آشنایی با خواص و ارزش غذایی کشک

به گزارش مجله فازنما، کشک یکی از محصولات لبنی تخمیری است که به عنوان یک فرآروده سنتی به مذاق بیشتر ایرانیان سازگار است. در این مقاله، مهمترین خواص کشک، ارزش غذایی، موارد احتیاط و منع مصرف آن گردآوری شده است.

آشنایی با خواص و ارزش غذایی کشک

خواص کشک (طبیعت و خواص درمانی)

مزاج کشـک سرد و خشک است و بسیاری از خواص خوردن شیر و خواص ماست را در خود دارد. از آنجایی که کشک محصول یک فرآیند تخمیری است و در نتیجه تغلیظ به دست می آید، فواید بی نظیر دیگری نیز دارد که در ادامه به آن ها اشاره می گردد:

1. تقویت و حفظ سلامت مغزکشک یک غذای تخمیر شده محسوب می گردد و فواید فراوانی برای حفظ سلامت مغز دارد. پروبیوتیک های موجود در کشک، نقش مهمی را در حفظ تعادلی سالم بین مغز و روده ایفا می نمایند. مغز و روده به وسیله غدد درون ریز HPA axis به یکدگیر متصل هستند.

2. تنظیم فشار خونکشک سرشار از پتاسیم است و از این رو تنظیم و کنترل فشار خون یکی از بارزترین خواص کشک است. پتاسیم موجود در کشک باعث تنظیم فشار خون می گردد. این ماده به آرام شدن رگ های خونی و پیشگیری از انقباض آن ها که یکی از دلایل افزایش فشار خون است، یاری می نماید. این ماد معدنی برای متعادل کردن اثرات منفی سدیم در بدن نیز موثر است.

3. کاهش وزنکشک کالری کمی دارد و مصرف آن علاوه بر احساس سیری، به علت داشتن اندازه کالری کم، به کاهش وزن سالم یاری می نماید.

4. تقویت استخوان ها و دندان هاکشک ماده ای غذایی سرشار از کلسیم و فسفر است و مصرف آن به تقویت استخوان ها و دندان ها یاری شایانی خواهد نمود. پیشگیری از پوکی استخوان، حفظ تراکم استخوانی، پیشگیری از پوسیدگی دندان ها، یاری به استحکام استخوانی و رشد بهتر بچه ها و نوجوانان از خواص کشک است.

5. خاصیت ضد پیری و افزایش طول عمر کشک دارای مقادیر فراوان ماده پیش ساز گلوتاتیون است. این مواد به خوبی از دستگاه گوارش جذب می شوند. گلوتاتیون با کنترل رادیکال های آزاد، از بروز سرطان ها، تسریع شدن فرایند پیری و کاهش طول عمر پیشگیری می نماید.

6. سلامت دستگاه گوارشکشک حاوی اسیدهای الی فراوان است و به ضدعفونی کردن دستگاه هاضمه (معده، روده کوچک و روده بزرگ) یاری می نماید. البته از آنجایی که کشک تا حدودی نفاخ است برای هضم راحت تر و اثربخشی بیشتر آن پیشنهاد می گردد. بنابراین کشک را می توانید همراه با نعنای خشک میل کنید.

ارزش غذایی کشککشک سرشار از پروتئین و کلسیم است و قادر است احتیاجات بدن را از نظر مواد معدنی موجود در شیر تامین کند. این مواد معدنی شامل کلسیم، منیزیم، آهن، سدیم و پتاسیم می گردد. تحقیقات نشان داده است که کلسیم و فسفر موجود در کشک و نسبت مناسب این دو ماده غذایی در ترکیب کشک، برای پیشگیری از بروز پوکی استخوان بسیار موثر است. از نظر متخصصان تغذیه، مهمترین فواید درمانی و خواص کشک سلامت و استحکام استخوان ها، جلوگیری از ابتلا به اختلالات گوناگون عصبی، تنظیم هاضمه و پیشگیری از اسهال است.

کشک سرشار از انواع عناصر غذایی به ویژه کلسیم، فسفر و ویتامین های مورد احتیاج بدن انسان است. اندازه کلسیم در 30 گرم کشک تازه بدون نمک و چربی با اندازه کلسیم در یک لیوان شیر 250 سی سی برابری می نماید. آنالیز ها و گزارش های ارائه شده در سال های اخیر درباره خواص کشک، نشان می دهد که این ماده می تواند به عنوان یک ماده مغذی و مکمل غذایی در علوم تغذیه ای و صنایع غذایی مورد استفاده قرار بگیرد.

مضرات کشک (موارد احتیاطی و منع مصرف)کشک منبع خوب کلسیم است اما متاسفانه کشک هایی که به صورت خشک در بازار عرضه می شوند، اندازه زیادی نمک دارند که جذب کلسیم را در سلول های بدن کاهش می دهند.

زیاده روی در مصرف کشک باعث غلبه بلغم و نفخ می گردد، از این رو افراط در مصرف آن برای افراد دارای مزاج بلغمی مضر است.

مصرف کشک، برای افراد دچار انسداد مجاری، معده مرطوب، افراد مسن و دارای مزاج سرد و تر مضر است.

کسانی که مبتلا به فشار خون بالا و چربی خون هستند، ضروری است در مصرف کشک احتیاط نمایند.

زیاده روی در مصرف کشک باعث بروز بعضی لک های پوستی خواهد شد.

ضروری است برای تهیه کشک، حتما از کشک های بسته بندی و پاستوریزه شده که برچسب و مجوز بهداشتی دارند، بهره ببرید و همیشه آن را در یخچال نگهداری کنید.

منبع: سایت ستاره

منبع: راسخون
انتشار: 18 آبان 1400 بروزرسانی: 18 آبان 1400 گردآورنده: fazenama.ir شناسه مطلب: 1258

به "آشنایی با خواص و ارزش غذایی کشک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با خواص و ارزش غذایی کشک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید