احتیاج به اکسیژن، صادرات گازهای دیگر را ممنوع نمود

به گزارش مجله فازنما، اواخر اردیبهشت ماه مهدی صادقی نیارکی، معاون امور صنایع وزارت صمت در نامه ای به سازمان توسعه تجارت با اشاره به تصمیم هیات وزیران در اردیبهشت سال جاری مبنی بر تفویض اختیار اعمال ممنوعیت یا محدودیت صادرات اقلام کرونا برای تامین احتیاج مراکز درمانی، درخواست نموده که برای جلوگیری از تمایل فراوریکنندگان به فراوری گازهای یاد شده به جای اکسیژن و بداظهاری احتمالی، صادرات گاز نیتروژن (ازت) و آرگون تا اطلاع ثانوی ممنوع گردد.

احتیاج به اکسیژن، صادرات گازهای دیگر را ممنوع نمود

این موضوع ابتدای ماه جاری از سوی مدیر کل دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صمت به گمرکات کشور ابلاغ شد.

این تصمیم حاصل جلسه ای است که در اردیبهشت سال جاری در راستای تامین اکسیژن مایع بیمارستان ها در شرایط بحرانی شیوع مجدد کرونا برگزار شده بود.

از جمله دیگر مصوبات این جلسه اعلام لیست تفکیکی و مقدار فراوری روزانه واحدهای فراوری اکسیژن مایع عضو اتحادیه فروشندگان و فراوریکنندگان گازهای طبی و صنعتی، ممنوعیت عرضه اکسیژن مایع در بورس کالا با توجه به گزارش هایی که در رابطه با عرضه اکسیژن مایع در بورس کالا برای مصارف غیر پزشکی شنیده شده و تحویل اکسیژن مایع صرفا با حواله سازمان غذا و دارو به بیمارستان ها بعد از احصا منابع فراوری اکسیژن بوده است.

در این مصوبات به احتیاج بیمارستان های کشور به روزانه 370 تن اکسیژن مایع در موج پنجم کرونا، البته در اردیبهشت سال جاری اشاره شده است.

لازم به ذکر است که از ابتدای شیوع ویروس کرونا، یکی از سهمگین ترین موج ها بعد از نوروز 1400 شروع شد که چهار هفته مشاغل گروه 2، 3 و 4 تعطیل شدند، اما بهبود شرایط کرونایی بعد از این تعطیلات دوام چندانی نداشت و از 19 تیر ماه کشور وارد موج پنجم کرونا شد که با توجه به شکسته شدن رکورد تعداد بستری ها و فوتی ها شرایط از موج های قبلی بدتر بود؛ اما این بار محدودیت های گسترده و طولانی اعمال نشد.

البته مرداد ماه سال جاری رئیس اتحادیه کشوری گازهای طبی و صنعتی از سه تا چهار برابر شدن مصرف اکسیژن بیمارستان ها در پیک پنجم کرونا اطلاع داد و گفته بود که کمبود فراوری وجود دارد، اما ظرفیت فراوری گازهای طبی معین است و اضافه هم نمی گردد؛ از سال گذشته صادرات اکسیژن مایع ممنوع شده است.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 14 شهریور 1400 بروزرسانی: 14 شهریور 1400 گردآورنده: fazenama.ir شناسه مطلب: 1188

به "احتیاج به اکسیژن، صادرات گازهای دیگر را ممنوع نمود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "احتیاج به اکسیژن، صادرات گازهای دیگر را ممنوع نمود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید