نان باگت باید جزو لیست میراث معنوی دنیا قرار گیرد

به گزارش مجله فازنما، نان باگت در یونسکو

هر ساله موارد زیادی جزو لیست میراث معنوی جهان در سازمان یونسکو قرار می گیرد. این لیست به درخواست کشورهای مختلف در هیئت داوران آنالیز شده و پس از رای گیری به ثبت می رسد. به تازگی رییس جمهور فرانسه، امانوئل مکرون درخواست نموده است که نان باگت که یکی از نان های معروف کشور فرانسه است، در لیست یونسکو قرار بگیرد. او اضافه شدن نان باگت در یونسکو را درخواست کرد و گفت: همه جهان غبطه نان باگت فرانسه را می خورند. با جزییات این خبر با خبرنگاران همراه باشید.

نان باگت باید جزو لیست میراث معنوی دنیا قرار گیرد

هر کشوری دوست دارد، مواردی که مربوط به فرهنگ و رسم و رسومات آن است به طور جهانی مورد تایید قرار بگیرد. پس از آن که پیتزای ناپل ایتالیا، به عنوان اثری غیر ملموس در میراث معنوی یونسکو ثبت گشت، این بار فرانسوی ها می خواهند که نان ملی کشورشان، نان باگت در یونسکو قرار بگیرد.

آن ها می گویند که این نان بخشی از فرهنگ ماست و این تنها خود نان باگت نیست که باید ثبت گردد، بلکه علاوه برآن مواد اولیه این نان نیز مهم هستند و باید در نظر گرفته شوند. بعلاوه دستور تهیه سنتی آن نیز از نظر فرانسوی ها باید جزو این ثبت جهانی قرار بگیرد.

آشپزانی که این نان را طبخ می نمایند نیز به این مطلب اینگونه اضافه نموده اند که فقط دستور پخت آن که شامل آرد سفید، آب، خمیر و نمک می گردد، نباید در ثبت نان باگت در یونسکو ثبت گردد بلکه باید نام و شکل این نان نیز همواره یک جور بماند و از تغییر آن جلوگیری گردد.

رییس جمهور فرانسه، امانوئل مکرون، پس از میزبانی گروهی از استادان نانوا در کاخ الیزه در پاریس به رادیو فرانسه گفت: باید فزونی و تخصص داشته باشیم و به همین علت است که نان باگت فرانسوی باید در لیست میراث جهانی یونسکو قرار گیرد.

در گذشته تقلیدهایی از این نان در پخت و … بوده است که مورد توجه افراد زیادی که این میراث برایشان مهم بوده، شده است.

دومینیک انراکت، رئیس کمیته ملی تهیه و پخت و پز فرانسه، به وب سایت مواد غذایی Atabula گفت: هنگامی که کیفیت نان را در سوپرمارکت ها می بینم، غیر ممکن است که عصبانی نشوم.

او اضافه نمود: بعضی از نان ها که معلوم نیست از رومانی یا کجای جهان آورده شده اند، یخ زده اند و هیچ چیزی در خصوص این نان ها نیست که طبق اصول هنر نان پزی باگت فرانسوی رعایت شده باشد.

البته نان باگت فرانسوی از سال 1993 در خود فرانسه جزو میراث این کشور محسوب می گردد که باید آن را حفاظت کرد و از تغییر دستور پخت و شکل آن جلوگیری کرد. اما از نظر فرانسوی ها این مورد کافی نیست بلکه باید در سطح جهانی این حفاظت انجام گیرد که با ثبت نان باگت در یونسکو این امر امکان پذیر خواهد بود و به نفع آن هایی است که نگران از بین رفتن نان باگت اصلی فرانسه هستند.

سازمان جهانی یونسکو بعلاوه لیستی از مکان های حفاظت شده که به عنوان سایت های میراث جهانی شناخته می شوند دارد، اما لیست آثار فرهنگی شامل عرفان، صنایع دستی، موسیقی، پایکوبی و غذا می باشد.

در حال حاضر یوگا، فلامنکو اسپانیایی و اپرای تبت و … در لیست فرهنگی سازمان جهانی یونسکو قرار گرفته است.

کمیته حفاظت از میراث فرهنگی ناملموس هر ساله کاندیداهای این بخش از لیستش را دیدار می نماید و در خصوص آن ها تحقیقات گوناگونی انجام می دهد که خود قابق توجه است.

در کل، کشور فرانسه آثار تاریخی و طبیعی زیادی در لیست جهانی یونسکو دارد. بعضی از آثاری از فرانسه که در یونسکو ثبت شده اند عبارتند از:

  • کلیسای جامع شارث
  • مونت سنت میشل و خلیج آن
  • قصر و پارک ورسای
  • کاخ و پارک فونتایبلوا
  • کلیسای نوتردام
  • کلیسای بورژ
  • کانال دو میدی
  • شهر تاریخی Carcassonne
  • سایت تاریخی لیون
  • ارتفاعات ووبان

میراث جهانی چیست؟

میراث جهانی میراث ما از گذشته است، آنچه ما امروز با آن زندگی می کنیم، و آنچه ما به نسل های آینده منتقل خواهیم کرد. میراث فرهنگی و طبیعی ما هر دو منبع غیرقابل جایگزینی زندگی ما انسان ها هستند که باید به آن ها توجه ویژه ای گردد.

اماکن، حیات وحش، آداب و روسم و… که منحصر به فرد و متنوع هستند، مانند حیات وحش سرنگیتی در شرق آفریقا، اهرام مصر، بقایای تخت جمشید، کلیساهای باروک آمریکای لاتین و … همگی میراث جهانی ما را تشکیل می دهند که همه مردم جهان باید آن ها را محترم شمرده و حفاظت آن ها برایشان مهم باشد.

پس چیزی که باعث می گردد این مفهوم استثنائی جهانی شکل بگیرد، جهانی بودن آن است. سایت های میراث جهانی به همه مردم جهان صرف نظر از قلمروی که در آن قرار دارند، اختصاص دارد و هرگز نمی توان اثری را که در جهان ثبت شده است را به شخص خاصی نسبت داد، بلکه همه مردم جهان باید در حفظ آن کوشا باشند.

منبع: الی گشت
انتشار: 26 فروردین 1401 بروزرسانی: 26 فروردین 1401 گردآورنده: fazenama.ir شناسه مطلب: 1415

به "نان باگت باید جزو لیست میراث معنوی دنیا قرار گیرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نان باگت باید جزو لیست میراث معنوی دنیا قرار گیرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید