع آلمان گفت که پس از تقریباً 20 سال، آخرین نظامی آلمانی افغانستان را ترک کرد. وی در ادامه اضافه نمود: این سرانجام فصل تاریخی یک مأموریت فشرده است.

آخرین نیروهای نظامی آلمان روز 29 ژوئن (هشتم تیرماه) پس از حدود 20 سال، افغانستان را به مقصد کشور خود ترک کردند.

طبق گزارش شبکه پرس تی وی، 59 نظامی آلمانی در افغانستان جان خود را از دست دادند که 35 تن از آن ها در جریان درگیری ها یا حملات شبه نظامیان کشته شدند و مأموریت آلمانی ها در افغانستان را به مرگبارترین مأموریت نظامی این کشور از زمان جنگ جهانی دوم تا به امروز تبدیل نموده است.

وزیر دفاع آلمان بعلاوه وعده داد درباره اشتباهات کشورش در افغانستان و درس هایی که برلین در دوران 20 ساله جنگ افغانستان آموخته است، صحبت کند.

فرانک امسپاک استاد برجسته دانشگاه ویسکانسین در مورد مأموریت نیروهای خارجی در افغانستان هم گفت: ما نه تنها دستاوردی نداشتیم، بلکه به شدت در طول 20 سال بمباران و غیره و غیره به شدت به جامعه افغانستان آسیب وارد کردیم. هرگز یک ائتلاف سیاسی برای حمایت از ایالات متحده در افغانستان وجود نداشت و حتی به نظر من کمتر از ویتنام بوده است.

طبق این گزارش، ارتش آلمان به واسطه مسائل امنیتی در افغانستان و افزایش سطح خشونت، جزئیات خروج خود را در هاله ای از ابهام قرار داده است.

در همین حال، گزارش رسانه های انگلیسی حاکی از آن است که بیشتر نیروهای انگلیس بی سر و صدا از افغانستان خارج شده اند.

اواسط ماه آوریل، جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحده و ناتو اعلام کردند که تا 11 سپتامبر 2021 (20 شهریور ماه) حدود 10 هزار نظامی نیروهای ائتلاف را از افغانستان خارج می نمایند.

طبق این گزارش، مأموریت ناتو در افغانستان با هدف سرنگونی طالبان آغاز شد، اما با گذشت 20 سال از زمان حمله آن ها، واشنگتن با همان گروه طالبان در مورد برترین شیوه خروج نظامیان خارجی از افغانستان گفت وگو نموده است.

پرس تی وی در ادامه گزارش خود نوشت، در طول 20 سال گذشته، افغان ها در نتیجه حضور نیروهای خارجی، شاهد چیزی جز خشونت و وحشت نبودند و واضح است که حضور 20 ساله نیروهای خارجی به هیچ وجه به نفع مردم افغانستان نبوده است.

طبق این گزارش، مقام های آمریکایی در گفت وگو با شبکه سی ان ان تصریح نموده اند که احتمالاً آمریکا ظرف چند روز، خروج خود از افغانستان را تکمیل می نماید.

یکی از این مقام های آمریکایی که خواست نامش فاش نشود، به سی ان ان گفته که پنتاگون درصدد است 650 نظامی آمریکایی را برای محافظ از سفارتخانه آمریکا و فرودگاه کابل، در افغانستان حفظ کند.

خروج نظامیان خارجی از افغانستان با استقبال طالبان روبرو شده است، به طوری که اخیراً ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان در واکنش به خبر خروج نظامیان آمریکا از بگرام گفت: طالبان از فرایند خروج نظامیان آمریکایی و ناتو از بگرام حمایت و استقبال می نماید.

روز آدینه هفته گذشته (11 تیرماه)، جنیفر گریفین خبرنگار حوزه امنیت ملی در شبکه فاکس نیوز در پیامی توییتری از خروج نیروهای آمریکایی از پایگاه هوایی بگرام افغانستان اطلاع داد.

پایگاه هوایی بگرام در 20 کیلومتری جنوب کابل واقع شده و عظیم ترین پایگاه نظامی ایالات متحده در افغانستان بوده است.

این پایگاه بعلاوه پایگاه اصلی نیروهای خارجی، فرماندهی و عملیات هوایی طی دو دهه گذشته بوده است و روسای جمهور آمریکا در هنگام بازدید از افغانستان در این پایگاه اقامت داشته اند.

ایالات متحده و دیگر کشورهای عضو ناتو در سال 2001 در پاسخ به حملات 11 سپتامبر همان سال در آمریکا، به افغانستان حمله نظامی کردند و از آن موقع، حضور نظامی و اشغالگری آنها در افغانستان ادامه داشته است.

بعد از توافق فوریه 2020 آمریکا و طالبان و امضای توافقنامه صلح بین دو طرف، فرایند خروج نظامیان آمریکایی و متحدان این کشور از افغانستان آغاز شده است. (جزئیات بیشتر)

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 7 مرداد 1400 بروزرسانی: 7 مرداد 1400 گردآورنده: fazenama.ir شناسه مطلب: 1138

به "آلمان ها دست خالی افغانستان را ترک کردند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آلمان ها دست خالی افغانستان را ترک کردند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید