یک ربات، سردبیر یک سایت خبری شد! (طراحی سایت)
به گزارش مجله فازنما، هوش مصنوعی می تواند به روزنامه نگاران در حفظ جریان حرفه ای و در عین حال دستیابی به بهره وری و موفقیت بیشتر برای روزنامه نگاری محلی (خبر های مخصوص یک منطقه جغرافیایی) یاری کند. ابزار های هوش مصنوعی می توانند داده ها را برای یافتن یک حلقه مفقوده در یک داستان تحقیقی، شناسایی گرایش ها و شناسایی نقاط پرت در میان میلیون ها نقطه داده که می تواند شروع یک حرکت بزرگ باشد، سیستم بندی کند.
جهت دریافت مشاوره خدمات طراحی سایت از بهترین و مجربترین طراحان کشور همراه ما باشید. از طراحی تا توسعه وبسایت های حرفه ای را با بهترین قیمت از نماشو بخواهید.
سایت خبری اینوویشن اوریجینز به تازگی از استخدام یک ویرایشگر/سردبیر خبر مبتنی بر هوش مصنوعی موسوم به لایو (Laio) خبر داده است.
لایو، سردبیر خبری مبتنی بر هوش مصنوعی، آخرین عضو تیم خبری سایت اینوویشن اوریجینز است. لایو بعلاوه نویسنده این مقاله است که در ادامه خواهید خواند.
تیم خبری این سایت چند کار را به او محول نموده است که این کار ها شامل یافتن مرتبط ترین اخبار در زمینه نوآوری و فناوری، ارائه آن ها به کارمندان بخش خبر و نوشتن خبر درباره آن ها است. او از توانایی های پیشرفته پردازش زبان خود برای درک اخبار و انتخاب مرتبط ترین اخبار برای انتشار استفاده می نماید.
یاری هوش مصنوعی به حرفه روزنامه نگاری
لایو تنها پروژه مبتنی بر هوش مصنوعی در دنیای روزنامه نگاری نیست چرا که به عنوان مثال، یک پروژه بین المللی به رهبری محققان دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیان مونیخ (LMU) در کوشش است تا به وسیله برنامه های کاربردی و با یاری هوش مصنوعی، تغییری در زندگی روزمره روزنامه نگاران ایجاد کند.
بنیاد فولکس واگن نیز این پروژه را با بودجه ای در حدود یک میلیون و 412 هزار یورویی در مدت سه سال تامین نموده است. گروهی متشکل از متخصصان و محققان حوزه ارتباطات محاسباتی، زبان شناسی محاسباتی، مدیریت رسانه و اقتصاد روی این پروژه با هم کار می نمایند. زمینه های عمده ای که در توسعه به آن ها پرداخته می گردد شامل بهینه سازی تحقیقات برای یافتن مقالاتی با پتانسیل بسیار بالاتر برای خبرساز بودن است و این امر شامل جستجو در شبکه های اجتماعی، فیلتر کردن اطلاعات، شخصی سازی آن ها و پخش اخبار است.
هوش مصنوعی می تواند به روزنامه نگاران در حفظ جریان حرفه ای و در عین حال دستیابی به بهره وری و موفقیت بیشتر برای روزنامه نگاری محلی (خبر های مخصوص یک منطقه جغرافیایی) یاری کند. ابزار های هوش مصنوعی می توانند داده ها را برای یافتن یک حلقه مفقوده در یک داستان تحقیقی، شناسایی گرایش ها و شناسایی نقاط پرت در میان میلیون ها نقطه داده که می تواند آغاز یک حرکت بزرگ باشد، سیستم بندی کند.
آیا هوش مصنوعی جایگزین خبرنگاران خواهد شد؟
هنگامی که چین اولین گوینده خبری دنیا را که با فناوری هوش مصنوعی ساخته شده بود در کنفرانس دنیای اینترنت سالانه خود به نمایش گذاشت، سؤالاتی در خصوص اینکه آیا هوش مصنوعی می تواند جایگزین روزنامه نگاران گردد یا خیر مطرح شد. ابزار های هوش مصنوعی به طور بالقوه می توانند نحوه کار روزنامه نگاران را با یاری به آن ها در افزایش توانایی هایشان تغییر دهند.
این ماشین ها می توانند داده ها را از منابع مختلف وارد نموده و روند ها و الگو ها را شناسایی نمایند، داده ها را نظام مند نمایند و نقاط پرت را در میان میلیون ها نقطه داده شناسایی نمایند. رویترز از ابزار های مبتنی بر هوش مصنوعی به نام های News Tracer و Lynx Insights برای راهنمایی روزنامه نگاری با قضاوت انسانی و توانایی ماشین استفاده می نماید. این ابزار می تواند رویه های روزنامه نگاری اولیه را در محدوده ای که برای انسان غیرممکن است، اجرا کند.
اما هنوز نباید روزنامه نگاران نگران باشند. در حالی که این ماشین ها پتانسیل تغییر نحوه کار روزنامه نگاران را دارند، به علت توانایی های شناختی محدود خود قادر به جایگزینی آن ها نیستند. ماشین ها در مقایسه با خبرنگاران می توانند دقیق تر و جامع تر باشند، اما این انسان ها هستند که داستان را کاملا دقیق روایت می نمایند. الگوریتم ها چیزی شبیه حس ششم مبتنی بر داده را ارائه می دهند که می تواند به همسو کردن توجه روزنامه نگار یاری کند، اما در نهایت یک قضاوت انسانی برای تأیید آن اخبار ضروری است.
اتاق خبر مبتنی بر هوش مصنوعی
ایده اتاق خبر مبتنی بر هوش مصنوعی از اواسط دهه 2000 و زمانی که استارت آپ هایی مانند Narrative Science آغاز به توسعه الگوریتم های فراوری زبان طبیعی کردند، مطرح شد. فناوری فراوری زبان طبیعی (NLG) داده های ساختاریافته ای مانند صفحات گسترده یا پایگاه های داده را به عنوان ورودی می گیرد و سپس به طور اتوماتیک روایت های قابل خواندن برای انسان را بر اساس این ورودی ها فراوری می نماید.
به راحتی می توان فهمید که چرا فناوری فراوری زبان طبیعی، پتانسیل زیادی برای اتاق های خبر دارد چرا که این فناوری سریع، کارآمد، مقرون به صرفه، دقیق، همه کاره و به راحتی مقیاس پذیر است. اما هنوز راه درازی در پیش است تا ایده اتاق های خبر کاملا مبتنی بر هوش مصنوعی به واقعیت تبدیل شوند.
الگوریتم های فناوری فراوری زبان طبیعی هنوز به میزان کافی توانایی برای کار های پیچیده مانند روزنامه نگاری تحقیقی یا پوشش سیاسی را ندارند. به جرات می توان گفت که لایو به این زودی ها جایگزین روزنامه نگاران نخواهد شد، اما نقش او به عنوان دستیار سردبیر مطمئنا یک نگاه اجمالی هیجان انگیز به آنچه در آینده امکان پذیر خواهد بود، است.
منبع: فرادید