4 مصوبه نو استاندارد ملی در حوزه فناوری نانوبه گزارش ستاد توسعه فناوری نانو، در مردادماه سال جاری چهار استاندارد ملی در حوزه نانو تصویب شده است.

به گزارش مجله فازنما، ایرنا نوشت: با تصویب چهار استاندارد ملی در حوزه فناوری نانو، تعداد استانداردهای ملی حوزه فناوری نانو از مرز 145 استاندارد فراتر رفت.

4 مصوبه نو استاندارد ملی در حوزه فناوری نانوبه گزارش ستاد توسعه فناوری نانو، در مردادماه سال جاری چهار استاندارد ملی در حوزه نانو تصویب شده است.

به گزارش ستاد توسعه فناوری نانو، در مردادماه سال جاری چهار استاندارد ملی در حوزه نانو تصویب شده است.

صد و چهل و سومین استاندارد فناوری نانو با عنوان فناوری نانو- پوشش های نانومقیاس سخت- تعیینه یابی و روش های آزمون به تصویب رسید. این استاندارد محصول محور و چندمنبعی با همکاری ستاد نانو و سازمان استاندارد و به دبیری دولتی و جمعی از متخصصان و اساتید دانشگاه ها تدوین شده است.

هدف از تدوین این استاندارد ارایه روش های آزمون برای تعیینه یابی پوشش های نانومقیاس سخت شامل پوشش های نانولایه، نانوساختار و پوشش های نانوچندسازه ای یا ترکیبی از آن ها است. در این استاندارد روش های آزمون برای معین ترکیب شیمیایی، ریخت شناسی، ساختار، خواص سختی و مقاومت سایشی ارایه شده است. پوشش های نانومقیاس سخت به روش های مختلف از جمله روش های فیزیکی، شیمیایی، الکتروشیمیایی، حرارتی و مکانیکی فراوری می شوند. استاندارد حاضر برای انواع پوشش های نانومقیاس سخت فلزی، پلیمری، سرامیکی و چندسازه ای کاربرد دارد.

صد و چهل و چهارمین استاندارد فناوری نانو با عنوان فناوری نانو - پوشش های نانومقیاس سخت-طبقه بندی براساس تعیینه های هندسی و سختی به تصویب رسید. این استاندارد محصول محور و چندمنبعی با همکاری ستاد نانو و سازمان استاندارد و به دبیری علم خواه و جمعی از اساتید دانشگاه تدوین شده است.

هدف از تدوین این استاندارد، طبقه بندی پوشش های نانومقیاس سخت و ارائه روش های پیشنهادی مناسب و قابل اجرا برای اعمال پوشش ها و نیز روش های پیشنهادی تعیینه یابی بعد نانومتری هر یک از آن ها است.

در این استاندارد، پوشش های نانومقیاس سخت براساس مقدار سختی، ضخامت و معماری پوشش طبقه بندی شده اند که می تواند به صنعتگران و متقاضیان این امکان را بدهد که برحسب احتیاج بتوانند پوشش مدنظر خود را انتخاب نمایند و با ارایه انواع روش های تعیینه یابی نانومقیاس، برترین و مناسب ترین روش را برای معین تعیینات هندسی پوشش موردنظر انتخاب نمایند.

صد و چهل و پنجمین استاندارد فناوری نانو با عنوان نانومواد رس- قسمت 2: معین تعیینه ها و مقدار گیری های نانوصفحات رس مورداستفاده در کاربردهای فیلم سدنماینده گاز در صد و هجدهمین اجلاسیه کمیته ملی به تصویب رسید. این استاندارد با همکاری ستاد نانو و سازمان استاندارد و به دبیری به دبیری دارابی و جمعی از متخصصان و اساتید دانشگاه تدوین شد.

هدف از تدوین این استاندارد، معین تعیینه هایی که مقدار گیری می شوند و روش های مقدار گیری نمونه های نانوصفحه ای رس به شکل پودر و تعلیقه، مورد استفاده در فیلم های سدنماینده گاز است. به علاوه، پروتکل های مقدار گیری برای هر یک از تعیینه ها نیز توضیح داده می گردد.

استاندارد فناوری نانو با عنوان واژه نامه- قسمت 8: فرآیندهای نانوساخت در صدوهفدمین اجلاسیه کمیته ملی به تصویب رسید.

این استاندارد تجدید نظر به دبیری سهرابی تدوین شد. واژه هایی که در این استاندارد با حضور جمعی از اساتید و متخصصین تصویب شد، بسیار کاربردی و مهم در حوزه های مرتبط با فناوری نانو است.

هدف از تدوین این استاندارد، تعریف اصطلاحات مربوط به فرآیندهای نانوساخت در زمینه فناوری نانو است. تمام اصطلاحات فرآیندی در این استاندارد مربوط به نانوساخت است، اگرچه بسیاری از فرآیندهای لیست شده منحصر به مقیاس نانو نیستند. اصطلاحاتی که کاربرد انحصاری ندارند در داخل تعاریف تعیین شده اند. چنین فرآیندهایی می توانند باتوجه به شرایط کنترل شده منجر به موادی با خصیصه هایی در مقیاس نانو یا مقیاس های بزرگتر گردد.

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 28 مرداد 1401 بروزرسانی: 28 مرداد 1401 گردآورنده: fazenama.ir شناسه مطلب: 1525

به "4 مصوبه نو استاندارد ملی در حوزه فناوری نانوبه گزارش ستاد توسعه فناوری نانو، در مردادماه سال جاری چهار استاندارد ملی در حوزه نانو تصویب شده است." امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "4 مصوبه نو استاندارد ملی در حوزه فناوری نانوبه گزارش ستاد توسعه فناوری نانو، در مردادماه سال جاری چهار استاندارد ملی در حوزه نانو تصویب شده است."

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید