قضیه سبیل گربه چیست؟

به گزارش مجله فازنما، آن موهای بلند کنار گونه گربه تان تنها برای بامزه تر شدن او در آنجا تعبیه نشده اند! آنها کار بسیار پیچیده تری انجام می دهند، و برای گربه تان، شاید، حتی مهم تر از چشم های او هستند!

قضیه سبیل گربه چیست؟

همه ما می دانیم سبیل های گربه وظیفه عجیب و غریبی دارند اما درست نمی دانیم این وظیفه چیست.

آناتومی سبیل های گربه

بسیاری فکر می نمایند سبیل های گربه مانند موهای بدن انسان هستند و همان کارایی را دارند، اما اصلا اینطور نیست. این موهای بلند در واقع گیرنده های حسی هستند. سبیل ها در عمقی زیاد از بدن گربه جای گرفته اند. این موها در پایه با ماهیچه هایی حساس و سیستم عصبی در ارتباط اند. سبیل های گربه در واقع اطلاعاتی دقیق و جامع از محیط اطرافش به او می دهند و یاری می نمایند که گربه تان نسبت به اتفاقاتی که در محیط می افتد هوشیار باشد.

حتما موهای بغل دماغ گربه را دیده اید و یا متوجه موهایی بلند (ابرو مانند) در بالای چشم هایش شده اید، اما می دانستید که گربه این موها را بر دور لب و در پشت پاهای جلویی اش هم دارد؟

هرگز سبیل های گربه تان را نچینید!

یکی دیگر از باورهای غلطی که وجود دارد آن است که افراد فکر می نمایند باید سبیل های گربه را کاملا بچینند! هرگز این کار را انجام ندهید! حتی آنها را کوتاه هم نکنید چه برسد به اینکه بخواهید سبیل ها را کاملا جدا کنید. بدون این موها گربه شما بی دفاع می گردد و دائم می ترسد.

همانطور که گفتیم این موها به گربه تان یاری می نماید محیط اطرافش را بشناسد. البته اگر اشتباها این کار را انجام داده اید نگران نباشید چون این موها دوباره رشد می نمایند اما تا زمان رشد مجدد آنها انگار حس لمس و درک از گربه تان گرفته شده است. این شرایط مشابه این است که حس لامسه را از انسان بگیرند.

راه شان را تشخیص می دهند، حتی زمانی که محیط تاریک است

گربه ها در انتهای سبیل هاشان اندام های حسی دارند که پیغام های حسی را به مغز و دستگاه عصبی می رساند. این اندام های حسی مربوط به دانستن شرایط قرار گیری بدن و و اینکه هر کدام از دست و پاها در کجا قرار دارند، هستند. پس گربه از طریق اطلاعات دریافتی از این اندام ها تصمیم می گیرد که حرکت بعدی خود را چگونه انجام دهد. این اندام ها بسیار حساس هستند و حتی کوچکترین تغییر در محیط اطراف گربه را هم حس می نمایند و گزارش می دهند. این اندام نه تنها به گربه می گوید که از کجا می تواند رد گردد و از کجا نه (حتی بدون تماشا)، بیشتر از آن، حتی به نوسان هوا هم حساس هستند و در دنبال کردن یک شکار به گربه یاری می نمایند.

گربه حتی می تواند به یاری سبیل های خود، فاصله را هم تشخیص دهد. به یاری همین سبیل است که گربه ها می توانند به سرعت بر روی لبه یک دیوار باریک بجهند و بر روی آن راه بروند تا از خطرات به دور باشند.

از حال گربه تان با خبر شوید

سبیل ها علاوه بر هدایت گربه، یاری کردن به او در شناخت محیط و سیستم ردیابی کار دیگری هم دارند. آنها حال و هوای گربه تان را به شما نشان می دهند. وقتی گربه راضی و خشنود است و یا در حال استراحت است، سبیل ها تقریبا بی حرکت هستند. اما اگر دیدی ناگان سبیل های گربه تان بالا رفت در در دو طرف صورتش راست ایستاد، احتمالا گربه تان از چیزی ترسیده است.

شاید متوجه شده اید که وقتی درحال بازی با گربه تان هستید، به خصوص بازی دنبال کردن طعمه، سبیل های او به جلو متمایل می شوند. این نشان می دهد گربه تان کاملا در حال و هوای بازی شکار است!

بعلاوه سبیل ها به خوبی نشان می دهند گربه تان هیجان زده و یا ترسیده است، چرا که در این هنگام تمام موهای بدن گربه رو به بالا سیخ می شوند و بخصوص سبیل هایش صاف و به طرف جلو می ایستند!

سبیل عضوی حیاتی از بدن گربه است و به او قدرت حرکت و حس امنیت می بخشد. بدون سبیل ها گربه نمی تواند حرکات آکروباتیک تند و بازمزه اش را داشته باشد و یا از خودش در برابر خطرات محافظت کند. درست مانند اینکه حس بینایی را از انسان بگیرند.

منبع: فوت و فن / petmd.com
انتشار: 18 مرداد 1401 بروزرسانی: 18 مرداد 1401 گردآورنده: fazenama.ir شناسه مطلب: 1518

به "قضیه سبیل گربه چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قضیه سبیل گربه چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید