کف هزینه ساخت مسکن در سال 1400

به گزارش مجله فازنما، رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان با بیان اینکه حداقل هزینه ساخت مسکن در روستاها متری 3.5 میلیون تومان است گفت: در ابلاغیه ای که به سازمان استانها اعلام کردیم کف هزینه را متری 2.3 میلیون تومان در نظر گرفتیم که نیم درصد به خدمات مهندسی اختصاص می یابد. در واقع کوشش کردیم با پایین دریافت هزینه ساخت، تعرفه مهندسی را کم در نظر بگیریم تا فشار مالی به کارفرماها وارد نشود؛ این در حالی است که در جهان دستمزد مهندسان بین 5 تا 8 درصد هزینه ساخت است.

کف هزینه ساخت مسکن در سال 1400

جهت دریافت خدمات پتینه چیست با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. هر گونه خدمات رنگ آمیزی با تکنیک های مدرن پتینه کاری را به ما بسپارید.

احمد خرم در گفت و گو با خبرنگاران اظهار کرد: بر اساس مباحث 2 مقررات ملی، سازمان نظام مهندسی وظیفه دارد ابتدای هر سال میانگین قیمت ساخت را اعلام کند و بر اساس آن تعرفه خدمات مهندسی مشخص گردد. این کار حدود 25 سال یا انجام نمی شده یا بسیار دیر صورت می گرفته و حتی تا آبان ماه ادامه پیدا می کرد. از سوی نظام مهندسی، مبالغی به صورت علی الحساب از کارفرماها دریافت می شد و بعد مجددا رقم دیگری را مطالبه می کردند که نارضایتی مالکان را در پی داشت. از سال گذشته ما به این روال نظم دادیم. در اسفندماه سال 1398 و 1399 طبق بخشنامه ای به سازمان نظام مهندسی در استانها هزینه ساخت را برای سال آینده اعلام کردیم.

وی اضافه نمود: بر اساس این ابلاغیه، هزینه ساخت هر متر واحد مسکونی یا غیر آن در سراسر کشور برای سال 1400 به توضیح زیر است: ساختمان های یک و دو طبقه: متری 2 میلیون و 332 هزار و 100 تومان، ساختمان های 3 تا 5 طبقه: متری 2 میلیون و 720 هزار و 700 تومان، ساختمان های 6 و 7 طبقه: متری 3 میلیون و 109 هزار و 400 تومان، ساختمان های 8 تا 10 طبقه: متری 3 میلیون و 498 هزار و 100 تومان، ساختمان های 13 تا 15 طبقه: متری 4 میلیون و 275 هزار و 500 تومان، ساختمان های 16 طبقه و بالاتر: متری 4 میلیون و 664 هزار و 400 تومان. این هزینه ها نسبت به سال گذشته 38 درصد افزایش یافته است.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور با بیان اینکه کوشش کردیم حداقل قیمت ساخت را در نظر بگیریم گفت: در حال حاضر میانگین ساخت یک متر مربع ساختمان در روستاها 3 میلیون و 500 هزار تومان است و در شهرها به 6 میلیون تومان می رسد. ولی ما به خاطر اینکه به تدریج خدمات مهندسی جا بیفتد و یکمرتبه نمی توان هزینه های سنگینی را به مردم تحمیل کرد کوشش می کنیم این هزینه ها را با شیب ملایمی پیش ببریم.

خرم توضیح داد: هم اکنون کشورهای متوسط 5 درصد و کشورهای پیشرفت 8 درصد قیمت ساخت را به خدمات مهندسی از قبیل طرح و محاسبه، نظارت و مجری ذی صلاح اختصاص می دهند. در حالی که این رقم در کشور ما نیم درصد است و عجیب است که بعضی به همین مبلغ ناچیز هم انتقاد دارند. در واقع متری 25 تا 30 هزار تومان به عنوان دستمزد به مهندسان پرداخت می گردد. اگر می خواهیم عمر مفید ساختمانها را بالا ببریم باید به خدمات مهندسی اهمیت بدهیم. ما نمی گوییم 5 درصد پرداخت نمایند، این رقم را 1 درصد بالا ببرند تا بتوانیم عمر مفید ساختمانها را از حدود 25 سال فعلی به 60 تا 70 سال برسانیم.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان یادآور شد: ابتدای دهه 50 میانگین عمر مفید ساختمانها در کشورهای پیشرفته 30 سال و در کشور ما هم 30 سال بودیم. الان ما به 23 تا 25 رسیدیم و جهان از 120 سال عبور نموده است. این به خاطر اهمیت دادن به امور خدمات مهندسی و فنی است.

خرم با انتقاد از اهمیت ندادن به خدمات فنی و مهندسی در ایران گفت: این بی توجهی باعث شده تا هر 10 تا 15 سال ساختمانها نیاز به پایدارسازی پیدا نمایند که بعضا تا 50 درصد قیمت ساختمان باید هزینه مقاوم سازی گردد.

وی تاکید نمود: همانطور که به خدمات پزشکی اهمیت می دهند و در حال حاضر بهای خدمات پزشکی با استقرار بیمه ها گرفته می گردد باید به خدمات مهندسی نیز اهمیت بدهیم. دو سال قبل ویزیت بعضی پزشکان 45 هزار تومان بوده که به 150 هزار تومان رسیده است و ابتدای سال جاری 180 هزار تومان شده است. یعنی 4 برابر شده ولی خدمات مهندسی با تورم شدیدی که در جامعه وجود دارد طی سه سال گذشته حدود 60 تا 65 درصد افزایش پیدا نموده است. امیدواریم مردم و مسئولان بخصوص مسئولان شهرداریها، شوراها و وزارت راه و شهرسازی اهمیت بیشتری به خدمات مهندسی بدهند.

رییس سازمان نظام مهندسی با بیان اینکه با تعداد معدود امضافروشی در سازمان مبارزه می کنیم گفت: تعداد کسانی که در سازمان نظام مهندسی اقدام به امضافروشی و نظارتهای صوری می نمایند حدود 5 درصد است. ما خودمان به این قضیه گله مند هستیم و معتقدیم باید به شدت جلوی این کار گرفته گردد. درصدد هستیم از سال 1400 در یک برنامه دو ساله به طور جدی با موضوع امضافروشی برخورد کنیم. از وزیر راه و شهرسازی می خواهیم پروانه اشتغال به کار کسانی که تخلف می نمایند را باطل کند. در حال حاضر مجازات خیلی سبک تر از تخلف است و این عدم تناسب باعث می گردد که تخلف روز به روز بیشتر گردد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 21 فروردین 1400 بروزرسانی: 21 فروردین 1400 گردآورنده: fazenama.ir شناسه مطلب: 952

به "کف هزینه ساخت مسکن در سال 1400" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کف هزینه ساخت مسکن در سال 1400"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید