آثار آب درمانی در بدن

به گزارش مجله فازنما، تا زمانی که آب سرد مورد مصرف قرار می گیرد، فعالیت عضو کاهش می یابد و پس از قطع مصرف آب، قسمت هایی از بدن به حالت طبیعی برمی گردند و برای مدّتی درجه حرارت از حد فعالیت بالاتر قرار می گیرد.

آثار آب درمانی در بدن

نویسنده: سلمان خدادادی

1- تا زمانی که آب سرد مورد مصرف قرار می گیرد، فعالیت عضو کاهش می یابد و پس از قطع مصرف آب، قسمت هایی از بدن به حالت طبیعی برمی گردند و برای مدّتی درجه حرارت از حد فعالیت بالاتر قرار می گیرد. پس از این مصارف باید قسمت هایی از بدن را ماساژ داد تا گردش خون تسریع شود.

کمپرس کیسه یخ یا آب سرد در سر از احتقان و هجوم خون در سر جلوگیری می نماید که در رفع ساختن سردرد و دردهای عصبی مؤثّر است. استفاده از این کمپرس در قسمت های مختلف بدن اثرات زیر را در پی دارد:

* اگر زیر بغل گذاشته شود، به منزله ضد احتقان برای تمام بازو خواهد بود.

* اگر در خم آرنج قرار داده شود، درجه حرارت دست را پایین می آورد.

* اگر در قسمت بالای پا گذاشته شود، ساق را در زیر زانو نیرو می دهد.

* اگر روی زانو و پاشنه پا نهاده شود، اثر ضد احتقان پا خواهد داشت.

2- نوشیدن آب سرد و تنقیه با آب سرد، درجه حرارت را در بیماری های تب زا فرو می اندازد. آب سرد اگر برای سر و کف پا به کار رود، درجه حرارت عمومی را در تب ها پایین می آورد. گذاشتن پارچه آغشته به آب سرد و مرطوب روی شکم سبب فروافتادن درجه حرارت به هنگام می شود.

3- کاربرد آب داغ فعالیت حیاتی را تحریک می نماید، ولی موجب رخوت و واکنش های بعدی می شود. پس از کاربرد آب داغ، قسمت هایی از بدن را باید با آب سرد روبرو کرد و با مالش ایجاد گرما کرد. استفاده از آب داغ، التهاب چشم ها را رفع می سازد و سبب می شود که دردهای قولنج شکم، اسپاسم، کرامپ، درد و غیره در هر بخش از بدن ساکت شود. تنقیه با آب گرم به روده ها قوام می بخشد و یبوست را رفع می نماید، ولی خستگی مفرط را سبب می شود. استعمال آب داغ در پوست باعث اتساع سرخرگ ها و سیاهرگ ها و مجاری لنفاوی می شود.

حمام کامل با آب داغ حملات آسم را بهبود می بخشد. ابتدا دستگاه مرکزی را تحریک می نماید و سپس به رخوت می اندازد، لذا بیمار احساس برانگیختگی خواهد نمود، سپس کوفتگی.

بیشتر بخوانید: آب درمانی و خواص آن

گذاشتن موقت بطری آب داغ روی پوست موجب بالا رفتن گرمای بافت می شود. بطری آب داغ کاربردهای مؤثری دارد، از جمله زمانی که اعضای انتهایی بدن سرد شده باشند.

4- کاربرد متفاوت آب داغ و سرد در پوست بسیار سودمند است. در این برنامه مصرف آب سرد همیشه آخر کار انجام می شود. دمای پوست ابتدا به طور قابل ملاحظه ای نسبت به درجه حرارت طبیعی افزایش پیدا می نماید و پس از آن به وسیله آب سرد پایین می آید.

این برنامه آب درمانی به دفعات با آب گرم آغاز می شود و با آب سرد تمام می شود که با انواع ورزش های مثل دمبل زدن، قدم زدن سریع و یا در افراد ناتوان با ماساژ بدن دنبال می شود. این روش ها همیشه قدرت تغذیه را بدون بروز هر نوع اختلال بهبود می بخشد.

5- کاربرد آب ولرم، همیشه آثار مطلوبی دارد و برای بچه ها، مردان جوان، زنان ظریف و افراد حساس مناسب است.

منبع مقاله :

خدادادی، سلمان؛ (1395)، آب درمانی، ساری: انتشارات پارسی سرا، چاپ اول

منبع: راسخون
انتشار: 3 آبان 1400 بروزرسانی: 3 آبان 1400 گردآورنده: fazenama.ir شناسه مطلب: 1240

به "آثار آب درمانی در بدن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آثار آب درمانی در بدن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید