ویلاسازی غیر مجاز در شهر باستانی سراب کلان، بازداشت متعرضان به اراضی تاریخی

به گزارش مجله فازنما، شهر تاریخی سراب کلان با معماری سنگی در شهرستان سیروان از توابع استان ایلام قدمتی 1400 ساله دارد که تاریخچه آن به دوره ساسانیان باز می گردد؛ منطقه ای خوش آب و هوا و دلنشین که مدتی است پای نورچشمی ها و مایه دارانی که برای تفریحات آخر هفته به آنجا باز شده تا تاریخ ساسانیان زیر چرخ لودرهای ساخت و ساز غیر مجاز له گردد.

ویلاسازی غیر مجاز در شهر باستانی سراب کلان، بازداشت متعرضان به اراضی تاریخی

جهت دریافت خدمات طراحی لنداسکیپ ویلا با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان با سالهای تجربه طراحی معماری و ساخت و مشارکت در پروژه های کوچک و بزرگ بهترین انتخاب جهت مشاوره و اجرا میباشد.

در وصف اهمیت سراب کلان همین بس که پایگاه ملی دارد و ردیف بودجه ای برای آن اختصاص داده اند که به صورت ویژه از آن حفاظت گردد تا صرفا این شهر تاریخی مورد مطالعه، پژوهش و آموزش قرار گیرد.

بر اساس قانون حفظ آثار تاریخی- فرهنگی کشور، هرگونه ساخت وساز در اینگونه شهرها که ثبت ملی شده اند ممنوع و غیرمجاز است.

ساخت و سازهای غیر مجاز که برای عافیت طلبی شروع شده اند، فرایند خدمات رسانی به ساکنین محلی را هم مختل و صدور مجوز زیر ساخت هایی چون آب، برق و ... دست دستگاه های اجرایی برای خدمات رسانی به مردم بومی را هم بسته است.

به همین دلیل دادستان شهرستان سیروان گفت: تعدادی از افرادی که به صورت غیر مجاز اقدام به ساخت و ساز در حریم شهر تاریخی سراب کلان نموده بودند را بازداشت نموده ایم.

با این وجود به نظر می رسد مبارزه با ویلاسازی در حریم اماکن و شهرهای تاریخی چون سراب کلان عزمی ملی می طلبد و ضروری است رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با ماموریت به بازرسی این وزارتخانه و با جدیتی که در تصمیم سهرابیان دادستان سیروان وجود دارد می توان از تخریب خاطرات نیاکان مان جلوگیری کرد.

اگر دست عده ای با ساخت و سازهای غیر مجاز در منطقه تاریخی سراب کلان کوتاه گردد، این منطقه تاریخی و باستانی حتی شرایط ثبت در یونسکو و جذب گردشگر و درآمدزایی برای مردم منطقه را دارد.

ایلنا

منبع: گردشبان
انتشار: 19 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: fazenama.ir شناسه مطلب: 222

به "ویلاسازی غیر مجاز در شهر باستانی سراب کلان، بازداشت متعرضان به اراضی تاریخی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ویلاسازی غیر مجاز در شهر باستانی سراب کلان، بازداشت متعرضان به اراضی تاریخی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید