چرا در آینه مجذوب کننده هستیم اما در عکس نه؟

به گزارش مجله فازنما، زومیت نوشت: نحوه دیده شدن ما در آینه در مقایسه با عکس ها می تواند برای بسیاری از ما ناامید کننده باشد. ممکن است در آینه به خود نگاه کنیم و احساس کنیم ظاهر جذابی داریم، اما وقتی خودمان را در عکس ها می بینیم، ممکن است از ظاهر خود دلسرد شویم.

چرا در آینه مجذوب کننده هستیم اما در عکس نه؟

وقتی در آینه نگاه می کنیم، تصویری معکوس شده از خودمان می بینیم که مغزمان آن را به عنوان نمایشی آشنا و درست از ظاهر ما پردازش می نماید. درواقع، مغز ما تصویر معکوس درون آینه را به عنوان تصویری واقعی از ظاهر ما تفسیر می نماید. اگرچه وقتی عکسی را می بینیم، به نمایش دو بعدی از خودمان نگاه می کنیم که معکوس نیست و می تواند متفاوت از آنچه در آینه می بینیم، به نظر برسد و ما به چهره برعکس شده خود در عکس عادت نداریم.

  • گوشی پرچمدار نو سامسونگ در دنیای واقعی/ عکس

ما صورت متقارنی نداریم که اگر معکوس گردد، فرقی نکند. این امر می تواند موجب گردد ظاهر ما برای مغز ما ناآشنا یا حتی اشتباه جلوه کند. این امر ناشی از چیزی است که آن را اثر مواجهه می نامیم.

هر بیشتر در معرض چیزی قرار بگیریم، معمولاً بیشتر آن را دوست داریم. این اثر در زمینه های مختلفی ازجمله ادراک چهره ها، موسیقی و حتی لوگوی برندها مشاهده شده است.

اثر مواجهه صرف پیامدهای مهمی برای ادرک ما از مجذوب کنندهیت دارد. به عنوان مثال، ممکن است جذب افرادی شویم که بیشتر آن ها را ببینیم یا کسانی که در گذشته با آن ها تعاملات مثبتی داشته ایم. به طور مشابه، ممکن است مدل های خاص لباس یا مو را ترجیح دهیم، فقط به این خاطر که به تماشا آن ها عادت نموده ایم.

برای تفسیر ظاهر فرد، انعکاس آینه دقیق تر است یا عکس؟

هم آینه ها و هم عکس ها بسته به عوامل مختلفی نظیر نورپردازی، زوایا و فاصله ظاهر ما را تحریف می نمایند. وقتی در آینه نگاه می کنیم، تصویر معکوسی از خود را می بینیم که می تواند به ما دیدگاه متفاوتی نسبت به ظاهر واقعی مان بدهد. علاوه براین، آینه ها بسته به زاویه و فاصله ای که از آن ها داریم، تصویر متفاوتی از ما نشان می دهند. از سوی دیگر، عکس ها نمایشی دو بعدی از ما هستند که بسته به زاویه دوربین، فاصله، نوردهی و عوامل دیگر می توانند ویژگی های ما را به شکل های مختلفی نشان دهند.

هرچه دوربین به صورت ما نزدیک تر باشد، ظاهر ما بیشتر تحریف می گردد. زاویه دوربین بعلاوه می تواند بر نحوه دیده شدن ویژگی های چهره ما تأثیر بگذارد و می تواند ما را متفاوت تر از آنچه در آینه می بینیم، نشان دهد.

اثر صورت یخ زده

اثر صورت یخ زده پدیده ای است که در آن حالت چهره فرد ثابت یا منجمد می گردد. وقتی عضلات صورت قادر به حرکت یا ابراز احساسات نباشد، می تواند حالت بی روحی از ما ایجاد کند. اثر صورت منجمد به این علت رخ می دهد که ماهیچه های صورت نقش مهمی در انتقال احساسات و نشانه های اجتماعی دارند.

وقتی به عکسی نگاه می کنیم که فقط یک لحظه از حالات چهره ما را ثبت می نماید، این امر می تواند ناسازگاری ادراکی بین حالت چهره فرد و ارتباط کلامی یا غیرکلامی او ایجاد کند و باعث گردد دیگران آن بی احساس تر درک نمایند، بنابراین صورت ممکن است زشت تر از آنچه واقعاً هست، به نظر برسد.

درحالی که ممکن است از ظاهر خود در عکس ها انتقاد کنیم، باید به خاطر داشته باشیم زیبایی بسته به نظر هر فرد فرق دارد. آنچه ما آن را به عنوان نقص درخود تصور می کنیم، ممکن است مورد توجه دیگران قرار نگیرد و آنچه ما آن را مجذوب کننده در نظر می گیریم، ممکن است با چیزی که دیگران آن را مجذوب کننده می دانند، یکسان نباشد.

بحث آینه و دوربین یکی از دغدغه های رایج بسیاری از افرادی است که ظاهرشان برایشان خیلی اهمیت دارد.

با درک علم ادراک، نقش نورپردازی و روانشناسی تصویر ذهنی از خود، می توانیم یاد بگیریم در مقابل دوربین اعتماد به نفس و راحتی بیشتری داشته باشیم. به یاد داشته باشید، مجذوب کننده به نظر رسیدن پدیده ای ذهنی است و فرمول واحدی برای برترین ظاهر در عکس ها و سلفی ها وجود ندارد. زیبایی واقعی از درون سرچشمه می گیرد و با ارزشمند شمردن ویژگی های منحصربه فرد خود می توانید احساس اعتمادبه نفس و راحتی بیشتری داشته باشید.

دفعه بعد که عکس یا سلفی می گیرید، به یاد داشته باشید، نورپردازی مناسب را پیدا کنید، به گونه ای ژست بگیرید که ویژگی های شما را برجسته کند و از آرایش و لباس برای زیبایی ظاهر خود بهره ببرید. اما مهم تر از همه اینکه به ویژگی های منحصربه فرد خود اهمیت بدهید و یاد بگیرید صرف نظر از اینکه خود را درون آینه و دوربین چگونه می بینید، حس اعتمادبه نفس و راحتی داشته باشید.

  • عکس های لو رفته سامسونگ را عصبانی کرد

  • نام خود را به ماه بفرستید

  • ناپدید شدن جنازه مسافران تایتانیک/ چرا تا به حال بقایای هیچ انسانی داخل کشتی پیدا نشده؟

  • کار گذاشتن دوربین شفاف و پنهان درون شیشه

5858

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 16 دی 1402 بروزرسانی: 16 دی 1402 گردآورنده: fazenama.ir شناسه مطلب: 1707

به "چرا در آینه مجذوب کننده هستیم اما در عکس نه؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا در آینه مجذوب کننده هستیم اما در عکس نه؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید