مدام به بچه ها نگویید می توانند

به گزارش مجله فازنما، یک جامعه شناس در رابطه با علت استفاده نکردن از عبارت تو می توانی! برای بچه ها توضیحاتی داد.

مدام به بچه ها نگویید می توانند

به گزارش خبرنگاران به نقل از خبرنگاران ، اخیرا, مطالعه ای از محققان نشان داده است این که به بچه ها گفته گردد اگر ذهن خود را روی هر کار یا درسی متمرکز نمایند، می توانند آن را انجام دهند و نمره خوبی کسب نمایند باعث می گردد که آن ها به نتایج ضعیف تری دست پیدا نمایند.

دانشمندان بر این باور هستند که گفتن این جمله به بچه ها که با تمرکز کردن روی هر کاری می توانند آن را به خوبی انجام دهند، ممکن است نادرست باشد و درواقع، نتایج کار آن ها و نمراتشان را بدتر کند که رویا نوری جامعه شناس، در تبادل نظر با خبرنگاران در رابطه با این موضوع که والدین و اطرافیان نباید به طور مداوم به بچه ها بگویند می توانند، اظهار کرد: تقویت مصنوعی خودباوری دانش آموزان ممکن است باعث اختلال در توانایی آن ها برای کنار آمدن با مسائل جدی در مدرسه گردد و در واقع، بیشتر از این که خوب باشد، منجر به آسیب بیشتری می گردد.

وی اعلام کرد: مطالعه ای روی دانش آموزان مدارس ابتدایی در اسکاتلند نشان داده است افرادی که سعی در ایجاد انگیزه در بچه ها دارند تا آن ها سخت تر کوشش نمایند، در نتایج آزمون آن ها بهبودی و پیشرفتی پیدا نکردند و این انگیزه کاذب، موثر واقع نشده بود و در نهایت معین شد که نمرات آن ها در سراسر کشور در حال کاهش بوده است و به همین دلیل, کارشناس ها هشدار دادند که استفاده از چنین جملاتی به بچه ها یاری نماینده نیست.

این جامعه شناس توضیح داد: دکتر تیموتی بیتس سرپرست این مطالعه گفت آن چه که مشاهده کردیم این بود که نمرات در سراسر کشور کاهش داشت. بنابراین، گفتن این جمله به دانش آموز که یک ابر قهرمان کارتونی به تو در ریاضی یاری می نماید پس عاشق ریاضی شو، نوعی سرپوش برای مسائل بزرگی در آموزش است.

وی گفت: این کارشناس روانشناسی, به نقل قول یک کودک خردسال اشاره نمود که می گفت به دلیل داشتن یک طلسم، احساس بهتری نسبت به یک درس دارد و از طرفی دیگر، به صحبت های یک دختر دبستانی دیگر نیز اشاره نمود که گفته بود: من الان عاشق ریاضی هستم، چون ابرقهرمانان به من یاری می نمایند و این کارشناس روانشناسی, دلیل آن را این طور عنوان نمود که معلم های آن دبستان دو شخصیت را به بچه ها معرفی نموده اند تا آن ها را تشویق به درس خواندن نمایند در حالی که این موضوع ممکن است نتیجه عکس بدهد.

نوری ادامه داد: دکتر بیتس می گفت: در حقیقت، درس هایی وجود دارند که دانش آموزان به طور طبیعی در آن ها خوب نیستند و این که تنها به آن ها گفته گردد که اگر کوشش نمایند می توانند آن درس را با نمره خوب بگذرانند، ایده آل نیست.

وی اضافه نمود: اگرچه نگرش مثبت بسیار مهم است، امّا زیاده روی کردن در آن ممکن است باعث نادیده دریافت این موضوع گردد که هر فردی استعداد خاص خود را دارد و قرار نیست همه افراد در یک مبحث خوب باشند.

این جامعه شناس در خاتمه خاطر نشان کرد: دکتر بیتس اعلام کرد که ذهنیت رشد و انگیزه کاذب دادن به بچه ها باعث می گردد که آن ها فکر نمایند می توانند مغز خود را دوباره برنامه ریزی نمایند، امّا مطالعه ما این آزمایش را انجام داد که آیا استفاده از این جملات و آموزه ها می توانند نمرات دانش آموزان را بهبود ببخشند؟ که متوجه شدیم این گونه نیست.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 15 بهمن 1399 بروزرسانی: 15 بهمن 1399 گردآورنده: fazenama.ir شناسه مطلب: 820

به "مدام به بچه ها نگویید می توانند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مدام به بچه ها نگویید می توانند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید